20 lutego rozpoczęły się próbne wystrzały przy użyciu materiałów wybuchowych w celu rozluzowania gruntów skalistych występujących w miejscu wykonywania wykopów pod drogę na budowie obwodnicy Bolkowa. Prace na kontrakcie trwają mimo okresu zimowego.
Obecnie wykonawca obwodnicy Bolkowa prowadził roboty związane z wykonaniem wykopów na drodze obsługującej DO-8. Dla odcinka od km 0+100 – 0+140 wykonano częściowy wykop w gruntach nieskalistych i częściowo skalistych zwietrzałych i spękanych. W niższych warstwach wykopu występują grunty skaliste zwarte (zieleńce oraz łupki zieleńcowe). Twardość oraz układ napotkanych wychodni skał, podczas urabiania z wykorzystaniem koparek z głowicami wyposażonymi w młoty hydrauliczne, nie dało pożądanego rezultatu. W związku z powyższym podjęto decyzję o wykonaniu reszty zadania przy użyciu specjalistycznych materiałów wybuchowych.
Planowane do wykonania prace strzałowe będą obejmowały między innymi:
- wiercenie otworów w gruncie skalistym w odpowiednim rozstawie,
- załadowanie w otwory materiałów strzałowych (nabojowanych),
- wykonanie tzw. przybitki czyli wypełnianie otworów kruszywem,
- założeniu systemu rurek do inicjacji nieelektrycznej ładunków.
Następnie ładunki zostaną zdetonowane. Urobiony i rozdrobniony w ten sposób materiał skalny, zostanie usunięty za pomocą sprzętu mechanicznego. Koparka wyposażona w młot hydrauliczny będzie na bieżąco korygowała pochylenie skarpy oraz rzędnych dna wykopu w gruncie skalistym. Po zakończeniu ww. cyklu prac, zostanie wykonany pomiar geodezyjny i ewentualnie ponownie przeprowadzone wiercenie i montaż ładunków oraz strzelanie skały. Pracę będą prowadzone do momentu osiągnięcia rzędnej gwarantującej dokończenie prac z użyciem koparki z młotem hydraulicznym. Szacowany zakres prac obejmuje około 6.000 m3 gruntu skalnego.
Dodatkowo wykonawca prowadzi prace związane z wykonaniem wymiany gruntu w rejonie włączenia budowanej obwodnicy do drogi krajowej DK-3 na wysokości miejscowości Jeżów. Zakończono prace związane z betonowaniem, sprężaniem i demontażem podparć ustrojów nośnych estakad E-1, E-2 i E-3. Obecnie trwają roboty polegające min. na zbrojeniu i betonowaniu ścianek zaplecznych oraz montażu podestów roboczych pod kapy chodnikowe na estakadach E-1, E-2 i E-3, zbrojenie i betonowanie przyczółków wiaduktu W-1.
Trasa obwodowa dla Bolkowa w województwie dolnośląskim jest budowana przez konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud w ramach umowy z grudnia 2016 roku. Koszt inwestycji to ok. 94 mln zł. Według kontraktu trasą mamy pojechać w kwietniu 2020 roku.