Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Czy Salini się zrehabilituje? Nadzieja w Małopolsce

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 13.10.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Czy Salini się zrehabilituje? Nadzieja w Małopolsce
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Firma, która została wyrzucona z jednego kontraktu i opóźnia się na innych zdobyła niedawno kolejne zlecenie z GDDKiA. Wydaje się, że to nie może się udać. Tymczasem gdyby patrzeć tylko na Małopolskę – jest nadzieja. – Odcinek firmy Salini na Zakopiance to jeden z lepszych odcinków w realizacji – stwierdza w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński.
W trudnym okresie na rynku budowlanym, inwestycje, które przebiegają z kłopotami widać szczególnie jaskrawie. Do tego stopnia, że nazwy niektórych wykonawców stają się niemal synonimem problemów na budowie. Taką niedobrą sławę w Polsce zyskała m.in. włoska firma Salini.

To jedyny wykonawca dużej inwestycji, z którym, w obecnej perspektywie finansowej, GDDKiA zerwała kontrakt – chodzi o budowę drogi ekspresowej S8 – obwodnicy Marek (GDDKiA rozwiązała także umowę z konsorcjum na czele z firmą Vistal Gdynia, w tym przypadku chodziło jednak o mniejszą inwestycję – obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu drogi krajowej nr 73).

Ale problemy były i są nie tylko na obwodnicy Marek. Włoski wykonawca z problemami i zbyt wolno realizuje także odcinek F autostrady A1 koło Częstochowy, opóźnia się także na S3 koło Polkowic i na S7 Chęciny – Jędrzejów. Mimo to, firma niedawno pozyskała kolejny ogromny kontrakt od GDDKiA. Tym razem jest to warta ponad miliard złotych budowa S7 Widoma – Kraków. Salini złożył tam najniższą ofertę. Zamawiający najpierw wskazał ją jako najkorzystniejszą, potem – z uwagi na zerwanie kontraktu na S8 – wykluczył firmę, by w następstwie wyroku Krajowej Izby Odwoławczej dokąd odwołali się Włosi ostatecznie wybrać ich ofertę jako najkorzystniejszą. Kontrakt z krakowskim oddziałem GDDKiA został zawarty.

Dla firmy Salini to druga inwestycja realizowana na terenie Małopolski. Obecnie firma odpowiada także za jeden z trzech odcinków S7 między Lubniem a Rabką Zdrojem – buduje fragment od Skomielnej Białej do Rabki.

W Małopolsce zaskakująco dobrze

Wybór wykonawcy, który nie sprawdził się gdzie indziej – przy braku, jak się okazało, podstaw prawnych do wykluczenia – z pewnością nie jest sytuacją komfortową dla inwestora. – Na pewno będziemy tę inwestycje monitorować – mówi Tomasz Pałasiński, dyrektor GDDKiA w Krakowie, ale jednocześnie dodaje: – Powiem dziwną rzecz, ale odcinek firmy Salini na Zakopiance to jeden z lepszych odcinków w realizacji.

– Wiem, że koledzy w kraju mają problemy – przyznaje dyrektor, dodaje jednak, że ma nadzieję – i takie też odnosi wrażenie na przykładzie małopolskiej inwestycji – że firma Salini wyciągnęła wnioski z własnych błędów.

Na realizowanym przez Saliniego odcinku o długości 6,1 km powstaje m.in. kilkanaście obiektów inżynierskich. Najdłuższy ma blisko kilometr długości, dwa kolejne ponad 400 metrów, następne powyżej 300 m. Postęp prac widać.

Jak informowała kilka dni temu GDDKiA, jeśli chodzi o prace przy obiektach podpory i konstrukcje oporowe wykonane zostały przez wykonawcę w blisko stu procentach, ustroje nośne w 94%, prace wykończeniowe w 18%.

Wykopy wykonano w 97%, a nasypy w 52%. Warstwa wiążąca nawierzchni położona została na niespełna 20% odcinka, a ścieralna na 5,5%.

Nowo podpisany kontrakt na S7 Widoma – Kraków jest realizowany w formule projektuj i buduj. – Będziemy od samego początku patrzeć na ręce wykonawcy, na jakość projektu, na płatności dla projektantów – mówi dyrektor krakowskiego oddziału. – Zobaczymy jak się będzie rozwijać sytuacja firmy Salini w Polsce. Jeżeli by było źle, jesteśmy gotowi na różne scenariusze, ale zakładamy, że po to zarówno firma Salini, jak i my podpisaliśmy tę umowę, żeby wywiązać się z niej terminowo i finansowo tak jak jest to napisane – mówi Tomasz Pałasiński. – Czuwamy nad każdym kontraktem. Dla nas nie ma firm gorszych i lepszych. Są tylko firmy, które nie do końca zdawały sobie sprawę z uwarunkowań, które są w Polsce – dodaje.

Szef krakowskiego oddziału liczy, że odpowiednie wnioski zostały wyciągnięte, a firma zrobi wszystko, by zmienić złą opinię na swój temat.

Sprawdzian już wkrótce

Pierwszym testem będzie budowana Zakopianka. Według planu GDDKiA, przejezdność na tym odcinku (a także na odcinku I realizowanym przez IDS) ma być uzyskana przed przyszłorocznymi wakacjami. Wszystkie prace na tych dwóch odcinkach mają się natomiast zakończyć przed końcem 2019 roku. – Mam nadzieję, że tak będzie – mówi Tomasz Pałasiński.

Dłużej – do roku 2021 – potrwają prace na odcinku budowanym przez Astaldi – tam, ze względu na powstający tunel, w kontrakcie przewidziano dłuższy termin realizacji.



Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS