Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Europa i świat

Elektryczne samochody ciężarowe coraz bardziej potrzebne

| mr źródło: Rynek Infrastruktury/PSPA 19.01.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Elektryczne samochody ciężarowe coraz bardziej potrzebne
fot. Volvo Trucks

Więcej z regionu:

Europa i świat

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Agencja PSPA dokonała podsumowania rozwoju elektromobilności w segmencie samochodów użytkowych. Regulacje z 2019 roku doprowadziły do wzrostu rynku elektrycznych samochodów ciężarowych. Jak zaznaczają eksperci ze stowarzyszenia, kluczowe dla dalszego postępu w tym sektorze jest uruchomienie dopłat z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Jak podaje PSPA, opierając się na danych Europejskiej Agencji Środowiska, pomiędzy 1990 a 2016 r. emisje gazów cieplarnianych (GHG) z obszaru transportu w Unii Europejskiej wzrosły o 26,1 proc., zaś w Polsce o 162,4 proc. W 2016 r. w krajach EU-28 aż za 72,1 proc. emisji GHG oraz 28,65 proc. emisji tlenków azotu odpowiadał transport drogowy. Samochody dostawcze, ciężarowe oraz autobusy wygenerowały 27,4 proc. gazów cieplarnianych na europejskich drogach (ok. 6% wszystkich emisji), samochody osobowe – 43,7 proc., zaś motocykle – 0,9 proc.

– W 2019 r. instytucje Unii Europejskiej po raz pierwszy w historii zdecydowały się na ustanowienie celów emisyjnych dla ciężkiego transportu drogowego. Nowe regulacje, które weszły w życie 14 sierpnia 2019 r., zakładają, że od 2025 r. wszyscy producenci samochodów ciężarowych sprzedawanych na rynkach UE będą musieli zredukować uśrednione emisje CO2 generowane przez nowe pojazdy o 15 proc. względem poziomu z okresu od 01 lipca 2019 r. do 30 czerwca 2020 r. Co więcej, od 2030 r., emisje będą musiały ulec dalszemu ograniczeniu – o 30 proc. Dodatkowo, w latach 2019-2024 będzie obowiązywał system super-kredytów, premiujący samochody zero- oraz niskoemisyjne – mówi Jan Wiśniewski z PSPA.

 

Źródło: PSPA

Zelektryfikowanie ciężkich pojazdów jest, zdaniem Unii Europejskiej, potrzebne, aby osiągnąć założone cele obniżenia emisji CO2, ale także ma przełożyć się na korzyści ekonomiczne, zwłaszcza wśród małych i średnich przedsiębiorców, którzy dzięki nisko- i zeroemisyjnym samochodom zaoszczędzą znaczne ilości paliwa. Jak czytamy artykule PSPA, według prognoz KE, w pięcioletnim okresie użytkowania ciężarówka kupiona w 2025 r. pozwoli zaoszczędzić 25 tys. euro, a w 2030 r. – 55 tys. euro. Zużycie ropy w latach 2020-2040 r. wyniesie nawet 170 mln ton. Dodatkowo, nowe prawo ma podnieść poziom innowacyjności europejskiej gospodarki, a wzrost PKB poskutkuje tworzeniem nowych miejsc pracy.

Najwięksi producenci motoryzacyjni najwyraźniej dostrzegają przestrzeń do inwestycji. Między innymi Volvo Trucks które opracowało koncepcyjne, zeroemisyjne ciężarówki przeznaczone do transportu budowlanego i dystrybucji regionalnej. Producent zaprezentował je w 2019 roku.

Eksperci z PSPA twierdzą, że sukces elektryfikacji w segmencie ciężkiego transportu drogowego zależy od kilku podstawowych czynników. Jak do tej pory niektóre z nich zostały już spełnione: opracowano odpowiednią technologię ładownia pojazdów elektrycznych, a Unia Europejska wdrożyła jeden standard złącza (CCS).

Zarówno przed przedstawicielami administracji, jak i branży stoją jednak kolejne wyzwania. Popularyzacja samochodów zeroemisyjnych w transporcie ciężkim wymaga obniżenia cen samych pojazdów, wprowadzenia subsydiów do publicznych i prywatnych stacji ładowania, konieczna jest również rozbudowa infrastruktury na odpowiednio dużą skalę, jak również dostosowanie sieci elektroenergetycznej dla potrzeb elektromobilności.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5