Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Śląsk

Droga ekspresowa S1 wydłuży się

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 23.03.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Droga ekspresowa S1 wydłuży się
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Śląsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W latach 2019 – 2020 ma powstać blisko 40 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami a Bielsko-Białą wraz z obwodnicami Bierunia i Oświęcimia. W międzyczasie powinno być także dobudowane obejście Węgierskiej Górki. Jeśli to się uda, istotnie usprawni się transport w kierunku granicy ze Słowacją i Czechami.
W ubiegłym tygodniu minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycyjny dla drogi pomiędzy węzłami Kosztowy II w Mysłowicach i Suchy Potok w Bielsku-Białej.

Planowany odcinek S1

Planowane połączenie Mysłowic z Bielsko-Białą to blisko 40 km drogi ekspresowej. Trasa będzie poprowadzona po nowym śladzie przez teren województwa małopolskiego i śląskiego. Ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z zachowaną rezerwą pod trzeci pas.
Wraz z drogą ekspresową powstaną obwodnice Bierunia i Oświęcimia (droga krajowa nr 44). Obejścia miast będą drogami klasy GP jednak również będą miały przekrój dwujezdniowy. Obwodnica Bierunia ma mieć 2,1 km długości, natomiast obejście Oświęcimia 9,7 km.

Na planowanej trasie powstanie 8 węzłów z drogami krajowymi, wojewódzkimi i powiatowymi, a także 63 obiekty inżynierskie oraz 2 miejsca obsługi podróżnych. Droga będzie budowana według tzw. wariantu E, dla którego w czerwcu ubiegłego roku wydana została decyzja środowiskowa (jeszcze nie jest ostateczna).

Droga ma być realizowana w systemie zaprojektuj i wybuduj w latach 2019-2020.

Uzupełnianie luk

Trasa między Mysłowicami a Bielsko-Białą stanowi fragment europejskiego korytarza transportowego. Na węźle Suchy Potok połączy się z istniejącym odcinkiem S52 Bielsko-Biała – Cieszyn w kierunku Czech oraz istniejącym odcinkiem S1 Bielsko-Biała – Zwardoń prowadzącym w kierunku przejścia granicznego ze Słowacją.

Ten ostatni odcinek, prowadzący do przejścia w Zwardoniu był oddawany odcinkami między latami 2011 i 2015. Do tej pory zostało na nim jednak wąskie gardło w postaci obejścia Węgierskiej Górki. To zaledwie 8,5-kilometrowy fragment, który obecnie stanowi wyrwę na międzynarodowej trasie – ruch tranzytowy prowadzony jest bowiem przez centrum miejscowości, stanowiąc uciążliwość dla mieszkańców i zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.

Na razie na międzynarodowej trasie wiodącej przez teren zabudowany Węgierskiej Górki odbywa się transport osobowy. To „dzięki” temu, że inwestycji na przedłużeniu naszej trasy, po swojej stronie granicy nie zakończyli jeszcze Słowacy. Chodzi o drogę D3 w kierunku Bratysławy. Jednym z jej istotnych fragmentów jest odcinek Svrčinovec – Skalité. Jego budowa ruszyła kilka lat temu, ale nadal nie została ukończona. Jeśli prace zostaną sfinalizowane, zniknie ograniczenie tonażowe na przejściu granicznym, co oznacza, że jadące tranzytem ciężarówki ruszą międzynarodową trasą, na razie wiodącą jednak na krótkim odcinku drogą lokalną.

Tego momentu obawiają się mieszkańcy i władze Węgierskiej Górki. – Jeśli ta droga po wprowadzeniu ciężkiego ruchu sama się nie zablokuje, to na pewno my ją zablokujemy – mówił kilka miesięcy temu na łamach naszego portalu Piotr Tyrlik, wójt Węgierskiej Górki.

Coś drgnęło

W międzyczasie, w grudniu ub.r. rząd zdecydował o skierowaniu do realizacji odcinka drogi na odcinku Przybędzie – Milówka, czyli obejścia Węgierskiej Górki. Jak wówczas zapowiedziano, trasa ma być realizowana w latach 2018-2020, ale do zrobienia będzie wiele: na trasie jest konieczność wybudowania 11 obiektów inżynierskich, w tym dwóch tuneli: jednego o długości ok. 830 m pod masywem Barania, drugiego liczącego 980 m pod masywem Białożyński Groń.

W połowie lutego GDDKiA złożyła z kolei wniosek o dofinansowanie budowy tego odcinka w ramach CEF. To, po stronie samorządu Węgierskiej Górki, budzi duże nadzieje na faktyczną realizację trasy. – Z uwagi na to, że strona słowacka nie uruchomiła ciężkiego ruchu samochodowego sytuacja w zakresie bezpieczeństwa na terenie gminy Węgierska Górka nie uległa radykalnemu pogorszeniu – mówi wójt Piotr Tyrlik. Jak dodaje, ze względu na podjęte procedury związane z rozpoczęciem prac nad obwodnicą gmina nie prowadzi prac, które zmierzałyby do drastycznych rozwiązań jak protesty czy zamknięcia na trasie.

– Obecnie GDDKiA prowadzi bardzo ożywioną działalność związaną z pozyskaniem decyzji na realizację inwestycji i wydaje się, że budowa drogi będzie realizowana według przyjętego scenariusza – zauważa wójt Węgierskiej Górki. – Potwierdza to również liczna korespondencja, która spływa do Urzędu Gminy z GDDKiA i z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa – dodaje.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5