Kwoty 36 mld zł ma sięgać budżet przeznaczony na dotacje dla dróg lokalnych w latach 2019 – 2028. Sejm przyjął ustawę o Funduszu Dróg Samorządowych. Teraz nowa regulacja trafi pod obrady Senatu.
Zgodnie z przyjęta podczas trwającego posiedzenia Sejmu ustawą, samorządy będą mogły otrzymać dofinansowanie do realizowanych inwestycji na zarządzanych przez siebie drogach – chodzi o remonty, budowy, modernizacje oraz zadania związane z budową mostów w ciągu dróg gminnych lub powiatowych.
Jeden samorząd będzie mógł otrzymać dotację w kwocie do 30 mln zł na jedno zadanie. Kwota dofinansowania może wynieść do 80 proc. wartości realizowanego zadania, przy czym poziom dotacji będzie uzależniony od dochodów własnych danego samorządu – im biedniejszy samorząd, tym wyższe dofinansowanie.
Co istotne, pieniądze z rządowych dotacji będą mogły być wydawane w okresie dłuższym niż jeden rok.
Z Funduszu Dróg Samorządowych finansowane będą także mosty zgłaszane w ramach programu Mosty dla regionów. Budżet nowo utworzonego funduszu będzie też służył budowie dróg o znaczeniu obronnym.
Według założeń, w latach 2019 – 2028 budżet na drogi lokalne w ramach funduszu wyniesie 36 mld zł. Pieniądze będą pochodziły m.in. Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Lasów Państwowych, środków ze spółek Skarbu Państwa. Cześć środków mają też przekazywać ze swoich budżetów ministrowie infrastruktury oraz obrony narodowej, a Fundusz będzie mógł na potrzeby realizowanych zadań emitować obligacje.
Utworzenie Funduszu może być istotnym przełomem w finansowaniu dróg lokalnych, gdzie są ogromne potrzeby inwestycyjne. Tworzeniu rozwiązań ustawowych
towarzyszyły jednak kontrowersje. Dotyczyły m.in. źródeł finansowania Funduszu. Wskazywano np., że spółki skarbu państwa mają przekazywać do FDS część swojego zysku – co jeśli zysku nie wypracują? – pytano w Sejmie. Wątpliwości dotyczyły też tego, że na
NFOŚiGW ma przeznaczać na FDS taką kwotę jaką z tytułu nowej opłaty paliwowej ma otrzymywać na potrzeby działań związanych z czystym powietrzem, co podważa wcześniejsze uzasadnienie dla nowej opłaty nakładanej na producentów paliw.
Zastrzeżenia zgłaszano także w odniesieniu do sposobu podziału środków – wiadomo, że mają być konkursy rozstrzygnę przez wojewodów, ale ostateczne zdanie będzie należało do premiera.
Fundusz Dróg Samorządowych zastąpi Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej.