Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości, a także funkcje ochrony przeciwpowodziowej będzie pełnić obwodnica Tuchowa, której budowę wizytował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Obwodnica Tuchowa powstaje w ciągu drogi wojewódzkiej nr 977. Będzie miała 2,7 km długości, trzy ronda oraz dwa wiadukty nad torami kolejowymi i ul. Polną. Powstaje także most nad Białą o długości przeszło 300 m. Wzdłuż trasy budowane drogi serwisowe. Obwodnica będzie oświetlona i wyposażona w kanalizację deszczową.
W ramach inwestycji wykonane są także dodatkowe zabezpieczenia powodziowe.
Wykonawcą inwestycji jest Strabag Infrastruktura Południe. Umowa została zawarta jesienią 2017 roku, jednak ze względu na trudności w pozyskaniu zezwoleń wodno-prawnych dopiero w maju ub., roku wydane zostało zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. W tym samym miesiącu ruszyły roboty budowlane.
– W ekspresowym tempie powstaje bezpieczna droga o wysokich parametrach technicznych. Nie jest w żaden sposób zagrożony termin zakończenia inwestycji, który ustalony jest na koniec tego roku – powiedział cytowany w komunikacie wicemarszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka.
– Każda obwodnica to ulga dla miasta, ale w tym przypadku ważne jest również, że droga pełnić będzie dodatkowo funkcję przeciwpowodziową i chronić domy mieszkańców przed zalaniem przez rzekę Białą – podkreślił minister Adamczyk.
Inwestycja kosztuje 63,5 mln zł. To miedzy innymi wspomniane zabezpieczenia przeciwpowodziowe wpłynęły na dość wysoka cenę w stosunku do długości odcinka drogi. Inwestycje podrożyła także konieczność obejścia linii kolejowych.
Budowa obwodnicy uzyskała dotację z funduszy europejskich. Oprócz samorządu województwa, w jej sfinansowanie włączyła się także gmina Tuchów.