Najdłuższy tunel drogowy zostanie dziś otwarty dla ruchu. Obiekt liczy 2335 m i jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2.
Długo oczekiwana inwestycja gotowa. W poniedziałkowe południe pojadą nim pierwsi kierowcy. Otwarcie poprzedziły czasochłonne procedury odbiorowe – jak podkreślał inwestor, to pierwszy tak długi obiekt należący do GDDKiA.
Tunel został wybudowany na odcinku południowej obwodnicy Warszawy między węzłem Puławska i Wilanowem. Cały fragment liczy 4,6 km i składają się na niego m.in. węzły drogowe: Ursynów Zachód i Ursynów Wschód. Połowę długości odcinka stanowi tunel.. Obiekt mieści dwie jezdnie po trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Poprowadzi ruch m.in. pod osiedlem mieszkaniowym oraz pierwszą linią metra.
Automatyczne systemy
Wybudowany obiekt to nie tylko droga, ale cały naszpikowany elektroniką system, który będzie dbał m.in. o bezpieczeństwo ruchu w obiekcie.
Mowa miedzy innymi o znakach zmiennej treści, których rolą będzie informowanie o zmianie limitów prędkości, utrudnieniach w ruchu czy warunkach atmosferycznych.
Komunikaty w tunelu – w razie takiej potrzeby – będą nadawane przez Centrum Zarządzania Tunelem przez system nagłośnienia w obiekcie, a także przez radio z wykorzystaniem kanałów publicznego radia.
Tunel, poza naturalną wentylacją zapewnianą przez pęd powietrza związany z poruszającymi się pojazdami, będzie wentylowany mechanicznie. Ten system będzie uruchamiany jeśli taką potrzebę wskażą odczyty pomiarów zanieczyszczenia.
Jak wyjaśnia inwestor, o dodatkową wentylację zadbają wentylatory strumieniowe zamontowane pod sufitem tunelu, na wlocie i wylocie, a także w kanale wentylacyjnym oddzielającym obie nawy tunelu. Powietrze do tego kanału będzie zasysane z czerpni świeżego powietrza, umieszczonej w niższej części wentylatorni. Tłoczone przez wentylatory trafi do tunelu przez klapy nawiewne umieszczone tuż nad jezdnią. W razie potrzeby zużyte powietrze będzie wyciągane z tunelu poprzez klapy wyciągowe w otworach przy suficie do górnej części kanału wentylacyjnego i za pomocą sześciu wentylatorów odprowadzane na przez wysokie wyrzutnie przy obu końcach tunelu.
Ten sam system będzie odpowiadał również za bezpieczeństwo podczas pożaru.
System alarmowy
W ścianach zewnętrznych obu naw tunelu, co ok. 125 metrów, ulokowanych zostało po 19 nisz alarmowych. Z kolei w ścianach wewnętrznych jest po dziewięć nisz, każda co 250 metrów. Ponadto znajdują się w nich przejścia ewakuacyjne do sąsiedniej nawy. W każdej niszy znajduje się telefon alarmowy, gaśnica i koc przeciwpożarowy, a w przejściach ewakuacyjnych również hydranty.
System alarmowy jest powiązany z informacją o lokalizacji miejsca zgłoszenia problemu.
Sytuację w tunelu będzie monitorować ponadto 134 kamery. To m.in. 22 to kamery szybkoobrotowe zamontowane na wlotach i wylotach z tunelu oraz naprzeciwko przejść awaryjnych. Kamery na wlotach i wylotach tunelu będą pozyskiwały obraz dla systemu automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, zintegrowanego z pętlami indukcyjnymi wewnątrz tunelu. Będzie to wykorzystywane do określania poziomu swobody ruchu oraz zbierania danych statystycznych o czasie przejazdu.
Systemy kamer będą automatycznie wykrywały niebezpieczne zdarzenia takie jak np. pojawienie się pieszego, czy jazda pod prąd. W przypadku stwierdzenia naruszenia w tunelu automatycznie będą się włączały odpowiednie alarmy.
Kontrola warunków meteo
W tunelu oraz na dojazdach do obiektu zamontowane są czujniki meteorologiczne i jezdniowe, które będą dostarczać dane dotyczące warunków meteo oraz stanu nawierzchni. Mierzona będzie m.in. wilgotność powietrza, temperatura powietrza, nawierzchni oraz podbudowy, rodzaj i intensywność opadu oraz zasolenie nawierzchni. W razie potrzeby zadziała system wczesnego ostrzegania o oblodzeniu.
W przypadku gdy dojdzie do zdarzenia drogowego, które zblokuje jedna z naw, wjazd do tunelu zostanie zamknięty. – Najpierw na sygnalizatorach świetlnych przed tunelem zapali się czerwone światło, następnie zamknie się szlaban, a na znakach zmiennej treści pojawi się komunikat o zamknięciu nawy tunelu – informuje GDDKiA. Pojazdy zostaną wówczas „wyprowadzone” przez odpowiednie służby. – Za szlabanem, a przed wlotem do tunelu, jest przejazd awaryjny, na którym zamontowane są bariery szybkorozbieralne, których demontaż ułatwi przejazd na drugą nitkę jezdni – tłumaczy inwestor.
Miejsce przed wjazdem do tunelu może również pełnić rolę lądowiska dla helikopterów.
Odcinkowo mierzona prędkość
W tunelu będzie także działał odcinkowy pomiar prędkości. Za ten system odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego.