Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska

Drogi lokalne nie potrzebują prezentów, lecz systemowego finansowania

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 22.09.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Drogi lokalne nie potrzebują prezentów, lecz systemowego finansowania
fot. picstopin.com

 

Każde rozwiązanie uznaniowe – a za takie można uznać rządowe dotacje dla dróg lokalnych – jest zagrożone niestabilnością. Drogi, po których na co dzień poruszamy się najczęściej, potrzebują systemowego finansowania. Można by przywrócić część drogową subwencji ogólnej i powiązać ją z akcyzą. To by było rozwiązanie quasi-systemowe – mówi Andrzej Porawski, dyrektor Biura Związku Miast Polskich.
Rozwiązanie, w którym samorządy miały udział w akcyzie od paliw już kiedyś funkcjonowało. Do roku 2003 samorządy otrzymywały z budżetu środki na drogi (w formie właśnie tzw. subwencji drogowej). Potem w to miejsce pojawił się odpowiedni udział w PIT.

– W momencie tej zmiany nie straciliśmy, ponieważ udziały w PIT, w ujęciu globalnym, przeliczono mniej więcej uczciwie – mówi w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl przedstawiciel Związku Miast Polskich. W międzyczasie jednak sytuacja istotnie się zmieniła. – Nastąpiła podwyżka akcyzy, zwiększyło się także spożycie paliw, zatem kwota, która wpływa z akcyzy do paliw wzrosła o wiele bardziej niż PIT, gdzie nastąpiło wręcz tąpnięcie – zwraca uwagę Andrzej Porawski.

Chodzi o ulgi podatkowe, zmniejszenie stawek, czy likwidację trzeciego progu podatkowego. – Nastąpiło znaczące obniżenie dochodów z PIT w samorządach. Dopiero w roku 2011 wróciliśmy do poziomu z 2008 roku – stwierdza przedstawiciel samorządów miejskich. Jego zdaniem, gdyby przeliczyć PIT w taki sposób jak był liczony w momencie wprowadzania samorządowych udziałów w tym podatku i zastosować do niego dynamikę wzrostu jaka miała miejsce na przestrzeni ostatnich lat w przypadku akcyzy, samorządy miałyby dziś znacznie więcej pieniędzy na drogi.

W międzyczasie, w 2008 roku, lokalne budżety zostały wsparte dotacjami na drogi w postaci Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych (tzw. schetynówek), zastąpionego w 2015 roku przez Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. – To była swego rodzaju rekompensata – tyle że uznaniowa – ubytku, który nastąpił w budżetach samorządów i który było widać m.in. w budżetach na drogi. To nie jest żadna łaska – mówi Andrzej Porawski.

Tego rodzaju rozwiązanie, niesystemowe, jest jednak zagrożone cięciami w przypadku, gdy pojawią się inne, bardziej pilne, potrzeby w budżecie.

Tak stało się z pieniędzmi na rok 2017, gdy zamiast planowanego w wieloletnim programie miliarda zł, samorządy dostały do podziału 800 mln zł. W przyjętym przez rząd wstępnym projekcie budżetu na rok 2018 jest podobnie. Zamiast planowanej w wieloletnim programie kwoty 1,1 mld zł, zapisano tam kwotę o 300 mln zł niższą – 800 mln zł.

– Najwygodniej się tnie w takich miejscach, które są uznaniowe. To problem systemowy – ocenia Porawski. Jako przykład możliwego do rozważenia bardziej stabilnego rozwiązania podaje powrót do drogowej części subwencji ogólnej powiązanej z akcyzą. – To byłoby rozwiązania quasi-systemowe – stwierdza.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5