Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Linie kolejowe - Polska i Europa

EKG: W Europie Środkowej potrzeba połączeń północ-południe

| Jakub Madrjas źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.05.2019

 

EKG: W Europie Środkowej potrzeba połączeń północ-południe
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska i Europa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Trasy Via Carpatia to dla polskiego rządu jedna z najważniejszych inwestycji drogowych. Kraje bałtyckie podkreślają za to wagę Rail Baltiki. Uczestnicy międzynarodowej debaty która odbyła się w Katowicach podkreślali, że realizacja tych inwestycji efektem dialogu i współpracy. Zdaniem ministra Adamczyka, podobnie będzie z zapowiadaną trasą KDP na Węgry
Trzy inwestycje zdominowały panel dyskusyjny „Inwestycje infrastrukturalne – od Bałtyku po Karpaty” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach: Via Carpatia, Via Baltica i Rail Baltica. Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk rozpoczął jednak swoje wystąpienie od innego tematu: linii kolei dużych prędkości Warszawa – Bratysława – Budapeszt. Jak podkreślił, realizacja ma pozwolić na przejazd pociągiem pomiędzy tymi miastami w czasie czterech-pięciu godzin (technicznie nie będzie to raczej możliwe do zrealizowania – przyp. JM).

– To połączenie kolejowe, wymagające nowych inwestycji, ma szansę powodzenia – zapewnił Adamczyk, dodając że musi także powstać tzw. bursztynowy szlak kolejowy. – Zależy na nim tak samo Polakom, jak i Słowakom i Węgrom. Pozwoli to przemieszczać towary zdecydowanie szybciej i bardziej konkurencyjnie – podkreślił Adamczyk.

Via Carpatia do 2023 r.

Następnie omówiono trasę Via Carpatia. Minister Inwestycji i Rozwoju Jerzy Kwieciński stwierdził, że przed dziesięcioma laty trasa ta mogła otrzymać finansowanie unijne, ale poprzednie rządy nie były tym zainteresowane. Jak dodał, realizacja trasy rozpoczęła się dzięki udanej współpracy międzynarodowej pomiędzy krajami, przez które ma przebiegać.

Jak poinformował minister Adamczyk, w Polsce objętych realizacją jest 700 km trasy Via Carpatia, zaliczył jednak do tego również odcinki, dla których przygotowywana jest dokumentacja. Jak dodał, na terenie Słowacji odcinek trasy ma być ukończony do 2023 roku, a na Węgrzech – w 2022 roku. Jerzy Kwieciński wyraził nadzieję, że Finlandia i Estonia dołączą do państw wspierających trasę, i zostanie ona wpisana do sieci TEN-T. To zagwarantuje finansowanie. – Ale prace już wykonujemy, bez względu na finansowanie, także ze środków własnych – podkreślił minister.

Rail Baltica otwiera nowe możliwości

Minister Adamczyk zapewnił, że projekt Via Carpatia nie jest konkurencyjny w stosunku do rozważanej linii kolejowej. Tālis Linkaits, minister transportu, Łotwy podkreślał z kolei znaczenie Rail Baltiki. – Ostatnio podpisaliśmy pierwsze umowy, a przetargi na wszystkie łotewskie odcinki zostały już ogłoszone – poinformował. Jego zdaniem, zauważalne są synergie pomiędzy Via Baltica, Rail Baltica i Via Carpatia.

Rokas Masiulis, minister transportu i komunikacji Litwy podkreślił, że kraj ten wciąż przebudowuje infrastrukturę w związku z odzyskaniem niepodległości trzy dekady temu. – Cała infrastruktura była skierowana na wschód. Teraz potrzebujemy połączenia z Europą, potrzebujemy rozwoju portów – podkreślił Masiulis. Obaj przedstawiciele krajów bałtyckich podkreślili znaczenie dołączenia Finlandii do projektu Rail Baltica. W połączeniu z coraz niższym stanem lodu w Arktyce, umożliwiającym żeglugę wzdłuż północnych brzegów Azji, może ona otworzyć zupełnie nowy szlak transportowy na Daleki Wschód – skonkludował Masiulis.

O zmianach politycznych sprzed trzech dekad mówił także minister Jerzy Kwieciński. – Gdy wyszliśmy z okowów komunizmu musieliśmy zupełnie inaczej spojrzeć na transport i dostępność w regionach. Budując połączenia międzynarodowe najpierw skierowaliśmy nasze oczy bezpośrednio na zachód. Tymczasem w połączeniach wewnątrz regionu jest olbrzymi potencjał, który żeśmy za słabo wykorzystywali – mówił Kwieciński podkreślając, że obie wspomniane drogi są priorytetowe na poziomie europejskim. Jego zdaniem zaangażowanie Finlandii w Rail Baltikę wynika z tego, że dostrzeżono determinację w budowaniu nowych ciągów komunikacyjnych w relacji północ-południe.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5