Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Czy będzie rewolucja w poborze opłat na drogach?

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 30.05.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Czy będzie rewolucja w poborze opłat na drogach?
fot. mat. pras.

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Trwa procedura wyboru przyszłego operatora systemu poboru opłat w Polsce. GDDKiA zaprosiła do dialogu technicznego wszystkie zainteresowane podmioty – 9 firm i konsorcjów. Wybierając operatora, zdecyduje jednocześnie o technologii poboru opłat. Do rywalizacji staje m.in. technologia satelitarna.
Obecny system poboru opłat viaTOLL oparty jest na technologii radiowej DSRC. W uproszczeniu: pojazdy zobowiązane do uiszczania opłat muszą być wyposażone w urządzenia pokładowe. Na drogach, na których pobierane jest myto zamontowane są specjalne bramownice, które za pomocą sygnału radiowego komunikują się z urządzeniem w pojeździe. Przejazd przez bramownicę skutkuje naliczeniem odpowiedniej opłaty.

Niedawno dopuszczone do udziału w dialogu technicznym na operatora systemu poboru opłat w Polsce konsorcjum Skyways, zaprezentowało dziennikarzom proponowany przez siebie system oparty na technologii GNSS. W tym rozwiązaniu do określania pozycji pojazdu wykorzystywany jest sygnał satelitarny. Pojazd jest lokalizowany na mapie wgranej na zainstalowanym w pojeździe urządzeniu pokładowym (OBU), a zainstalowany w nim komputer sprawdza, czy pojazd porusza się po drodze płatnej, a jeśli tak, jaka taryfa obowiązuje na danej trasie. Informacja o opłacie za pomocą sygnału GSM, wysyłana jest do operatora systemu, wyświetla się także na urządzeniu pokładowym w pojeździe.

Brak infrastruktury – większa elastyczność

– System nie wymaga budowy specjalnej infrastruktury przy drogach – tłumaczy Patrycja Wrześniewski z T-Systems International, firmy, która wraz ze Strabag AG tworzą konsorcjum Skyways. Tę infrastrukturę, która już jest, można jednak wykorzystać (na czym zależało resortowi infrastruktury). – To nawet pewne ułatwienie – stwierdza przedstawicielka T-Systems. Bramownice mogą bowiem służyć do celów kontrolnych.

Dzięki temu jednak, że infrastruktura nie jest wymagana, system jest elastyczny – zarówno jeśli chodzi o włączanie do niego kolejnych odcinków, jak i zmiany stawek opłat – można ich dokonać w krótkim czasie i przy niskich kosztach. Jak przekonują autorzy systemu, oznacza to także łatwość włączenia do niego odcinków zarządzanych przez prywatnych koncesjonariuszy, choć nie tylko. Do systemu mogłyby się w przyszłości włączyć np. miasta, które chcą ograniczyć wjazd do centrum. – Wprowadzenie opłat, nawet na niewielkich ulicach z wysoką zabudową, nie stanowi problemu z technicznego punktu widzenia – zapewnia Patrycja Wrześniewski. Z kolei łatwość zmiany stawki można wykorzystać np. do walki z emisją spalin – podnosząc opłaty w przypadku odnotowania wysokich stężeń pyłów w powietrzu. – Oczywiście musiałoby to być powiązane z systemem informacji drogowej – zastrzega przedstawicielka konsorcjum – kierowcy nie powinni bowiem być zaskakiwani informacją o wysokości opłaty.

Monitorowanie drogowego przewozu towarów, zarządzanie miejscami parkingowymi przy trasach czy zarządzanie flotą to kolejne przykłady możliwości systemu, które wymienia Patrycja Wrześniewski. – Rozwiązanie jest gotowe na obsługę tego rodzaju funkcjonalności. To tylko kwestia regulacji prawnych i oczekiwań zamawiającego – stwierdza.

Sprawdzone w innych krajach

Jak informuje przedstawicielka konsorcjum Skyways zaproponowane urządzenie pokładowe ma wbudowany moduł radiowy, dzięki czemu jest technologicznie gotowe do współpracy z każdym systemem – satelitarnym lub DSRC. Dla kierowców – w przypadku wprowadzenia takiego systemu – oznaczałoby to możliwość poruszania się po drogach różnych krajów bez konieczności montowania w pojeździe dodatkowych urządzeń.

Firmy, które w ramach konsorcjum Skyways uczestniczą w postępowaniu prowadzonym w Polsce, wspólnie wdrożyły już system poboru opłat m.in. w Belgii. Tam płatne drogi zarządzane są przez władze trzech regionów, w tym prywatnego koncesjonariusza. To pierwszy system, który już od momentu jego wprowadzenia, czyli 1 kwietnia 2016, spełnia wymogi Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS).

Jak podaje wykonawca, w Belgii (jak również w Niemczech, gdzie działa podobny system), koszty systemu nie przekraczają 14 procent przychodów z poboru opłat, licząc zarówno nakłady na budowę, jak i wydatki na bieżące utrzymanie. Dokładność belgijskiego systemu, wynosi ponad 99,8 proc.

Do kontroli wykorzystuje się tam m.in. radiowozy z nadajnikami, które umożliwiają połączenie się z urządzeniem pokładowym w pojeździe i sprawdzenie czy jest on wyposażony w aktywne urządzenie. Stosuje się także przenośne urządzenia, których lokalizacja przy drodze zmieniana jest co 4 godziny, jak też bramownice kontrolne (w całym kraju jest ich ok 40). Obecność aktywnego urządzenia w pojeździe sprawdzają także kontrolerzy na parkingach – wykorzystują do tego tablety, dzięki którym znajdując się w pobliżu pojazdu sczytują sygnał z OBU.

Konkurencja dziewięciu podmiotów

W Polce o obsługę Krajowego Systemu Poboru Opłat Drogowych ubiega się obecnie 9 konsorcjów, które GDDKiA zaprosiła do udziału w dialogu technicznym. Są to: Kapsch Telematic Services (obecny operator systemu) w konsorcjum z Kapsch TrafficCom z Austrii i Kapsch TrafficCom Transportation ze Stanów Zjednoczonych, Catterick Investments, w którym udziały ma spółka Stalexport-Autostrady, konsorcjum Skyways z T-Systems oraz STRABAG AG, konsorcjum Comarch Polska, Integrated Solutions, Orange Polska i BT Signal.

W grze o zarządzanie systemem poboru opłat uczestniczą także: słowacka firma SkyToll, węgierskie konsorcjum Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zártkörűen működő Részvénytársaság (National Toll Payment Services Plc.) i i-Cell Mobilsoft Zártkörűen működő Részvénytársaság (i-Cell Mobilsoft Zrt.), S&T Services Polska w konsorcjum z Vitronic Dr.-Ing. Stein Bildverarbeitungssysteme z Niemiec oraz Xerox State & Local Solutions ze Stanów Zjednoczonych. Pozostali uczestnicy to konsorcjum którego liderem jest FB Serwis, a liderami Cintra Global z Anglii, Vialivre z Portugali i Cintra Toll Services ze Stanów Zjednoczonych oraz Egis Projects z Francji.

W KIO toczy się aktualnie postępowanie. Zarzuty dotyczą niespełniania przez niektóre konsorcja kryteriów udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS