W połowie tego roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę zachodniego obejścia Szczecina – zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Na taką informację czekali m.in. samorządowcy z województwa zachodniopomorskiego, którzy zawiązali koalicję na rzecz realizacji tej ważnej dla regionu trasy.
W ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie samorządów Szczecina, Polic, Goleniowa, Dobrej i Kołbaskowa, które z inicjatywy marszałka województwa zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza stworzyły koalicję na rzez realizacji zachodniej obwodnicy Szczecina w ciągu S6. To inwestycja, o której w regionie mówi się co najmniej od kilkunastu lat. Jeszcze w 2007 roku w ramach Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego zawarto porozumienie o wspólnym sfinansowaniu studium wykonalności dla tej inwestycji. Samorządy uzyskały także decyzję środowiskową dla tej inwestycji, którą potem przekazały na rzecz GDDKiA.
W ostatnim czasie marszałek województwa zaapelował o realizację tej inwestycji z wykorzystaniem środków przeznaczonych na cele związane ochroną środowiska. Przekonywał, że dla miast znajdujących się na jej planowanej trasie to ekokorytarz. – Nie da się skutecznie poprawić jakości powietrza w Szczecinie, jeżeli nie wyprowadzi się poza miasto ruchu z północnej, najlepiej rozwijającej się części Szczecina i z powiatu polickiego – mówi, cytowany w komunikacie marszałek Geblewicz.
Na dzień przed zapowiedzianym spotkaniem samorządów z regionu, padał ważna deklaracja ze strony rządu. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, podczas wideokonferencji poświęconej inwestycjom w woj. zachodniopomorskim, zadeklarował, że w połowie roku ogłoszony zostanie przetarg na to zadanie.
Obecnie, jak podała szczecińska GDDKiA, na końcowym etapie jest przygotowanie dokumentacji dla tego zadania – weryfikowane są złożone przez projektanta opracowania wraz z wynikami badań podłoża.
Inwestycja będzie obejmowała m.in. budowę dwururowego, 5-kilometrpwego tunelu pod Odrą, dlatego też prowadzone badania podłoża obejmowały również wiercenia pod rzeką na głębokość do 90 metrów. Dokumentacja dla obwodnicy ma być odebrana i zweryfikowana do połowy tego roku, a wówczas będzie możliwe przejście do etapu realizacji.
„Biorąc pod uwagę znaczące zaawansowanie procesu przygotowawczego dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina, ważne jest zintensyfikowanie działań przez samorządy w zakresie przygotowania i następnie realizacji dojazdów do niej” – wskazuje GDDKiA.
– Nas, jako samorządowców, nie trzeba do roboty poganiać. Do tej inwestycji zachęcać. My się wszyscy bardzo włączamy w to, żeby ten ekokorytarz powstał. Żeby był dostępny dla mieszkańców. To jest po prostu nasza racja stanu – powiedział marszałek Geblewicz.
Cała zachodnia obwodnica Szczecina ma mieć ponad 50 km długości. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy, wyprowadzając ruch ciężkich pojazdów ze Szczecina oraz skracając czas podróży dla nadbałtyckich miejscowości i portu lotniczego Szczecin – Goleniów.
W planie jest m.in. budowa ośmiu węzłów drogowych: Kołbaskowo (Szczecin Zachód), Będargowo, Dołuje, Dobra, Tanowo, Police, Modrzewie i Goleniów Północ. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 4 mld zł.