Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Mosty - Francja

Francja. Wokół wyspy Reunion powstał najdłuższy most w kraju

| Magdalena Romanowska źródło: RI/Nouvelle Route du Littoral/la1ere.francetvinfo.fr/ 10.04.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Francja. Wokół wyspy Reunion powstał najdłuższy most w kraju
fot. /nouvelleroutedulittoral.re/

Więcej z regionu:

Francja

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na należącym do Francji terytorium zamorskim, wyspie Reunion położonej na Oceanie Indyjskim, ukończono niedawno budowę mostu drogowego o długości 5,4 km. Jest to tym samym najdłuższy tego typu obiekt we Francji. Przeprawa biegnie dookoła wybrzeży wyspy i jest częścią dłuższej, 12,5-km trasy Nouvelle Route du Littoral. Droga nie jest jeszcze w ukończona, a już zyskała miano najdroższej inwestycji drogowej we Francji – całkowity koszt może sięgnąć ponad 2 mld euro.
Most przy wyspie Reunion oddano 30 marca 2021 r. Jest on częścią powstającej tam trasy Nouvelle Route du Littoral, czyli alternatywy dla istniejącego połączenia między Saint-Denis i La Possession, głównymi miastami wyspy. Obecnie kierowcy korzystają ze zbudowanej w latach 70. drogi o długości 13 km, której poziom bezpieczeństwa pozostawia wiele do życzenia. Drogą położoną na zboczu górskim, u stóp stromych klifów, a jednocześnie tuż przy linii brzegowej, przejeżdża codziennie do 80 tys. pojazdów. Trasa często jest zamykana w wyniku występujących w pobliżu lawin błotnych, powodzi deszczowych i pływowych.



Malownicza, ale śmiertelnie niebezpieczna droga

Ciągłe problemy z przejezdnością oraz wysoka liczba wypadków (na drodze doszło aż do 22 wypadków śmiertelnych) doprowadziły do decyzji o budowie nowego połączenia drogowego wraz z mostem, który oddali ruch samochodowy od niebezpiecznego zbocza górskiego.

Cała trasa składać się będzie z trzech części: wspomnianego mostu oraz dwóch grobli. Na razie ukończono tylko most, a za jego budowę odpowiadało konsorcjum firm Vinci Construction (lider), Dodin Campenon Bernard, Bouygues Travaux Publics i Demathieu & Bard. Inwestorem jest Rada Regionu Reunion. Trasa przebiega około 30 m n.p.m. w odległości 70 m od wybrzeża. Ma 30 m szerokości z trzema pasami dla samochodów, autobusów, rowerów i pieszych.

,,Most donikąd”?

Pozostałe odcinki również będą trzypasmowe. Jednak na ich połączenie z mostem trzeba będzie jeszcze poczekać. Otwarcie mostu, przy którym obecny był prezydent regionu Didier Robert, było raczej symboliczne. Z drogą obiekt umieszczony na morzu połączy dopiero węzeł La Possession.

Członkowie opozycji, zwłaszcza ugrupowania Europe Écologie-Les Verts twierdzą, że ,,najdłuższy most we Francji prowadzi donikąd”, a jego niedawne otwarcie zbiegło się z dobiegającą końca kadencją Roberta, który ma zamiar ubiegać się o reelekcję.

Połączenie mostu i drogi dopiero w grudniu 2021

Realizację tej monumentalnej inwestycji jaką jest Nouvelle Route du Littoral rozpoczęto pod koniec 2013 r. Początkowo zakładano, że jej koszt wyniesie 1,66 mld euro, a budowa zakończy się w 2020 r. W trakcie budowy napotkano jednak na kilka przeszkód, związanych między innymi z produkcją materiałów skalnych wykorzystywanych do budowy i ich transportem. Dlatego nawet po symbolicznym otwarciu mostu, kierowcy nie będą mogli korzystać z tej nowej trasy. Most nie może zostać jeszcze podpięty do sieci drogowej, a prezydent regionu, Didier Robet, zapewnia, że wydarzy się to dopiero pod koniec 2021 r.

Do zrealizowania pozostała jeszcze grobla Grande Chaloupe – Saint-Denis oraz część trasy między miastami Grande Chaloupe i la Possession. To właśnie ten drugi fragment od początku budził najwięcej kontrowersji. W ubiegłym roku, konsorcjum GTOI-SBTPC-Vinci odpowiedzialne za realizację odcinka, zwróciło się do władz regionu o zwiększenie budżetu na ten fragment o co najmniej 150 mln euro (budżet początkowy wynosił 298 mln). Choć początkowo władze oceniły tę sumę jako zbyt wysoką, ostatecznie podpisano porozumienie między stronami.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5