Wykonawca obwodnicy Bolkowa powstającej w ciągu dróg krajowych nr 3 i 5 osiągnął niemal 50 proc. zaawansowania robót. Drogą powinniśmy przejechać pod koniec kwietnia 2020 roku. Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu, prace przy budowie obwodnicy przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Przyszła obwodnica Bolkowa to 7,8 km drogi, z tego 5,7 km jest budowanych w nowym śladzie, a ok. 2,1 km to przebudowa i rozbudowa drogi krajowej nr 5. Przebudowywany odcinek umożliwi połączenie oddanej w październiku 2018 r. drogi ekspresowej S3, z drogą krajową nr 3 na odcinku od węzła Bolków.
W ramach kontraktu powstają także 1 węzeł drogowy, 3 skrzyżowania jednopoziomowe i 6 obiektów inżynierski w ciągu drogi, w tym 3 estakady o łącznej długości ok. 800 metrów, 1 wiadukt drogowy i 2 wiadukty drogowe nad drogą.
Umowa z wykonawcą została zawarta w grudniu 2016 roku. Za realizację zadania odpowiada Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz Mirbud. Kontrakt jest wart blisko 73,5 mln zł.
Obecnie zaawansowanie rzeczowe inwestycji sięga prawie 50%. Jak podaje inwestor, wykonawca kontynuuje prace ziemne oraz warstwy konstrukcyjne w trasie głównej obwodnicy Bolkowa oraz na drogach obsługujących. Trwają także prace na obiektach inżynierskich związane z wykonywaniem ustrojów nośnych estakad w ciągu budowanej Obwodnicy, a także budowa murów i kanalizacji deszczowej.
Inwestycja wyeliminuje ruch tranzytowy z Bolkowa, poprawiając warunki ruchu i bezpieczeństwo użytkowników dróg.
Obecnie przez Bolków wiedzie ruch w kierunku Karkonoszy. Tędy, za pośrednictwem dróg nr 3 i 5 jadą kierowcy zjeżdżający z autostrady A4 w kierunku Jeleniej Góry (DK-3) lub Kamiennej Góry i przejścia granicznego w Lubawce (DK-5).
Budowana obwodnica Bolkowa to nie jedyna inwestycja w tej okolicy. Trwa właśnie przetarg, który ma wyłonić projektanta przebudowy drogi krajowej nr 3 z Bolkowa do Jeleniej Góry – GDDKiA otrzymała 4 oferty. Wszystkie niestety przekroczyły budżet inwestora.
Wybrano także wykonawców budowy drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki. Droga będzie budowana w dwóch odcinkach: Bolków – Kamienna Góra (wykonawca to konsorcjum Porr) oraz Kamienna Góra – Lubawka (umowa na realizację została zawarta z konsorcjum Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego). Obecnie oba odcinki są na etapie projektowania.