Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Wojewódzkie - Dolny Śląsk

Dolny Śląsk. Kierowcy jeżdżą już obwodnicą Miękini

| inf. pras. źródło: Mota Engil Central Europe 17.09.2018

PARTNERZY DZIAŁU


 

Dolny Śląsk. Kierowcy jeżdżą już obwodnicą Miękini
fot. Mota Engil

Więcej z regionu:

Dolny Śląsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mota-Engil Central Europe w konsorcjum z firmą Himmel i Papesch Opole, zakończyła budowę obwodnicy Miękini. Powstała droga jest łącznikiem między mostem na rzece Odrze w Brzegu Dolnym, a drogą krajową nr 94 w miejscowości Błonie i drogą wojewódzką nr 340.
W ramach zadania wybudowano drogę wojewódzką, przebudowano 2 drogi powiatowe, 2 obiekty inżynierskie drogowe, 1 obiekt kolejowy w technologii żelbetowej, 24 przepusty z blachy falistej, 15 dróg dojazdowych dla ruchu lokalnego oraz 4 wały ziemne akustyczne. Wybudowana trasa omija miejscowość Miękinia od wschodu.

- W ramach inwestycji, zrealizowany został obiekt mostowy w technologii nasuwania poprzecznego. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest skrócenie do minimum czasu utrudnień w ruchu kolejowym podczas prac budowlanych. Jest to niezwykle istotne na liniach o dużym natężeniu ruchu. Tak właśnie było w tym przypadku – tunel powstał pod bardzo ważną linią kolejową E30 – mówi Pedro Januario, członek Zarządu Mota-Engil Central Europe. - Jest to technologia bardzo nowoczesna, na szczęście w Polsce coraz popularniejsza.

Realizacja obiektu mostowego w technologii nasuwania

W większości przypadków tunele lub wiadukty wykonywane metodą zbliżoną do tej wykorzystanej w Miękini, polegały na wykonaniu obiektu poza przeszkodą – nasypem, następnie rozkopaniu z reguły na kilka tygodni nasypu i przesunięciu gotowego obiektu na swoje miejsce. Wiązało się to z dużymi utrudnieniami w ruchu kolejowym i koniecznością poprowadzenia go objazdami, lub wprowadzeniu uciążliwej komunikacji zastępczej.

Na prowadzonej przez konsorcjum Mota-Engil - Himmel i Papesch budowie, jako jedno z nielicznych zastosowań w Polsce, wykonano nasuwanie poprzeczne wielkogabarytowego elementu z jednoczesnym wybieraniem ziemi i zapewnieniem ciągłości ruchu pociągów na pokonywanej przeszkodzie. Jednym z najistotniejszych elementów pozwalających na bezpieczny ruch pociągów podczas przepychania gotowego tunelu była konstrukcja odciążająca torowisko – ruszt odcinający, której podparcie od strony wysyłowej musiało umożliwiać demontaż podczas nasuwania.

Tunel WK1 w Miękini, przechodzi pod bardzo ważną linią kolejową E30. Aby jak najkrócej ingerować w nasyp kolejowy początkowo wykonany został poza nasypem kolejowym, w komorze wysyłowej. Następnie, po nabraniu wytrzymałości konstrukcji tunelu i po przeprowadzeniu próby obciążeniowej dosunięto tunel do podparcia konstrukcji odciążającej. W kolejnych krokach stopniowo wg szczegółowego projektu wyciągane były poszczególne słupy podpierające ruszt odciążający, a w ich miejsce nasuwano docelową konstrukcję tunelu. Po wyciągnięciu wszystkich słupów od strony wysyłowej, rozpoczęto nasuwanie poprzeczne w głąb nasypu kolejowego wraz z jednoczesnym wybieraniem ziemi.

Skomplikowane warunki gruntowo-wodne

Podczas inwestycji, w ramach zabezpieczenia podłoża od napływających wód gruntowych, wykonano szereg wzmocnień. Wszystkie przepusty zostały posadowione na korkach betonowych w ściankach szczelnych stalowych. W miejscach gdzie grunt był nieprzydatny, wykonano wymianę gruntu o zmiennej głębokości (sięgającej 5 metrów), która została zagęszczona impulsowo. W celu podniesienia podłoża w miejscach gdzie występowały wysokie wody gruntowe, nasypy drogowe zostały wykonane na materacach kamiennych w geowłókninie o gr. 0,5 m.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5