Rozbudowa w istniejącym śladzie czy częściowo w obecnym przebiegu, a częściowo w nowym, omijającym obszary zabudowane i cenne przyrodniczo? Na te pytania odpowiedzą prace przygotowawcze do rozbudowy dróg nr 36 i 94, które w przyszłości zaowocują lepszym połączeniem Zagłębia Miedziowego ze stolicą Dolnego Śląska.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził program inwestycji dla prac przygotowawczych do przebudowy dróg krajowych nr 94 i 36 na odcinku Wrocław – Lubin w województwie dolnośląskim. Docelowo chodzi o rozbudowę ok. 60 km dróg krajowych, w tym 18 km drogi krajowej nr 36 z Lubina do Prochowic oraz 42 km drogi nr 94 Prochowice – Wrocław.
Wyświetl większą mapę
–Trasa Wrocław – Lubin to kolejny odcinek, którego standard techniczny zostanie podniesiony. Dzięki temu mieszkańcy regionu, ale też przedsiębiorcy i kierowcy korzystający z tej drogi, zyskają wygodne połączenie transportowe – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.
Szacunkowy koszt prac przygotowawczych to 31 mln zł. Program inwestycji obejmuje opracowanie wariantu dla rozbudowy dróg krajowych nr 94 i 36 w istniejącym śladzie oraz wariantu rozbudowy z uwzględnieniem przebiegu trasy częściowo po nowym śladzie, omijającym obszary zurbanizowane, cenne przyrodniczo lub korygującym parametry drogi. Prace przygotowawcze przewidują opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, uzyskanie decyzji środowiskowej, opracowanie elementów koncepcji programowej, programu funkcjonalno-użytkowego i badań podłoża.
Przebudowa trasy jest planowana do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Inwestycja jest planowana jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Zaplanowano ponadto obejścia miejscowości, budowę dróg serwisowych, rozbudowę i przebudowę istniejących skrzyżowań, budowę obiektów inżynieryjnych, chodników, odwodnienia, oświetlenia oraz elementów ochrony środowiska i kanałów technologicznych.
– To bardzo ważny projekt łączący aglomerację wrocławską z powstającą aglomeracją Zagłębia Miedziowego. Ten projekt jest niezwykle ważny pod kątem powstawania nowych inwestycji i wysokopłatnych miejsc pracy – mówi Krzysztof Kubów, szef gabinetu premiera, poseł Zagłębia Miedziowego.
Szacunkowy łączny koszt inwestycji to ponad 2,5 mld zł. Na przebudowę trasy Wrocław – Lubin w systemie projektuj i buduj przewidziano okres 6 lat, przy czym termin realizacji inwestycji będzie skorelowany z planowaną rozbudową autostrady A4.