Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Lokalne - Polska

Funduszem Dróg Samorządowych zajmą się komisje sejmowe

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 03.10.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Funduszem Dróg Samorządowych zajmą się komisje sejmowe
fot. picstopin.com

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Sześć miliardów zł już w przyszłym roku, 36 mld zł w perspektywie do roku 2028 na drogi lokalne, które często są w opłakanym stanie – to kluczowe argumenty zwolenników projektu ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Nieprzejrzyste zasady podziału środków i kontrowersyjne źródła finansowania – to podstawowe zarzuty opozycji.
– Stale słyszymy jeden powtarzający się postulat: drogi samorządowe muszą otrzymać większe wsparcie ze strony rządu, większe wsparcie ze strony państwa w celu ich modernizacji, przebudowy i budowy. I my na ten postulat odpowiadamy – mówił w Sejmie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas pierwszego czytania ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych.

Projekt został skierowany do prac w komisjach. Podczas dyskusji w Sejmie nie brakowało głosów krytycznych. Dotyczyły one nie samej istoty regulacji, lecz przede wszystkim sposobu finansowania i podziału środków.

Poza dyskusją jest fakt, że stan dróg samorządowych jest daleki od satysfakcjonującego. Jak przypomniał, powołując się na dane Najwyższej Izby Kontroli minister infrastruktury, 36% dróg lokalnych jest w złym stanie, 35% w stanie niezadowalającym, a tylko w 29% w stanie dobrym lub zadowalającym.

Adamczyk przyznał, że samorządy podejmowały inwestycje na zarządzanej sieci, ale ich budżety były niedostateczne by w sposób radykalny poprawić stan dróg, z kolei wsparcie ze środków rządowych było do tej pory niewystarczające.

– W roku 2019 będzie to ponad 6 mld zł – zapowiedział minister. Dodał, że powiaty i gminy będą mogły liczyć na wsparcie wynoszące 80 proc. wartości zadania, co jest szansą dla uboższych samorządów, a na jeden projekt będzie można uzyskać KSZR 30 mln zł. Ponadto dofinansowane inwestycje będzie można realizować dłużej niż przez 1 rok. Andrzej Adamczyk podkreślił, że na tę ustawę czekają wszyscy samorządowcy.

Zasady podziału

– Mówi pan: wszyscy samorządowcy oczekują na te pieniądze. Okej, oczekują wszyscy. A którzy dostaną? – mówił poseł Jerzy Meysztowicz. – Z wypowiedzi polityków Prawa i Sprawiedliwości jasno wynika, kto dostanie. Tam gdzie wygracie wybory, tam zostanie skierowane źródło pieniędzy – stwierdził.

– W projekcie ustawy są zawarte absolutnie niezwykle nietransparentne zasady podziału środków pomiędzy województwa, powiaty i gminy. To będzie określone w rozporządzeniu, ale wytyczne do tego rozporządzenia są tak ogólnikowo sformułowane w ustawie, że naprawdę konia z rzędem temu, kto będzie w stanie dzisiaj powiedzieć, w jaki sposób, do których województw, do których samorządów te fundusze trafią – wtórował mu poseł Mirosław Suchoń.

Na sposób podziału środków zwracał również uwagę były samorządowiec, poseł Kazimierz Kotowski. – Jest potrzeba pomocy dla samorządów, ale jasnej, czytelnej i bez zabarwienia politycznego – mówił.

Źródła finansowania

Posłowie opozycyjni krytykowali też planowane źródła finansowania zadań na drogach lokalnych. – W projekcie ustawy przewidzianych jest kilka źródeł, z których przynajmniej kilka może być źródłami wątpliwymi – mówił poseł Cezary Grabarczyk. Odniósł się m.in. do propozycji, zgodnie z którą na cel drogowy maja trafiać środki z zysku od spółek ze stuprocentowym udziałem Skarbu Państwa. – Skąd gwarancja, że spółki Skarbu Państwa (…) będą osiągały zysk? Dziś tak prognozujemy, dziś jesteśmy na fali wzrostu gospodarczego. A jak przyjdzie kryzys, skąd pan weźmie środki? – pytał ministra Cezary Grabarczyk.

Z kolei poseł Łukasz Rzepecki z Kukiz’15 stwierdził, że konieczność przeznaczania na drogi lokalne środków ze spółek Skarbu Państwa oznaczać będzie dodatkowe obciążenia dla klientów tych spółek, w praktyce podwyżkę cen paliw. – My jako Kukiz’15 odpowiedzialnie mówimy: dość łupienia Polaków, dość uderzania po kieszeni obywatela – mówił. – Budowa dróg, mostów jest jak najbardziej potrzebna, samorządowcy tego potrzebują, ale powinna być finansowana z innych środków – dodał.

Posłowie krytykowali jednocześnie fakt, że pieniądze na sfinansowanie ustawy będą pochodziły z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Fundusz ma przeznaczać na te zadania taką kwotą, jaka planowana jest do uzyskania z opłaty paliwowej, która zacznie obowiązywać od nowego roku, a uzasadnieniem dla jej wprowadzenia było finansowanie przez NFOŚiGW programów na rzecz czystego powietrza.

– To jest mechanizm oszustwa legislacyjnego – stwierdził poseł Mirosław Suchoń.

– Droga w dobrym stanie technicznym, wyremontowana, posiadająca wszystkie atrybuty, które chronią najmniej chronionych uczestników ruchu, czyli rowerzystów, pieszych, to mniejsza emisja spalin z pojazdów, które z niej korzystają. Na pewno przeznaczenie kwot finansowych na modernizację, przebudowę, budowę dróg samorządowych ma również związek ze zmniejszeniem emisji spalin – odniósł się do tych zarzutów minister infrastruktury.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS