Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Do wybudowania pół tysiąca km dróg. Dwie strony muszą się dogadać

| ep źródło: RI 08.03.2019

PARTNER DZIAŁU


 

Do wybudowania pół tysiąca km dróg. Dwie strony muszą się dogadać
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tylko w tym roku GDDKiA planuje oddać do ruchu blisko 500 km dróg, kolejnych kilkaset jest w przygotowaniu. Tymczasem na rynku sporo problemów. Bez współpracy inwestora i wykonawców ten plan się nie uda. Dialog podjęty, na skutki poczekamy.
W środę 6 marca odbyło się spotkanie GDDKiA z przedstawicielami generalnych wykonawców realizujących wszystkie kontrakty z Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad. Uczestniczyły w nich także organizacje zrzeszające branżę budowlaną.

Celem – jak wskazano – była budowa wzajemnego zaufania po obu stronach inwestycji, chodzi bowiem o zrealizowanie konkretnych planów. Tylko w tym roku zaplanowane jest oddanie do użytku ponad 490 km nowych tras. Na kolejnych 435 km mają być ogłoszone przetargi.

W ostatnim czasie jednak mnożą się pytania o to, czy po zakończeniu sezonu zimowego wszyscy wykonawcy wrócą na place budów – chodzi między innymi o kłopoty z dopięciem finansowym kontraktów podpisywanych w czasie gdy na rynku ceny były zupełnie inne niż obecnie. Jeśli byłyby podejmowane decyzje o rozwiązaniu umowy przez którąkolwiek ze stron, rozpoczęte inwestycje i tak ktoś musi skończyć – potrzebne będą nowe przetargi, a tu trzeba się liczyć z wysokimi cenami. Gdyby spojrzeć tylko na te przetargi, w których otwarcia ofert nastąpiły w tym roku, oferty mieszczące się w budżecie zamawiającego należą do rzadkości. Trzeba rozmawiać o tym jak rozwiązać problemy na już realizowanych kontraktach i zapobiec potencjalnym w przyszłości.

Podczas spotkania z branżą szef GDDKiA Tomasz Żuchowski stwierdził, że trzeba się skupić na tym co łączy, a nie dzieli, natomiast konflikty należy rozwiązywać jak najwcześniej, najlepiej na placu budowy. Odniesiono się także do cen w kontraktach podpisywanych klika lat wcześniej.

– W poprzednich latach wiele kontraktów zostało zawartych poniżej wartości kosztorysów, przy równoległych deklaracjach wykonawców, często udowadnianych przed KIO, że ich oferty nie zawierają rażąco niskich cen. Istnieje wyraźna różnica między źle wyliczoną ofertą i w następstwie roszczeniami w trakcie realizacji inwestycji, a wystąpieniem niezależnych od wykonawcy i zamawiającego okoliczności na kontrakcie, które przekładają się na wzrost wartości realizowanej inwestycji – stwierdza inwestor w komunikacie po spotkaniu. – Dlatego wszelkie roszczenia są i będą rozpatrywane przez GDDKiA indywidualnie. W obecnym otoczeniu prawnym nie ma możliwości zastosowania automatycznego mechanizmu, dzięki któremu wszyscy wykonawcy realizujący obecnie kontrakty mogliby otrzymać dodatkowe wynagrodzenie, przewyższające to wynikające wprost z umowy – dodaje. GDDKiA. Jednocześnie deklaruje gotowość do prowadzenia rozmowy z każdym z wykonawców.

W odniesieniu do przyszłych kontraktów zaproponowano, by wprowadzić zwyczaj spotkań z firmami budowlanymi po ogłoszeniu postępowań przetargowych na duże lub skomplikowane inwestycje. Ich celem miałoby być omówienie, na odpowiednio wczesnym etapie, wątpliwości pojawiających się po stronie branży w związku z danym postępowaniem przetargowym.

– Efektem takich spotkań miałoby być eliminowanie zbędnych ryzyk po stronie potencjalnych wykonawców, a tym samym uniknięcie sztucznego podnoszenia wartości składanych ofert i dzięki temu zwiększenie szansy na wyłonienie wykonawcy, bez potrzeby unieważniania postępowań. Takie spotkania pozwolą również na uniknięcie ewentualnych nieporozumień także na etapie realizacji danej inwestycji – stwierdza GDDKiA.

Regularne spotkania z branżą mają się natomiast odbywać co kwartał. Zadeklarowano również, że zamawiający będzie kontynuował serię spotkań roboczych zarówno z urzędami wojewódzkimi, jak i regionalnymi dyrekcjami ochrony środowiska. Ma to poprawić współpracę pomiędzy wszystkimi stronami zaangażowanymi w proces inwestycyjny.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5