Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Dzieciuchowicz: Sprawa VAT od usług utrzymaniowych nie mieści się w państwie prawa

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 18.06.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Dzieciuchowicz: Sprawa VAT od usług utrzymaniowych nie mieści się w państwie prawa
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Fiskus nie ustąpił i wciąż wydawane są nakazy zapłaty – mówi Barbara Dzieciuchowicz, prezes OIGD odnosząc się do problemu ze stawkami VAT w firmach utrzymaniowych. Podkreśla, że sytuacja w firmach, których to dotyczy jest bardzo trudna. – Oceniam tę sytuację jako skandaliczną – stwierdza.
Elżbieta Pałys, RynekInfrastruktury.pl: Jakie są najważniejsze problemy w drogownictwie, którymi zajmuje się obecnie Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa?

Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa: Są dwie takie najważniejsze sprawy. Pierwsza to nadal nierozwiązany problem związany ze stawkami podatku VAT na utrzymanie dróg w kontraktach z GDDKiA (Firmy podpisywały umowy, w których zamawiający publiczny założył dwie stawki podatku VAT w zależności od rodzaju robót - 8-proc. Lub 23-proc. stawkę podatku VAT. Okazało się, że taki zapis kwestionują urzędy skarbowe i żądają od przedsiębiorców zapłaty podatku według jednolitej stawki 23 proc. – dop. red.).

Problem sygnalizowaliśmy już w ubiegłym roku. W marcu sprawa znalazła się na nadzwyczajnym posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury. Tam zostało uzgodnione, że w najbliższym czasie tematem podatku od usług utrzymaniowych powinien zając się rząd, ale minęło kilka miesięcy i rząd nie podjął żadnych działań – myślę tu głównie o Ministerstwie Finansów, ponieważ resort infrastruktury przedstawił swoje propozycje rozwiązań, my jako izba też to zrobiliśmy, ale do tej pory nie mamy żadnego sygnału z resortu finansów.

Sytuacja jest bardzo trudna, bo fiskus nie ustąpił i wciąż wydawane są nakazy zapłaty.

Co to oznacza dla firm?

Jeśli rozwiązanie tego problemu nie przyspieszy, firmy będą bankrutować. Dla wielu przedsiębiorców konieczność zapłaty nieuwzględnionego wcześniej podatku to jest wyrok. Mówimy tu przecież o kontraktach wieloletnich, więc kwoty, które firmy mają dopłacić są kilkumilionowe. Dla wielu podmiotów, zwłaszcza mniejszych, może to oznaczać upadłość, mimo że sytuacji tej firmy w żaden sposób nie są winne. Niestety, ze strony Ministerstwa Finansów napotykamy na obojętność, nie widać woli rozwiązania problemu.

To okoliczności, które w państwie prawa są absolutnie nie do zaakceptowania. Zostało tu złamanych kilka fundamentalnych zasad – bezpieczeństwa prawnego, pewności prawa, czy zasady ochrony praw nabytych.

Oceniam tę sytuację jako skandaliczną. Tak samo stwierdziła komisja infrastruktury głosami posłów wszystkich opcji politycznych, ale widać, że rząd w osobie minister finansów absolutnie się tym nie przejmuje, pozostaje niewzruszony.

A jaki jest drugi ważny problem branży?


Drugi problem pojawił się w związku ze znacznym wzrostem cen na rynku, dotyczy realnej waloryzacji kontraktów. Mówimy tu o kontraktach z GDDKiA trwających dłużej niż rok, bo to w nich jest wpisywana formuła waloryzacyjna.

W przypadku kontraktów na drogach krajowych, gdzie często najpierw długo trwa proces wyłaniania wykonawcy, a potem trzyletnia realizacja, ceny za jakie na podstawie umowy realizowana jest budowa, są cenami sprzed 4-5 lat. Natomiast rzeczywistość jest już całkiem inna.

Formuła waloryzacyjna wpisana do umowy absolutnie nie jest satysfakcjonująca, ponieważ nie uwzględnia tego, co ma miejsce na rynku.

Dlaczego tak się dzieje?

Podstawą wzoru waloryzacyjnego jest sprawozdanie C-04 dotyczące cen na kontraktach drogowych i mostowych, które co miesiąc firmy składają do GUS-u.

Metodyka badawcza tego sprawozdania powodowała, że w przypadku kontraktów wieloletnich firmy nie pokazywały faktycznych kosztów, czyli cen które są aktualnie, ale te, która wynikały z umowy. Absolutnie nie odzwierciedlało to sytuacji na rynku. Ceny rosły, a wskaźniki stały w miejscu.

W wyniku rozmów w ramach Rady Ekspertów, ale też naszych spotkań z urzędem statystycznym, GUS wprowadził zmiany do metodyki badawczej tego sprawozdania. Obecnie są one testowane. GUS chce teraz, korzystając już z nowego opisu, pozyskać dane od części firm cofając się do stycznia 2017, po to by sprawdzić, czy ta nowa metodyka zadziała i pozwoli na uzyskanie informacji o realnych cenach.

Mam nadzieję, że od lipca, bo tak jest to planowane, uda się wdrożyć to w odniesieniu do wszystkich ponad dwustu firm, które co miesiąc wypełniają sprawozdanie.

Czy to wystarczy by rozwiązać problem strat związanych z rosnącymi cenami?

Rozmawiamy też o wzorze roszczenia, z którego mogłyby korzystać firmy w przypadku umów podpisanych w latach 2016-2017.

Ministerstwo jednoznacznie wypowiedziało się, że nie ma możliwości zmiany formuły dotyczącej waloryzacji dla tych umów, ale firmy będą mogły wystąpić z roszczeniem związanym ze wzrostem cen.

Roszczenia byłyby składane zgodnie z obowiązującym prawem, z uwzględnieniem art. 54 a ustawy o finansach publicznych, który umożliwia zawarcie ugody pomiędzy skarbem państwa a firmą, jeżeli ugoda byłaby korzystniejsza dla skarbu państwa niż proces sądowy lub arbitraż.

W tym przypadku bardzo cenne jest to, że rozmowy toczą się z udziałem Prokuratorii Generalnej, która musi wyrazić zgodę na zawarcie ugody sądowej.

Firmy skorzystałyby tutaj z jednego wzorca roszczenia, co usprawniłoby procedury, ale każda sprawa byłaby oczywiście rozpatrywana indywidualnie.

Rozmawiamy również, by w trakcie kontraktu była możliwość wypłacania kwot przejściowych z tytułu wzrostu cen. Ich rozliczenie odbywałoby się na koniec kontraktu, po rozpatrzeniu roszczenia.

Inny wątek związany z waloryzacją to praca nad koszykiem podstawowych produktów, w tym robocizny. Mógłby on w przyszłości zastąpić obecne sprawozdanie C-04, którego wypełnianie jest dla firm pracochłonne. Jednak, by taki koszyk mógł wejść w życie, potrzeba dwóch – trzech lat, a rozwiązanie problemu waloryzacji potrzebne jest teraz, dlatego pierwszym krokiem będzie zmiana metodyki badawczej.

Oprócz tego Izba zajmuje się wieloma innymi, też ważnymi tematami, jak np. problemy z transportem kruszyw, przed którymi nie uciekniemy realizując duże programy kolejowy i drogowy. Pracujemy też nad standardami BRD.

Z OIGD jest Pani związana od czasu powstanie Izby. Jak w tym czasie zmieniły się problemy drogownictwa?

Patrząc z perspektywy lat, wiele problemów mamy już za sobą, ale wciąż pojawiają się nowe. Branża dojrzała, relacje z inwestorem też są już na innym etapie, ale ustawodawca wciąż nie ułatwia funkcjonowania przedsiębiorcom, co dotyczy zresztą nie tylko drogownictwa.

Stoi Pani na czele organizacji w tzw. męskiej branży. Firmy członkowskie OIGD w swoich zarządach mają niewiele kobiet. Z czego to wynika?

Przez lata zawód drogowca nie był zmechanizowany, wymagał ciężkiej fizycznej pracy, choćby z tego powodu był więc raczej męską domeną. To się zmienia. Choć coraz więcej prac wykonują maszyny, nadal jest wiele czynności, które fizycznie muszą zrobić ludzie, dlatego wśród robotników drogowych nie ma kobiet, ale coraz więcej ich pojawia się na uczelniach i w firmach, choć raczej w działach technicznych, w laboratoriach, czy w obsłudze zamówień publicznych.

W przypadku pracy na budowie dochodzi jeszcze aspekt związany z trudnością godzenia ról rodzinnych z byciem np. dyrektorem kontraktu na budowanej w nowym śladzie drodze i tym samym funkcjonowaniem przez dwa lata poza domem.
Zdecydowana większość zarządów firm to rzeczywiście mężczyźni, ale kobiety też się zdarzają. Częściej jednak zajmują się stroną finansową przedsiębiorstw niż stoją na ich czele.





VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS