Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Lubuskie

Szansa na szybszą przebudowę A18?

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 11.12.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Szansa na szybszą przebudowę A18?
fot. Pudelek (Marcin Szala) CC BY-SA, wikipedia

Więcej z regionu:

Lubuskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze chce zaktualizować dokumentację środowiskową dotyczącą budowy autostrady A18 między węzłami Olszyna i Golnice. Liczy, że wymagania środowiskowe, a przez to koszty dostosowania drogi do parametrów autostrady, zgodnie z aktualną wiedzą, będą niższe.
Chodzi o południową jezdnię drogi krajowej nr 18. Betonowa, wybudowana jeszcze w latach 30. minionego stulecia droga jest w bardzo złym stanie technicznym. Z tego powodu kierowcy nazywają ją najdłuższymi schodami Europy lub patatajką. Północna jezdnia tej trasy została wyremontowana w 2006 roku, jezdnia południowa od lat nie może doczekać się przebudowy.

Projekt na liście rezerwowej

W aktualnym Programie budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 droga znajduje się na liście rezerwowej. Oznacza to, że na razie jej przebudowa nie ma zapewnionego finansowania. Będzie mogła być realizowana pod warunkiem, że zostaną wygospodarowane dodatkowe środki, np. w wyniku oszczędności poprzetargowych przy innych inwestycjach.



Wyświetl większą mapę

Krótko przed złożeniem dymisji ze stanowiska, były wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit przekonywał w Sejmie, że trasa jest gotowa do realizacji i ma wysoką pozycję na liście projektów rezerwowych, jest więc szansa, że będzie zrealizowana jeszcze w obecnej perspektywie finansowej. Według jego słów, gdyby powstały oszczędności, droga nr 18 byłaby jedną z pierwszych, co do której mogłyby zapaść decyzje o finansowaniu.

Z kolei jeszcze na początku tego roku, dyrektor zielonogórskiego oddziału GDDKiA Marek Langer mówił w Radiu Zachód, że inwestycja dotycząca jezdni południowej jest przygotowana pod kątem dokumentacyjnym, ale wymaga modyfikacji, które pozwolą zminimalizować koszty tego zadania.

Nadzieja na niższe koszty

Teraz GDDKiA w Zielonej Górze ogłosiła przetarg na aktualizację dokumentacji środowiskowej dotyczącej południowej jezdni DK-18 między węzłami Olszyna i Golnice. Chodzi o przygotowanie materiałów, które umożliwią zamawiającemu zmianę decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej oraz zmianę decyzji środowiskowej – ta została wydana w roku 2010.

– Chcemy zaktualizować raport środowiskowy ze względu na to, że minęło już sporo czasu od jego opracowania i pewne rzeczy mogły się zmienić – tłumaczy rzeczniczka prasowa oddziału GDDKiA w Zielonej Górze Anna Jakubowska. Jak mówi, może się okazać iż nie jest konieczna np. budowa tak dużej liczby górnych przejść dla zwierząt, jaka była planowana wcześniej. To obiekty bardzo kosztochłonne. – Jeśli się okaże, że te koszty można ograniczyć, to może łatwiej będzie uzyskać finansowanie dla tej inwestycji – wyjaśnia Anna Jakubowska.

Około 70 km drogi, która ma być dostoswana do parametrów autostrady została zakwalifikowana jako przedsięwzięcie, które może znacząco oddziaływać na środowisko, w tym na obszary Natura 2000. Jak wynika z informacji pozyskanych przez GDDKiA już po wydaniu decyzji środowiskowej, wiele zaplanowanych w niej działań minimalizujących i kompensujących ten wpływ może się okazać zbędna. Chodzi m.in. o sposób wygradzania drogi (decyzja przewiduje zastosowanie dwóch żerdzi poziomych i dodatkowo dwie poprzeczne tworzące znak X na każdym przęśle), liczbę przejść dla zwierząt (w grę wchodzi ewentualne odstąpienie – jeśli uzasadnią to badania – od budowy 11 takich obiektów) czy zmianę parametrów ekranów akustycznych.

Opracowanie do jesieni przyszłego roku


Zaktualizowane materiały środowiskowe, zgodnie z oczekiwaniem zamawiającego, mają być gotowe do 30 września 2018 roku. Na oferty GDDKiA czeka do 2 stycznia. Najkorzystniejsza ofertę wybierze posługując się kryteriami: cena – 60%, doświadczenie kierownika zespołu środowiskowego – 30%, zawodowa integracja osób – 10%.








Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS