Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Dlaczego nie chcieli budować A1? Wzrost cen sięgnął 40 procent

| Elżbieta Pałys źródło: RI 07.11.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Dlaczego nie chcieli budować A1? Wzrost cen sięgnął 40 procent
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Powody nieprzystąpienia wykonawców do podpisania umowy na budowę autostrady A1 na odcinku Kamieńsk – Bełchatów są prozaiczne – wzrosty cen w czasie od złożenia oferty są kilkudziesięcioprocentowe. Jak nietrudno się domyślić, w takiej sytuacji kontrakty już na starcie są nierentowne.
Jak informowaliśmy wczoraj, nie udało się znaleźć wykonawcy dla budowy ostatniego odcinka autostrady A1 pomiędzy Kamieńskiem i Bełchatowem (tzw. odc. B). GDDKiA musi teraz unieważnić przetarg i wszcząć nowe postępowanie.

Ostatnim wykonawcą, na którego decyzję co do podtrzymania oferty czekała GDDKiA w Łodzi było konsorcjum Budimex i Strabag. „Nie mogliśmy po 10 miesiącach przedłużyć oferty na A1 Kamieńsk – Bełchatów. Od 2017 r. ceny materiałów (beton, stal) wzrosły średnio o 40%, robocizny o ok. 20%” – napisał dziś na portalu społecznościowym Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimeksu – lidera konsorcjum.

Wcześniej podobne uzasadnienie dla odstąpienia od podpisania kontraktu wskazało konsorcjum Kobylarni i Mirbudu.

Oferty sprzed roku

Przypomnijmy, dwa przetargi na budowę autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową (w podziale na cztery odcinki w województwie łódzkim oraz jeden odcinek w śląskim) ruszył dokładnie w połowie 2017 roku. Oferty cenowe poznaliśmy w drugiej połowie grudnia ub. roku. Oznacza to, że zawarte w nich wyceny były oparte o realia jakie na rynku obserwowaliśmy blisko rok temu.

W przetargu na odcinek, który nie znalazł wykonawcy wpłynęły 4 oferty: najtańsza złożył Intercor (650 mln zł), który nie przedłużył terminu związania ofertą, drugą w kolejności przedłożyło konsorcjum Kobylarnia i Mirbud (678,047 mln zł) i ta oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Oferent jednak odmówił przystąpienia do kontraktu, wskazując na wzrost cen, który w międzyczasie miał miejsce. Ponieważ najdroższa oferta złożona przez firmę Polaqua została odrzucona, jedyną ofertą, która po rezygnacji Mirbudu była ważna, pozostawała propozycja z trzeciego miejsca złożona przez Budimex i Strabag (758,568 mln zł). Wczoraj dowiedzieliśmy się, że także i ten oferent nie jest skłonny realizować zadania.

Dodajmy, że wszystkie oferty mieściły się w budżecie inwestora wartym 943,018 mln zł, a Budimex wspólnie ze Strabagiem podjęły się realizacji dwóch innych (A i C) odcinków A1, które sąsiadują z pozostawionym bez wykonawcy, a Intercor, który nie przedłużył terminu związania ofertą będzie budował odcinek D na tej trasie. Mimo to wykonawcy nie podjęli się budowy.

Przyszłość mało optymistyczna

Sytuacja na rynku budowlanym jest obecnie bardzo trudna. Jak mówił podczas tegorocznego seminarium technicznego Dni Betonu w Wiśle prezes Budimeksu Dariusz Blocher, rentowność w branży wynosi obecnie 0,7 proc., a wkrótce zejdzie poniżej zera. – To oznacza, że wszystkie firmy zaczynają dokładać do biznesu – mówił prezes największej firmy budowlanej. Niestety nie wróży to dobrze kontraktom drogowym – ani tym które dopiero maja się zacząć, ani tym, które są już w trakcie realizacji.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS