Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska,Śląskie

Dwie trasy numer 1 na Śląsku – autostrada i ekspresówka – bilans po zimie

| ep. źródło: RI 23.03.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Dwie trasy numer 1 na Śląsku – autostrada i ekspresówka – bilans po zimie
fot. GDDKiA Katowice

Więcej z regionu:

Polska
Śląskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W minionym tygodniu oficjalnie zakończył się sezon zimowy na budowach. Dzięki sprzyjającej pogodzie, sporo udało się zrobić. Na Śląsku dwie kluczowe inwestycje to autostrada A1 i droga ekspresowa nr 1. Co udało się zrobić w czasie pracowitej „przerwy”?
Odcinek autostrady A1 od końca obwodnicy Częstochowy do granicy województwa łódzkiego i śląskiego to część autostradowej trasy między Tuszynem i Częstochową. Śląski fragment liczy blisko 17 km. To jednocześnie ostatni brakujący fragment A1 na terenie województwa śląskiego.

Wykonawcą tego odcinka jest Polaqua. Wykonawca kontynuował prace w okresie zimowym. W tym czasie wykonywano m.in. wykopy i nasypy oraz wzmocnienia podłoża.

Jak podała GDDKiA, od grudnia do końca lutego wykonano ok. 82 tys. m3 wykopów oraz 219 tys. m3 nasypów, co stanowi odpowiednio około 15 oraz 22 proc. całego zakresu kontraktu. Ulepszano także oraz ustabilizowano istniejące podłoże, wykonywano warstwę mrozoochronną oraz tymczasowe nawierzchnie dróg technologicznych. Układano przepusty w drogach poprzecznych oraz prowadzono remonty cząstkowe nawierzchni DK-1, po której obecnie odbywa się ruch drogowy.

Prace były prowadzone także na 33 obiektach. Polegały one przede wszystkim na wykonywaniu wykopów pod fundamenty, czy fundamentów, w tym m.in. pali wielkośrednicowych oraz kolumn DSM. Zrealizowano także prace związane z konstrukcją nośną części obiektów. Do przodu posunęły się prace branżowe.

Inwestor zapowiada, że w tym roku ruch pojazdów zostanie przeniesiony na nową jezdnię przyszłej autostrady, ale kierowcy nadal będą poruszali się jedną jezdnią.

Obwodnica Częstochowy – jeździmy, ale prace trwają

Od końcówki grudnia kierowcy korzystają już z odcinka autostrady A1 Częstochowa Północ – Częstochowa Blachownia (20 km) i 4-kilometrowego fragmentu od węzła Częstochowa Blachownia do Częstochowa Południe. Po rozwiązaniu umowy z Salini, prace zabezpieczające, umożliwiające wpuszczenie ruchu, kończyło konsorcjum Strabag i Budimex. Do wykonania pozostały jeszcze prace, poza jezdnią główną. Te realizowane są lub będą w podziale na mniejsze zakresy. Chodzi m.in. o montaż ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych. Umowa podpisana została na początku lutego, a prace mają być wykonane do 7 kwietnia.

Trwają prace związane z wykonaniem ogrodzenia autostrady. W tym przypadku prace ruszyły z końcem października, a finał powinien nastąpić do końca marca. Wykonywane jest także oznakowanie poziome i pionowe. Pierwsza część prac, niezbędna do udrożnienia ruchu została zrealizowana, a docelowo oznakowanie ma być wykonane do końca czerwca.

W najbliższym czasie będzie także wykonywane oświetlenie węzłów drogowych. 19 marca GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę na ten zakres prac.

Węzeł Blachownia w II kwartale?

Kierowcy czekają jeszcze na udrożnienie węzła Częstochowa Blachownia znajdującym się na skrzyżowaniu autostrady z drogą krajową nr 46. GDDKiA zapowiada, że przy sprzyjających warunkach pogodowych powinno to być możliwe w II kwartale br.

Do zrealizowania pozostaną jeszcze wówczas prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Trzeba będzie także dokończyć budowę wiaduktu nad linią kolejową nr 146 oraz urządzenia ochrony środowiska.

Z ważniejszych prac do wykonania będą także drogi serwisowe i technologiczne, MOP I Gorzelanka Wschód i Zachód, MOP III Wierzchowisko Wschód i Zachód oraz Obwód Utrzymania Autostrady Lgota.

S1 Pyrzowice – Podwarpie

Katowicka GDDKiA realizuje także obecnie drogę ekspresowa nr 1 na odcinku Pyrzowice – Podwarpie. Na tym odcinku dobudowywana jest druga jezdnia (wykonawca to konsorcjum Rubau). To odcinek o długości ok. 10 km.

W okresie zimowym, jak podała GDDKiA, realizowano przede wszystkim prace przy obiektach mostowych oraz roboty, na których wykonywanie pozwalały warunki atmosferyczne. W tym czasie zaawansowanie robót wzrosło o ok. 10 punktów proc. – z 27,78 proc. do 37,95 proc.

W ograniczonym zakresie realizowany był zakres drogowy prac. W tym przypadku warunki prac był utrudniane m.in. przez przelotne opady deszczu. Niemniej, jak wyliczyła GDDKIA, zrealizowano:
• 1200 m2 warstwy technologicznej Rm=3 MPa;
• 2000 m2 warstwy technologicznej Rm=5 MPa;
• 2300m2 warstwy wzmacniającej gr. 30 cm;
• 2400m2 warstwy odsączającej;
• 1150 m3 wykopu w gruncie skalistym;
• 1900m3 stabilizacji górnej warstwy nasypu.

Obejście Węgierskiej Górki

W ciągu S1 powstaje także obejście Węgierskiej Górki, które zlikwiduje wąskie gardło na drodze w kierunku Słowacji. Umowa na realizację drogi ekspresowej o długości 8,53 km podpisana została w październiku 2019 roku. Prace zlecono konsorcjum Mirbudu i Kobylarni. Obecnie trwa projektowanie. – Niezależnie od tego, wykonawca w lutym rozpoczął prace przygotowawcze polegające na geodezyjnym wytyczaniu, niwelacji terenu, zagospodarowaniu terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów i dróg technologicznych. W najbliższym czasie przystąpi do wyburzeń obiektów – poinformował inwestor.





Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5