Sprawa decyzji środowiskowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy Ząbki – Zakręt wróci do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. Tak zdecydował organ odwoławczy uchylając decyzję wydaną w 2018 r. w Białymstoku. To właśnie naruszenie właściwości miejscowej legło u podstaw uchylenia decyzji. Dwa dni po uchyleniu decyzji dla środkowego odcinka WOW, uchylono także decyzję środowiskową dla odcinak Drewnica - Ząbki.
16 lutego Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił w całości decyzję środowiskową dla przyszłej S17 na odcinku Ząbki – Zakręt stanowiącą część wschodniej obwodnicy Warszawy. Umorzył jednocześnie postępowanie przed Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Białymstoku, który wydawał decyzje w tej sprawie.
Zdaniem GDOŚ, w tej sprawie doszło do naruszenia właściwości miejscowej przez organ wydający decyzję w pierwszej instancji. Właśnie to spowodowało konieczność uchylenia decyzji.
Z Warszawy do Białegostoku
Jak przypomina GDOŚ, po zawiadomieniu stron o prowadzonym postępowaniu administracyjnym dla ww. przedsięwzięcia, w lipcu 2015 r., RDOŚ w Warszawie podjął prace czynności związane z uzupełnieniem materiału dowodowego.
Na początku grudnia 2015 r. nastąpiła zmiana na stanowisku Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie – funkcję tę objął Arkadiusz Siembida. W maju 2017 r. dyrektor poinformował o wyłączeniu się RDOŚ w Warszawie ze sprawy dotyczącej tej inwestycji. Powołał się przy tym na doniesienia medialne, które podają w wątpliwość jego bezstronność w postępowaniu z uwagi na fakt zamieszkiwania przez dyrektora w pobliżu planowanej trasy.
„W związku z powyższym GDOŚ z urzędu uznał, że doszło do wyłączenia organu z mocy prawa i, na podstawie art. 26 § 2 pkt 1 Kpa w związku z art. 26 § 2 zd. 2 Kpa, postanowieniem z dnia 31.05.2017 r. wyznaczył RDOŚ w Białymstoku do załatwienia przedmiotowej sprawy” – informuje GDOŚ.
W ślad za tym akta sprawy zostały przekazane do RDOŚ w Białymstoku, który 28 grudnia 2018 r. wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach kończącą postępowanie.
Podstawy wyłączenia się RDOŚ w Warszawie od załatwienia sprawy dotyczącej planowanej drogi ekspresowej zostały zakwestionowane w odwołaniach – podaje GDOŚ, który w sumie rozpatrzył ponad 500 odwołań.
Brak podstaw do zmiany miejsca procedowania
W toku rozpatrywania odwołań GDOŚ ustalał więc, czy ówczesny dyrektor warszawskiego RDOŚ był stroną postępowania dotyczącego S17. Ustalił, że miejsce zamieszkania dyrektora znajduje się poza zasięgiem oddziaływania tego przedsięwzięcia Przy czym – jak zaznaczono – z analiz przedstawionych w raporcie ooś i jego uzupełnieniach wynika, że największy przestrzenny zasięg oddziaływania planowanej drogi występuje w zakresie oddziaływania akustycznego. To ten aspekt zdeterminował krąg stron postępowania.
„Z tego względu przedsięwzięcie to nie ma wpływu na prawo własności do powyższej nieruchomości, jak i pozostaje bez jakiegokolwiek związku z prawem własności, tym samym nie można przyjąć, żeby Arkadiusz Siembida posiadał w niniejszej sprawie interes prawny lub obowiązek statuujący przymiot strony prowadzonego postępowania. W toku postępowania ustalono także, że utrwaliła się linia orzecznicza mówiąca, że wyłączenie organu z załatwienia sprawy możliwe jest tylko, kiedy osoba piastująca funkcję organu, posiada interes prawny, jest stroną w sprawie” – stwierdza GDOŚ.
Tym samym ustalono, że nie ma podstaw by uznać, że RDOŚ w Warszawie podlegał wyłączeniu w sprawie z wniosku GDDKiA.
Powrót do Warszawy
Postępowanie przed RDOŚ w Białymstoku zostało przez organ drugiej instancji umorzone. Skutkiem tego jest „konieczność rozpatrzenia sprawy przez organ właściwy, bowiem wciąż nie doszło do zakończenia postępowania w sprawie” – stwierdza GDOŚ wskazują jednocześnie, że organem właściwym do rozpatrzenia wniosku GDDKiA o wydanie decyzji środowiskowej dla WOW biegnąca m.in. przez Wesołą i Sulejówek jest RDOŚ w Warszawie.
Drugi odcinek też bez decyzji
Wschodnia Obwodnica Warszawy to w sumie trzy odcinki. Drewnica – Ząbki, Ząbki – Zakręt (obecnie Warszawa Wschód) oraz Zakręt (Warszawa Wschód) – węzeł Lubelska (ok. 2,5 km).
Dwa dni po uchyleniu decyzji środowiskowej dla odcinka Ząbki – Zakręt, GDOŚ uchylił także decyzję dla odcinka Drewnica – Ząbki. Te odcinek znajdował się na etapie umożliwiającą rozpoczęcie przetargu w trybie zaprojektuj i wybuduj. Oczekiwał tylko na decyzję o finansowaniu, która umożliwiłaby rozpoczęcie tej procedury. Teraz potrzebna jest jeszcze nowa decyzja środowiskowa.
Na trzecim odcinku pomiędzy węzłami Warszawa Wschód (Zakręt) i Lubelska trwają prace budowlane, które powinny się zakończyć w kwietniu tego roku, jednak obecnie są jeszcze rozpatrywane roszczenia terminowe wykonawcy.