Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił w całości decyzję środowiskową dla wschodniej obwodnicy Warszawy przez Wesołą. Przebieg trasy budził sprzeciw sporej części mieszkańców.
Chodzi o ok. 10-kilometrowy odcinek obwodnicy między Ząbkami i Zakrętem. Droga przebiega m.in. przez tereny wojskowe w okolicach Zielonki, przez Sulejówek i dzielnicę Wesoła. To na tym ostatnim terenie przebieg przyszłej trasy S17 budził największe kontrowersje.
Zgodnie z wydaną w grudniu 2018 roku decyzją środowiskową droga miała być poprowadzona po nasypie przez tę część dzielnicy, w której znajdują się m.in. placówki oświatowe i urzędy. Mieszkańcy nie obawiali się m.in. hałasu oraz zanieczyszczenia powietrza. Wskazywali także na przecięcie przez trasę terenów zielonych (tzw. Lasu Milowego), które są wykorzystywane jako tereny rekreacyjne.
Decyzja sprzed trzech lat
Decyzja była wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku. Odwołania od nie były rozpatrywane przez trzy lata. 15 lutego decyzja została w całości uchylona przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Dokument wydany w 2018 roku miał rygor natychmiastowej wykonalności. Na tej podstawie warszawski oddział GDDKiA zlecił wykonanie koncepcji programowej dla tego odcinka. W maju zerwano umowę z pierwszym wykonawcą – inwestor był niezadowolony z tempa prac, wykonawca wskazywał natomiast na brak dostępu do terenów wojskowych.
12 lutego została wybrana najkorzystniejsza oferta w przetargu na kontynuację prac nad koncepcją według wariantu zawartego w unieważnionej właśnie decyzji środowiskowej. Tego samego dnia GDOŚ zdecydował o wstrzymaniu rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji środowiskowej z 2018 roku, co jednocześnie wstrzymało możliwość podejmowania dalszych kroków związanych z tym przetargiem.
Trzy odcinki
Odcinek, o którym mowa to jeden z trzech fragmentów (środkowy) Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Poza nim na wschodnie obejście stolicy składają się odcinki: Drewnica – Ząbki oraz Zakręt (obecnie Warszawa Wschód) – węzeł Lubelska (ok. 2,5 km).
Pierwszy odcinek oczekuje na decyzję o finansowaniu, która umożliwi rozpoczęcie przetargu typu projektuj i buduj. Szacowane lata realizacji to 2023-2025.
Na trzecim odcinku pomiędzy węzłami Warszawa Wschód (Zakręt) i Lubelska trwają prace budowlane. Zgodnie z umową powinny się zakończyć w kwietniu tego roku, ale GDDKiA rozpatruje jeszcze roszczenia wykonawcy dotyczące wydłużenia czasu na ukończenie.