Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Dotacje dla dróg lokalnych – biedniejsi dostaną więcej

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 16.06.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Dotacje dla dróg lokalnych – biedniejsi dostaną więcej
fot. Sten Porse, commons.wikimedia.org, CCA

 

Gminy i powiaty o dochodach niższych od średniej w ich regionie będą miały szanse na dodatkowe punkty przy podziale rządowej dotacji na drogi. Nowe kryterium powiązane z dochodem jednostki zaproponowano w projekcie rozporządzenia dotyczącego udzielania dotacji na zadania drogowe na sieci tras lokalnych.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowało projekt zmian w rozporządzeniu dotyczącym udzielania dotacji celowych dla dróg samorządowych. Chodzi o Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej. Od jesiennego naboru ma się zmienić punktacja w poszczególnych kryteriach. Będzie też nowe kryterium, związane z dochodem jednostki samorządowej.

W projekcie rozporządzenia ograniczono liczbę punktów, jaką można otrzymać za znaczenie zadania dla infrastruktury drogowej w sposób gwarantujący podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do tej pory można było tu uzyskać do 20 punktów, teraz ma to być maksymalnie 12. To tak zwane kryterium techniczne.

Z kolei do 10 punktów zwiększono punktację za znaczenie zadania dla rozwoju spójnej sieci drogowej (do tej pory było to 5 pkt). Niżej punktowana będzie także kontynuacja zadania – maksymalnie 2 pkt, zamiast dotychczasowych 5. Bez zmian pozostaje natomiast kryterium dotyczące wpływu zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej.

– Potrzeby wnikające z kryteriów dotyczących znaczenia zadania dla rozwoju spójnej sieci dróg publicznych (tzw. kryterium sieciowe) i wpływu zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej (tzw. kryterium ponadlokalności) powinny znaleźć odzwierciedlenie w parametrach technicznych drogi przyjętych do realizacji w ramach zadania. Dlatego też zmiana punktacji w ramach wskazanych kryteriów ma na celu spriorytetyzowanie wzajemnej relacji pomiędzy celami jakie powinna spełniać droga publiczna a jej parametrami technicznymi – argumentuje MIiB.

Biedniejsi dostaną więcej

W proponowanych zmianach znalazło się nowe kryterium, dotyczące poziomu dochodów własnych w stosunku do średniego dochodu własnego jednostek samorządu terytorialnego tego samego szczebla w danym województwie. Oznacza to, że te jednostki, które uzyskują dochód niższy od średniej, otrzymają dodatkowe punkty. Można będzie dostać maksymalnie 8 punktów.

Jest też jeszcze jedno nowe kryterium, dotyczy wpływu zadania na zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadku drogowego na obszarach o najwyższym poziomie wypadkowości. To kryterium wynika z wciąż zbyt małej dynamiki spadku zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym. – Istnieje potrzeba wspierania zadań na obszarach jednostek samorządu terytorialnego, gdzie zidentyfikowano ryzyko zagrożeń wypadkami drogowymi w skali bardzo duże ryzyko, duże ryzyko, średnie ryzyko – wskazuje resort infrastruktury.

Klasyfikacja będzie się odbywała na podstawie opracowania „Metodologia klasyfikacji ryzyka dla wybranych rodzajów wypadków drogowych na drogach wojewódzkich oraz dla obszarów województw i powiatów wraz z dokonaniem klasyfikacji i przedstawieniem wyników na mapach”. Za wpływ na zmniejszenie wypadkowości można będzie dostać do 3 punktów.

Współpraca finansowa bez punktów

W propozycji kryteriów na najbliższy nabór zrezygnowano z punktowania współpracy finansowej w zakresie współfinansowania zadania z innymi jednostkami. W ocenie resortu kryterium to nie spełniło zakładanej roli i nie jest istotne z punktu widzenia celów programu.

Zmiany są obecnie konsultowane i mają wejść w życie już w trakcie najbliższego naboru wniosków od gmin i powiatów, we wrześniu tego roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS