Dziesięciu wykonawców złożyło oferty w przetargu na projekt i budowę łącznika północnego do obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 74. Najtańsza jest firma wyspecjalizowana w infrastrukturze kolejowej.
GDDKiA przeznaczyła na realizację inwestycji 78,5 mln zł. W tej kwocie nie zmieścił się tylko jeden oferent.
Najtańszą propozycję o wartości 46,997 mln zł złożyło konsorcjum na czele z firmą Swietelsky Rail – wykonawcą wyspecjalizowanym w infrastrukturze kolejowej. Razem z nią w konsorcjum są Swietelsky AG z Austrii oraz Budromost Starachowice.
Na drugim miejscu jest oferta Mostostalu Warszawa – 57,509 mln zł, a na kolejnym Przedsiębiorstwa Robót inżynieryjnych Fart – 58, 978 mln zł. Najdroższa oferta ma wartość 91,5 mln zł i została złożona przez konsorcjum na czele z firmą Altor.
Planowany łącznik będzie uzupełnieniem 12-kilometrowej obwodnicy Opatowa. Pozwoli ominąć miasto podróżującym na trasach Kielce – Lublin czy Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Annopol – Kraśnik. Sama obwodnica powstanie w ciągu DK-9 i jest obecnie na etapie projektowania przez wykonawcę realziującego zadanie w trybie zaprojektuj i wybuduj. Ten kontrakt w czerwcu br. podpisało konsorcjum Mostostalu Warszawa.
Łącznik północny w ciągu drogi krajowej nr 74 połączy węzeł Opatów na drodze nr 9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z drogą nr 74 w okolicy Adamowa. Będzie jednojezdniową drogą klasy GP o długości około 3 km. Na trasie zaplanowano trzy skrzyżowania z drogami powiatowymi nad drogą krajową. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda.
Obecnie przez Opatów przebiegają dwie drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu. To DK-74 Sulejów – Kielce – Kraśnik i droga nr 9 Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Rzeszów. Na odcinku w centrum miasta drogi biegną jednym śladem wśród ciasnej zabudowy, powodując w godzinach szczytu zatory drogowe.
Natężenie ruchu w Opatowie wynosi kilkanaście tysięcy pojazdów, przy czym jedna trzecia to pojazdy ciężarowe. – Obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolnią miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin, poprawią jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem – informuje GDDKiA.
Obie inwestycje maja być zrealizowane do 2025 roku.