Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Fundusz Dróg Samorządowych jest krzywdzący dla Zachodniopomorskiego

| Przemysław Farsewicz źródło: RI 26.03.2019

 

Fundusz Dróg Samorządowych jest krzywdzący dla Zachodniopomorskiego
fot. talldude07, morguefile.com

 

Po ty jak w lutym poznaliśmy plan finansowy Funduszu Dróg Samorządowych pojawiły się głosy, że niektóre województwa stracą na nowym podziale środków. Jednym z nich jest Zachodniopomorskie.
Ministerstwo Infrastruktury uzgodniło 21 lutego 2019 r. plan finansowy Funduszu Dróg Samorządowych (FDS). Ustalony został limit wydatków na ten rok dla każdego z województw na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych i dróg gminnych. Dofinansowanie ze środków FDS na zadania powiatowe i gminne będzie uzależnione od dochodów jednostek samorządu terytorialnego: im niższy dochód własny, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie będzie mogło wynieść do 80 proc. kosztów realizacji zadania. Możliwe będzie też dofinansowanie zadań wieloletnich, co pozwoli na realizację większych inwestycji, które dotychczas były przez samorządy odkładane. Zwiększony został ponadto maksymalny limit dofinansowania dla pojedynczego zadania do 30 mln zł.

Dla województwa zachodniopomorskiego przydzielono limit 174 mln zł. – Wszystko wskazuje na to, że w naszym województwie zmiany na lepsze nie będzie. Pod względem wysokości przyznanych środków plasujemy się „w ogonie”, dopiero na 14 miejscu w kraju – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego, Olgierd Geblewicz. Województwo znalazło się na trzeciej pozycji od końca listy pod względem poziomu dofinansowania. Więcej otrzyma np. woj. lubelskie (426 mln zł) czy też świętokrzyskie (240 mln zł), chociaż są to regiony mniejsze.

Zdaniem samorządu środki dla Pomorza Zachodniego są niewystarczające i krzywdzące. W tej sprawie Olgierd Geblewicz zaapelował do Ministerstwa Infrastruktury o uwzględnienie specyfiki regionu w planowaniu wydatków. Zdaniem marszałka w obecnym systemie podziału środków pominięto zachodniopomorską specyfikę, co odbije się niekorzystnie na dostępności komunikacyjnej w regionie.

Olgierd Geblewicz zwraca uwagę na sposób podziału pieniędzy, opisany w Rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2018 r., w którym głównym parametrem decydującym o dofinansowaniu dla danego regionu jest czynnik drogowy – czyli stosunek powierzchni dróg gminnych i powiatowych w województwie do wskaźników krajowych. Jak informuje marszałek, Zachodniopomorskie charakteryzuje się jednym z najniższych w kraju stosunkiem dróg o nawierzchni twardej do dróg o nawierzchni gruntowej, wynoszącym wg danych GUS na dzień 31 grudnia 2017r. 61,2%, przy średniej ogólnej 71%. Drogi nieutwardzone, to właśnie drogi gminne i powiatowe.

– Rozwiązania przyjęte przez rząd w ogóle nie uwzględniają takich danych. W moim przekonaniu w rozporządzeniu przyjęto wskaźniki preferujące regiony, w których rządzi Prawo i Sprawiedliwość. Znowu wschód Polski jest faworyzowany. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że północne regiony należą do najbardziej transportowo wykluczonych nie tylko w Polsce, ale i w Europie. W środkowej części województwa zachodniopomorskiego drogi powiatowe stanowią znaczną część sieci komunikacyjnej. Ich stan jest więc jednym z najistotniejszych warunków zrównoważonego rozwoju Pomorza Zachodniego – mówi Geblewicz. Zaznaczył przy tym, że podział środków jest niesprawiedliwy i marginalizuje Pomorze Zachodnie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5