Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Warmińsko-mazurskie,Mikołajki,Mrągowo,Biskupiec

Droga S16 nie przeszkodzi w odbudowie linii kolejowej Orzysz – Mrągowo – Czerwonka

| Michał Szymajda źródło: rynek kolejowy 14.04.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Droga S16 nie przeszkodzi w odbudowie linii kolejowej Orzysz – Mrągowo – Czerwonka
Stacja w Biskupcufot. Daniel Skróciński

Zobacz więcej na temat:

PKP PLK
CPK
Linia 223
Kolej Plus

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Trwają konsultacje publiczne przed budową ekspresowej drogi S16 na Mazurach. W każdym z rozważanych wariantów jej budowy przechodzi ona przez ślad nieczynnej linii kolejowej 223. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że likwidacji linii nie będzie, a wręcz przeciwnie: zostanie zmodernizowana.
Plan budowy drogi ekspresowej S16 w każdym z rozważanych wariantów zakłada sporą ingerencję w układ torowy linii kolejowej 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki (odcinek od Biskupca do Czerwonki jest po remoncie), a nawet w istniejące stacje na trasie. Wśród lokalnych samorządowców pojawią się pytania o zasadność istnienia tej linii w obliczu istnienia równoległej trasy szybkiego ruchu. Linia ta, choć z ogromnym potencjałem dla ruchu turystycznego zwłaszcza w sezonie letnim, dotąd nie doczekała się modernizacji. Ministerstwo Infrastruktury jednak uspokaja.

Linia 223 nie zniknie w związku z budową drogi ekspresowej

– Budowa drogi S16 Borki Wielkie – Mrągowo zakłada zachowanie przejezdności linii kolejowej nr 223 z Orzysza do Czerwonki. Podczas budowy S16 nie będzie ingerencji ani w układ torowy ani w jej przejezdność. W przypadku S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk w każdym z analizowanych wariantów budowa drogi zakłada zachowanie przejezdności linii kolejowej nr 223. Wszystkie przecięcia S16 z ww. linią kolejową będą realizowane w dwóch poziomach – napisał rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś. Podkreśla, że rząd, widzi linię 223 w szerszym planie. Pieniądze na przygotowanie jej modernizacji ma przekazać spółka CPK, o czym pisaliśmy tutaj. 

– Spółka CPK podtrzymuje zamiar dofinansowania prac przygotowawczych dla modernizacji linii kolejowej nr 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki. Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej Plus. Dofinansowanie prac przygotowawczych obejmie takie etapy inwestycji jak: studium wykonalności, pozyskanie pozwoleń (np. decyzji środowiskowej i pozwolenia na budowę) oraz prace projektowe – czyli etap przed rozpoczęciem niwelacji terenu, podłączania mediów, zagospodarowanie terenu i budowy – dodaje Szymon Huptyś.

Linia 223 elementem większego planu

Kwota dofinansowania ze strony CPK wyniesie do 20 mln zł, co stanowi istotną część potrzebnego wkładu własnego samorządu. Resztę sfinansuje samorząd województwa warmińsko-mazurskiego oraz władze Mrągowa, Biskupca i Orzysza. Inwestorem w ramach Programu Kolej Plus będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Łączny koszt całej modernizacji linii 223 na najgorszym odcinku od Biskupca do Orzysza został oszacowany na 400 mln zł.

Rzecznik ministerstwa przypomina, że spółka CPK jest w trakcie postępowanie na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla fragmentu tzw. szprychy nr 3 kluczowej dla województwa warmińsko-mazurskiego (chodzi o 139-kilometrowy odcinek nowej linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Giżycko). Dla 32-kilometrowego odcinka z Ostrołęki do Łomży od ubiegłego roku trwa już inwentaryzacja przyrodnicza. Jak wynika z harmonogramów CPK, z Ostrołęki do Łomży pojedziemy pociągiem przed końcem 2027 r., zaś planowany termin otwarcia trasy z Łomży przez Pisz, Orzysz do Giżycka to 2031 r.

Wszystko to elementy szprychy CPK nr 3, czyli linii nr 29: transportowy kręgosłup Mazur prowadzący do Warszawy i CPK. Linia nr 223 z Orzysza przez Mikołajki i Mrągowo będzie zaś stanowić inwestycję komplementarną CPK.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5