Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Furgalski: Drogi trzeba budować ponad podziałami

| ep źródło: RynekInfratsruktury.pl/TVN24 BIS 18.08.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Furgalski: Drogi trzeba budować ponad podziałami
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Decyzję o budowie wylotówki z Warszawy do Grójca w ciągu S7 podjął jeszcze rząd Platformy Obywatelskiej. Poprzedni rząd ogłosił także przetarg na to zadanie. Minister rządu Prawa i Sprawiedliwości zrobił kolejny krok podpisując umowę na jej realizację. – Budowa dróg to sztafeta. Mam nadzieję, że do infrastruktury będziemy podchodzić ponad podziałami – mówi Adrian Furgalski, członek Zarządu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Wczoraj w obecności ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka została podpisana umowa na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 od węzła Lotnisko na południowej obwodnicy Warszawy do obwodnicy Grójca. Chodzi o 29 km drogi ekspresowej. To ważna trasa dla jadących z Warszawy na południe – w stronę Krakowa czy Radomia (według szacunków, może ona skrócić podróż nawet do 40 minut). Jest ona jednak istotna także dla mieszkańców aglomeracji warszawskiej, stanowiąc alternatywę dla stale zakorkowanej ul. Puławskiej. Z tego powodu warszawiacy nazywają ją Puławską-bis.

– W latach 2013 – 2014 była dyskusja czy budować tę wylotówkę – mówił na antenie TVN24 Bis Adrian Furgalski. Przeciw niej przemawiała możliwość ominięcia Raszyna i Janek przez wybudowaną w międzyczasie wylotówkę na Katowice i Kraków od strony Alej Jerozolimskich. – Jako Zespół Doradców Gospodarczych TOR zrobiliśmy wówczas analizę, w której pokazaliśmy, że to nie ma nic wspólnego – mówi Furgalski wskazując, że jedną sprawą jest potrzeba połączenia drogowego do obwodnicy Grojca, drugą konieczność odciążenia ul. Puławskiej. – Na wyjściu tej drogi z Warszawy w 2014 roku było 100 tys. poj. na dobę, z czego do Piaseczna dojeżdżało 50 tys. Ta droga absolutnie musiała być budowana – podkreśla członek zarządu ZDG TOR. – Przekonaliśmy wówczas minister Bieńkowską z PO, by ta droga była budowana. Dzisiaj minister Adamczyk z PiS podpisuje umowę. Mam nadzieję, że do infrastruktury będziemy podchodzić ponad podziałami, bo w budowie dróg musi być ciągłość.

Jak zwraca uwagę ekspert, czas od decyzji o budowie do przecięcia wstęgi jest długi i zwykle wykracza poza okres urzędowania jednego ministra. – To jest sztafeta – raz jedna partia, raz druga przekazują sobie pałeczkę – stwierdza.

Adrian Furgalski odnosi się także do Programu Budowy Dróg Krajowych przygotowanego przez poprzednią ekipę, natomiast przez obecną krytykowanego za niedoszacowanie finansowe w kwocie ponad 90 mld zł. Zgadza się, ze do programu wpisano wiele zadań, jednak w jego ocenie niedoszacowanie finansowe – przy uwzględnieniu wyższych w przyszłości wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego, zakresu czasowego zahaczającego o następną perspektywę finansową Unii Europejskiej oraz oszczędności poprzetargowych – to ok. 20 -25 mld zł.

– Oszczędności na przetargach to przeciętnie 18 proc. Jeśli podpiszemy wszystkie umowy, które są do podpisania jeszcze w tym roku – obejmujące ok. 500 km dróg – to według cen wynikających z otwartych już ofert oszczędzamy ok. 2,5 mld zł – mówi Furgalski.

– To co jest bardzo ważne, to żadna inwestycja z programu nie wypadła, dodano natomiast wiele nowych inwestycji, jak choćby domknięcie północnej obwodnicy Krakowa czy tunel w Świnoujściu. Lista „spuchła”, ale te inwestycje, które maja mniejszy priorytet ze względu na ruch są na liście rezerwowej – zauważa gość TVN24 BIS.

Podkreśla, że w ostatnim czasie udało się przełamać największy problem w województwie małopolskim – chodzi o wyjście z Krakowa w kierunku województwa świętokrzyskiego, dzięki czemu w 2023 roku będzie prawdopodobnie ukończona cala S7. W międzyczasie, w 2019 roku jest szansa na domknięcie trasy S8, a w 2021 roku będziemy mieli w pełni ukończoną autostradę A1. – O drogi nie warto się kłócić – podsumowuje ekspert.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS