Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Elektryczne auta dostawcze? To już się dzieje, bo jest opłacalne

| Jakub Dybalski źródło: RI 10.09.2019

 

Elektryczne auta dostawcze? To już się dzieje, bo jest opłacalne
fot. mat. pras.

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

InPost ma już prototyp paczkomatu z wbudowaną ładowarką do auta elektrycznego. Dzięki temu kurier, obsługując przesyłki, może doładować auto. – Zasięg nie jest dla nas problemem, problemem jest brak infrastruktury - mówił podczas Kongresu Nowej Mobilności w Lublinie wiceprezes Sebastian Anioł. Inni przedstawiciele branży logistycznej wskazywali na brak miejsc parkingowych, czy stref czystego transportu. Ale podkreślali, że koszty mogą wyjść na plus.
– Obsługa paczkomatów jest specyficzna. Kurierzy pokonują stosunkowo niewielką odległość, wiec auta elektryczne maja tu zastosowanie. Większym problemem jest pojemność aut, żeby zmieścić wszystkie paczki - wyjaśniał wiceprezes InPostu Stanisław Anioł. – To z czym się mierzymy, to brak infrastruktury do ładowania. Dlatego postanowiliśmy zbudować ładowarkę zintegrowana z paczkomatem. Tak, żeby kurier, obsługując paczkomat, mógł podładować auto, ale gniazdko ma być ogólnie dostępne. Mamy już prototyp. Korzystamy z pomocy jednego z polskich producentów. Urządzenie pokażemy niedługo na targach w Amsterdamie – zapowiedział.

Szefowie branży logistycznej zgadzali się, ze napęd elektryczny dla dostaw zdaje się być idealny, „...jeśli będzie infrastruktura, zachęta, np. w postaci wytyczenia stref czystego transportu, gdzie takie auta będą miały przewagę, i jeszcze póki co finansowa pomoc państwa” – wymieniał Andrzej Gemra z Renault Polska. Ale kluczowa wydaje się być infrastruktura. – Już dawno sprzedając samochód benzynowy, nie sprzedajemy go ze stacją. Tymczasem wciąż każdy potencjalny kupiec auta elektrycznego pyta nas „a gdzie ja go będę ładował?” – wskazał.

Wieczne klocki

Bo koszty, liczone dla całego cyklu życia pojazdu, już dziś mogą być atrakcyjne. – Początkowo opieraliśmy pracę na karierach rowerowych. Potem pojawiło się u nas coraz więcej samochodów i jednocześnie coraz większe rachunki za paliwo – opowiadał prezes Quriers Przesyłki Tomasz Gać, który zwracał uwagę, że to niewielka firma, zatrudniająca ok. 30 osób. – W 2013 r. pozyskaliśmy pierwsze auto elektryczne. Liczyły się koszty. Teraz, gdy kończy się żywot jakiegoś diesla, zastępujemy go elektrykiem. W przyszłym roku połowa naszej floty będzie elektryczna – wyjaśnił.

Gać tłumaczy, że w 2014 r. kupił dwa nissany, jeden elektryczny i jeden spalinowy. Do dziś wylicza, że ten elektryczny kosztuje go o połowę mniej. – „Elektryk” był niedawno na przeglądzie. Nawet sami sugerowaliśmy, żeby mu już w końcu wymienić klocki hamulcowe, bo chyba by należało. „Ale one maja ledwie ponad połowę zużycia...” usłyszeliśmy. W tym czasie w samochodzie z klasycznym napędem klocki wymieniano cztery, czy pięć razy – podał przykład.

Poczta na buspasy

A giganci? Dla nich też wykorzystanie aut elektrycznych może być wygodne. – W mieście możliwość korzystania z buspasów może być dla nas plusem, szkoda że jest ich tak mało – zaznaczał Arkadiusz Filipiuk z Poczty Polskiej. – To mój apel do samorządów. Drugi to brak miejsc parkingowych dla pojazdów elektrycznych. Niekoniecznie z ładowarką, po prostu miejsca – poprosił.

Piotr Gomuła zajmujący się w Volkswagen Polska nowymi technologiami, ten apel rozszerzył. – Przydałoby się, żeby te miejsca parkingowe były również dla aut niskoemisyjnych. One są w zasięgu klientów i samorządów. Są dziś auta hybrydowe, czy CNG, które kosztują tyle co auta za paliwa płynne. To likwiduje problem z inwestycją na wstępie – zauważył.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5