Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska,Dolny Śląsk

Drążenie tunelu w rygorach pandemii. Tak będzie pracował PORR na S3

| ŁM/EP źródło: RI 21.10.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Drążenie tunelu w rygorach pandemii. Tak będzie pracował PORR na S3
fot. Porr

Więcej z regionu:

Polska
Dolny Śląsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pierwsza fala pandemii nie zatrzymała budów. Wszyscy trzymają kciuki, by udało się kontynuować inwestycje także w czasie drugiej fali koronawirusa. To nie lada wyzwanie dla wykonawców, tym bardziej jeśli mówimy o budownictwie tunelowym. Tu bowiem środki ochrony osobistej to za mało. W grę wchodzi całkowite przeorganizowanie pracy na budowie. PORR SA, który startuje z tunelowym odcinkiem S3, ma już gotowe procedury.
Wykonawca odpowiada za realizację ok. 16-kilometrowego odcinka przyszłej drogi ekspresowej S3 między Bolkowem i Kamienną Górą z dwoma tunelami. Dłuższy ma mieć ok. 2,3 km, krótszy 320 metrów. W sierpniu wydane zostało zezwolenie na realizację tej inwestycji i wykonawca rozpoczął prace. W pierwszej połowie października na plac budowy dotarła maszyna Jumbo Drill, która wydrąży tunel. Oznacza to, że kluczowe prace, na co wskazuje obecnie wiele czynników, będą prowadzone w czasie bardzo trudnym pod względem epidemiologicznym.

Niezatrzymanie inwestycji to jeden aspekt. Drugim jest bezpieczeństwo pracowników i to ono, jak podkreśla prezes firmy PORR Polska SA, Piotr Kledzik, jest priorytetem wykonawcy tuneli na S3. Maksymalna kontrola sytuacji – Już od marca intensywnie pracujemy nad rozwiązaniami pozwalającymi zredukować ryzyko infekcji Covid-19. Dla naszego projektu opracowaliśmy zbiór procedur i zaleceń dotyczących bezpiecznej organizacji prac – mówi prezes PORR SA.

Jak będzie zorganizowana praca przy drążeniu tunelu, a więc nie do końca na „otwartej przestrzeni”? Przede wszystkim prace tunelowe będą prowadzone przez małe zespoły o stałym składzie. – Bezpośrednio przy drążeniu jednego tunelu w trakcie zmiany roboczej pracować będzie tylko siedmioro ludzi – wyjaśnia wykonawca. Zmiany robocze będą miały ze sobą jedynie minimalny kontakt. Najistotniejsze informacje będą przekazywane przez nadzór, a w innych sprawach pomoże wykorzystanie najnowszego sprzętu i technologii – wiertnicy Drilling Jumbo Sandvik DT922i, torkretnicy i metody NATM, czyli tzw. nowej metody austriackiej.

Wspólna praca, wspólne mieszkanie i dojazdy

Pracownicy tunelowi będą nie tylko razem pracować, ale także wspólnie mieszkać. Żeby zrealizować ten cel, w bezpośrednim sąsiedztwie tunelu wykonawca buduje tymczasowe zaplecze kontenerowe, które będzie wykorzystane na mieszkania.  

– Pracownicy nie wracają do swoich rodzin, nie są narażeni na kontakt z osobami postronnymi – tłumaczy intencje wykonawca. Poszczególne zmiany będą się także wspólnie przemieszczać, korzystając z jednych pojazdów. – Zmianowy system pracy umożliwia nam najbardziej efektywną prace przy minimalnym narażeniu na kontakty z osobami postronnymi co jest kluczowe dla zmniejszenia ryzyka przeniesienia infekcji Covid-19 – mówi Piotr Kledzik.

Bez osób postronnych w tunelu

Poza pracownikami z jednej zmiany na plac budowy w tunelu nie będą wchodziły przypadkowe osoby. Zastosowany będzie system kontroli dostępu do tunelu, tak aby wewnątrz nie znalazła się żadna osoba postronna lub niepożądana. Taki system umożliwi też łatwą weryfikację kto w danym momencie przebywał wewnątrz. Do tego dojdzie stała wentylacja tunelu, która zapewni wystarczający dopływ świeżego powietrza, przewietrzanie przodka oraz niezbędne warunki sanitarne.

Pracownicy między sobą będą się porozumiewać korzystając z łączności radiowej z wykorzystaniem sieci wifi w tunelu. Ta technologia zapewni właściwą koordynację działań i pozwoli uniknąć niebezpiecznych sytuacji w ograniczonej przestrzeni. Łączność z osobami na zewnątrz tunelu będą mieli sztygarzy zmianowi wyposażeni w telefony komórkowe. Postęp prac i ewentualne napotykane trudności będą dokumentowane cyfrowo, z wykorzystaniem DigiTun.

– Wykorzystanie tych danych wraz z postępem robót oraz na przyszłych projektach pozwoli na usprawnienie procesu drążenia, poprawę jego przewidywalności i bezpieczeństwa – wyjaśnia Piotr Kledzik. Umowa dotycząca budowy tunelowego odcinka S3 w stronę granicy z Czechami została podpisana w październiku 2018 roku. Jej wartość to ponad 1,5 mld zł. Kontrakt ma być zrealizowany w II połowie 2023 r. Odcinek Bolków – Kamienna Góra to jeden z dwóch realizowanych obecnie przy polsko-czeskiej granicy. Drugi, od Kamiennej Góry do Lubawki realizuje konsorcjum na czele z firmą Mosty Łódź.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5