Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Warmińsko-mazurskie

DK-51 do granicy w Bezledach to ważna droga. Przedsiębiorcy to udowodnią

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfratsruktury.pl 29.04.2017

PARTNER DZIAŁU


 

DK-51 do granicy w Bezledach to ważna droga. Przedsiębiorcy to udowodnią
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Warmińsko-mazurskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przedsiębiorcy, prowadzący firmy na terenach położonych na szlaku drogi krajowej nr 51 i w jej sąsiedztwie, powiedzieli dość wieloletniemu odwlekaniu potrzebnej regionowi modernizacji tej drogi. Już wkrótce uzyskają sądową rejestrację „Stowarzyszenia DK51”. Tak zwierają szyki w walce o tę trasę, a w tym mają silne poparcie samorządów. 
Mierząca 122 km droga krajowa nr 51 jest jednym z ważnych szlaków komunikacyjnych w województwie warmińsko-mazurskim. Łączy polsko-rosyjskie przejście graniczne w Bezledach ze stolicą regionu – Olsztynem. Niestety, trasa ta nie jest dostosowana do natężeń ruchu pojazdów, w tym przede wszystkim do przenoszenia ruchu ciężkich transportów, jaki generuje połączenie z granicą. To niesie zagrożenia wypadkami i niszczy zabudowę miast przeciętych tą drogą. Wyeksploatowana i niespełniająca wymogów droga jest też barierą rozwoju gospodarczego regionu o największej stopie bezrobocia w kraju. Ogranicza m.in. możliwości funkcjonowania Warmińsko – Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Samorządy próbowały, bez skutku

– Był taki czas, że każda z gmin na trasie drogi 51, wniosła pieniądze proporcjonalnie do odległości do Olsztyna, by przygotować pewne opracowania dokumentacyjne. Nie chcieliśmy wyłącznie krzyczeć: Dajcie! Budujcie! – przypomina Stanisław Trzaskowski, burmistrz Dobrego Miasta, przez centrum którego wiedzie droga krajowa nr 51. Współfinansując przygotowania samorządy upominały się o przyspieszenie modernizacji.

Podejmowane starania nie przyniosły żadnego efektu. Burmistrz zaznacza, że samorządy działały w pełnym porozumieniu dla wspólnej sprawy, ale – jak ubolewa – może przebicie na decydentów było zbyt słabe, a może niedostatecznie wystarczające były samorządowe wysiłki i prezentowane argumenty.

Przedsiębiorcy przejmują pałeczkę

– W latach 60. ubiegłego stulecia przyjechali do mojego ojca urzędnicy z powiatu, by mu powiedzieć, żeby nie obsiewał pola, bo tu pójdzie prostowana droga. Od tego czasu minęło jedno pokolenie – akcentuje Mieczysław Dudko, przedstawiciel powoływanego stowarzyszenia, mieszkaniec i właściciel pensjonatu w Ługwałdzie, w gminie Dywity. Zaznacza, że w całej powojennej historii w zasadzie niewiele na drodze 51 robiono i jej stan jest coraz gorszy.

– Nie chcemy jednak sięgać do historii i ją roztrząsać. Zamierzamy dotrzeć do różnych instytucji oraz osób, w tym parlamentarzystów, by im uświadomić, że ta droga jest nam potrzebna jak powietrze. Wiadomo, że bez dobrego skomunikowania miejscowa gospodarka zacznie podupadać, bo nikt tu nie zechce inwestować – zastrzega Dudko.

– Inicjatywa przedsiębiorców, którzy zabiegając o modernizację wykażą w tym interes gospodarczy, wydaje się bardzo cenna. Istotny jest sam fakt, że z każdej z gmin przedsiębiorcy chętnie przystąpili do stowarzyszenia. To też jest ważne – ocenia Stanisław Trzaskowski.

W skład stowarzyszenia weszli przedstawiciele biznesu z sześciu gmin: Dywit, Dobrego Miasta, Ornety, Lidzbarka Warmińskiego, Bartoszyc i Lubomina. Powoływana organizacja (zebranie założycielskie odbyło się 5 kwietnia br.) reprezentuje różne branże, począwszy od deweloperów, poprzez przedsiębiorców transportowych, budowlanych, produkcyjnych, po właścicieli pensjonatów i restauracji, jak też żwirowni oraz stacji benzynowych.

W tej chwili trudno podać faktyczną liczbę firm, które należą do organizacji. – To nie jest stowarzyszenie stawiające na ilość, lecz na tych którzy rzeczywiście chcą działać – podkreśla Mieczysław Dudko. – Stowarzyszenie ma poparcie i otrzymuje pomoc ze strony samorządów, bo to nasza wspólna sprawa – dodaje przedstawiciel zarządu stowarzyszenia.

Członkami wspierającymi stowarzyszenie są samorządy: Dywit, Dobrego Miasta, Ornety, Lubomina, Lidzbarka Warmińskiego i Bartoszyc.

– Będziemy pomagać stowarzyszeniu – zadeklarował Jacek Szydło, wójt gminy Dywity. W ślad za tym udostępnił organizacji miejsce pod siedzibę i biuro. I tak operacyjne centrum działań przedsiębiorców zabiegających o drogę 51 mieści się w odległości kilku metrów od jezdni tej trasy. Dokładnie: w zabytkowym budynku dawnej „dróżniczówki”.

Korek jak zamknięty zawór

Dywity, położone w bezpośrednim sąsiedztwie Olsztyna, są jednym z wąskich gardeł na drodze krajowej nr 51. – Już trzeba zacząć działać – alarmuje Mieczysław Dudko. Na zlecenie władz gminy został wykonany pomiar ruchu, który wykazał, że przez tę miejscowość przejeżdża ponad 21 tys. pojazdów na dobę. Przedstawiciel przedsiębiorców gminy w stowarzyszeniu przestrzega, że natężenie ruchu z roku na rok dynamicznie wzrasta. – Za kilka lat tu wszystko stanie tak, jakby ktoś nam zakręcił kurek z tlenem – obrazowo opisuje problem.

Mieczysław Dudko jednak zastrzega, że odrębnymi sprawami są pilna modernizacja drogi i budowa obwodnicy Dywit. Swego czasu gminie zarzucono, że nie chce obwodnicy. – Podróżujący samochodami osobowymi zwykli, drobni przedsiębiorcy i mieszkańcy Dywit czy Dobrego Miasta albo Bartoszyc, jadąc do Olsztyna nie nadłożą 15 km. Teraz jadąc od strony Dywit bezpośrednio kierują się w stronę centrum, gdzie są główne urzędy administracyjne. Tymczasem planowana obwodnica wyprowadzała ruch do części mieszkalnej, czyli osiedli sypialnianych Olsztyna – tłumaczy sprzeciw, zastrzegając, że nikt nie neguje potrzeby obwodnicy. Podkreśla też, że sam analizował i opiniował te plany, bo wtedy był radnym gminy. Zdaniem Mieczysława Dudko w pierwszej kolejności dla gminy potrzebna jest przebudowa drogi 51.

Tak dla TIR-ów, ale na bezpiecznej drodze


Konieczność budowy obwodnicy podnoszą mieszkańcy Dobrego Miasta. – Układ drogi 51, przecinającej miasto, od 1945 roku się nie zmienił, a więc szerokość ulic i ich zabudowa odbiega od współczesnych standardów – opisuje problem Stanisław Trzaskowski.

Ale jak zaznacza włodarz Dobrego Miasta, należy też spojrzeć na problem TIR-ów od innej, ważniejszej strony. W tym przypadku ma na myśli rozwój gospodarczy miasta i regionu. – Droga 51 jest tą najkrótszą pomiędzy Olsztynem a Kaliningradem. Ponadto, wiodąc w stronę obwodu kaliningradzkiego przechodzi niemal przez środek województwa. Wzdłuż tej drogi ulokowało się wiele przedsiębiorstw, licząc na biznesowe kontakty z Rosją i na korzyści płynące z bliskości granicy – tłumaczy burmistrz Trzaskowski.

Jednak ruch z drogi 51 przejmuje w Olsztynku „siódemka”, pojazdy kierują się też na drogę nr 22. – To nie jest dla nas dobre – zastrzega burmistrz. Oznacza kursy w kierunku na Trójmiasto oraz na Pomorze, eliminując z tras podróży stolicę regionu.

Burmistrz Dobrego Miasta stawia pytanie: dlaczego droga 51, będąca swego rodzaju regionalnym kręgosłupem, została tak zaniedbana, że nie przejmuje ruchu granicznego na Olsztyn. Na tym przecież traci cały region. – Trzeba wyeliminować ruch ciężki z miast, ale równocześnie tworzyć dogodne warunki do rozwoju gospodarczego. Niech więc tu TIR-y jeżdżą, ale właśnie po drodze bezpiecznej, omijającej miasta – podkreśla burmistrz Trzaskowski. – Przedsiębiorcy zakładają więc stowarzyszenie, bo chcą by droga 51 była elementem wspomagającym aktywność gospodarczą – podsumowuje.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS