Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Eksperci: Nowe Prawo zamówień publicznych powinno być stabilne

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 08.09.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Eksperci: Nowe Prawo zamówień publicznych powinno być stabilne
fot. GDDKiA

 

– Wszyscy mamy jeden cel. Chcemy sprawnie budować dobrą infrastrukturę, niezależnie czy jest to infrastruktura drogowa, kolejowa, czy portowa – podkreślał, podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy, Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag, wiceprezydent Pracodawcy RP. Uczestnicy panelu dotyczącego zagrożeń w branży budowlanej, organizowanego przez Federację Przedsiębiorców Polskich (FPP), zgodnie podkreślali, że aby taka sytuacja doszła do skutku potrzebne jest Prawo zamówień publicznych, które będzie dawało równe szanse wykonawcom oraz zamawiającym i będzie obowiązywać przez lata. Jednak, żeby taki dokument otrzymać należy usiąść do wspólnych rozmów.
Trudna sytuacja

Obecnie powstaje nowe Prawo zamówień publicznych. To szansa na odwrócenie trudnej sytuacji w branży budowlanej. – Po pierwsze mamy wzrost cen, duży skokowy wzrost cen, który powoduje, że kontrakty pozyskiwane w latach 2015 czy 2016, zwłaszcza te w systemie „zaprojektuj i wybuduj” mają budżety, które są nieprzystające do sytuacji rynkowej. Jeżeli to są małe projekty, o wartości np. 10 mln zł, to powiedzmy, że firma jest w stanie pochłonąć straty. Jednak jeśli są to duże przedsięwzięcia, to jeden taki kontrakt może doprowadzić do upadłości spółki. Niezauważanie problemu jest więc niepoważne – podkreślała Angelika Cieślowska, prezes zarządu korporacji budowlanej Doraco.

Zaniepokojona jest również branża bankowa, która udziela gwarancji na realizowane inwestycje. – Mamy sytuację, w której rosną koszty pracy , materiałów, a także transportu. Zaczyna brakować pojemności gwarancyjnej – zaznacza Janusz Władyszak, prezes KUKE S.A.

Powinno być super, a jest jak jest

Niemniej jednak, budownictwo jest na szczycie koniunktury. – W tej sytuacji powinniśmy się cieszyć i rozmowy powinny pokazywać, że jest super. Realizujemy kontrakty, zwiększamy przychody, zwiększamy zatrudnienie i marżowość – mówi Wojciech Trojanowski. – Jest jednak odwrotnie. Czyli, w tych latach szczytowej koniunktury my narzekamy, że rosną koszty, jest problem z waloryzacją itp. Więc jeśli wszyscy narzekają na to coś z tym systemem jest nie tak – podkreśla Wojciech Trojanowski.

– To niestety wynika z takiej trochę nieefektywności systemu zamówień publicznych. Patrząc na te inwestycje infrastrukturalne. Od momentu przygotowania oferty do zakończenia kontraktu mija 4-5 lat. Przy dużych kontraktach drogowych na realizacje jest ok 34-37 miesięcy, a trzeba doliczyć do tego jeszcze okresy zimowe. Do tego dochodzi czas na wybór oferty, a to też kilka miesięcy. Więc na taki czas do przodu musimy przewidywać składając ofertę, a to jest praktycznie niewykonalne. Należy zapewnić takie mechanizmy, które dają rozłożenie ryzyka na obie strony – mówi członek zarządu Strabag.

Problem jest zauważany

– Nie jest prawdą, że strona rządowa, czy urzędowa nie widzi problemu. Natomiast aby rozwiązać problem w oparciu o istniejące przepisy należy usiąść do rozmów. Jest szereg instrumentów prawnych w ustawie Prawo zamówień publicznych, które mogą pomóc w tej sytuacji – komentowała Małgorzata Stręciwilk, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Przedstawicielka urzędu zaznaczała również, że każdy kontrakt jest inny. – Nie można powiedzieć, że wszystkie umowy są do negocjacji. Do każdego z nich trzeba podchodzić indywidualnie – mówiła.

Powrót do starego systemu

Przedstawiciel firmy Strabag zasugerował, że w starym systemie, w jakim były prowadzone przetargi, część problemów była eliminowana.

– Powodem panującej sytuacji jest chociażby to, że wszystkie przetargi są w tej chwili jednostopniowe. Czyli nie ma prekwalifikacji. Więc wykonawcy mogą wzajemnie zarzucać sobie np. brak posiadanego potencjału czy niespełnianie kryteriów przedmiotowych jeżeli chodzi o zamówienie. No to może trzeba jednak wrócić do tego systemu, który był w 2015 roku, gdzie ten czas sporów nie jest przynajmniej już na etapie oferty cenowej. Zamawiający poszedł na skróty żeby jak najwięcej przetargów ogłosić żeby to trwało no to w tej chwili nie ma nie ma tej prekwalifikacji – mówił Wojciech Trojanowski.

Czas to pieniądz

Obecni, podczas panelu organizowanego przez FPP, zaznaczali, że część procedur trwa zdecydowanie za długo. – W nowym prawie zamówień publicznych należy zmobilizować zamawiających do zakończenia procedury badania i oceny ofert w terminie związania ofertą, tak żeby nie było konieczności później przedłużania wadium przez wykonawcę i ponoszenia dodatkowych kosztów na etapie postępowania. W wielu przypadkach jest to możliwe – mówił prowadzący panel, Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.

– W tej chwili podpisujemy kontrakty, czy waham się czy podpisać kontrakty, kalkulowane w listopadzie 2017 roku. Zaraz będzie pierwsza rocznica złożenia oferty w takich postępowaniach. Więc tu pierwszym elementem jest tempo rozstrzygania. Oczywiście potem można zarzucić wykonawcom, że są spory sądowe lub, w tym zakresie, przed Krajową Izbą Odwoławczą, ale pytanie z czego te spory wynikają – komentował Wojciech Trojanowski.

Czas liczy się również już w czasie realizacji kontraktu. Czasami z powodów niezależnych od wykonawców, budowa przeciąga się. – W przypadku przedłużenia umowy z GDDKiA podpisywany jest aneks, który przewiduje, że wynagrodzenie z każdym dniem rośnie o 0,007% wartości umowy. Przy kontrakcie o wartości 100 mln zł jest to 7 tys. zł. Nie jest to w stanie pokryć kosztów, które musi pokryć wykonawca. To może się zwrócić dopiero w przypadku kontraktów o wysokości ok. 800 mln zł, a takich inwestycji jest mało. W tym wypadku ten wskaźnik powinien być degresywny – mówił członek zarządu Strabag.

Prawo na lata

Wszyscy uczestnicy rozmowy byli również zgodni co do tego, że nowe Prawo zamówień publicznych musi być stabilne i nie może być tak, że za rok będzie trzeba je zmieniać. – Powinniśmy mieć większą stabilność prawa. Nowa ustawa powinna być sporządzona tak, aby obowiązywała przez wiele lat. Problemem jest jednak również to, że praktyka odbiega od zapisów – podkreślała Małgorzata Stręciwilk.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS