Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Furgalski o zerwanych umowach: Bardzo dobra, ale spóźniona decyzja

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 30.04.2019

 

Furgalski o zerwanych umowach: Bardzo dobra, ale spóźniona decyzja

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Decyzję o rozwiązaniu umów z Salini należało podjąć już dawno – uważa Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Teraz, jak mówi, priorytetem jest jak najszybszy wybór nowego wykonawcy, zwłaszcza na A1. – Nie można dopuścić do powstania wyrwy na tak ważnym ciągu drogowym – stwierdza.
Wczoraj Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozwiązała umowy dotyczące budowy dwóch ważnych odcinków dróg – autostrady A1 Rząsawa – Blachownia oraz drogi ekspresowej S3 Kaźmierzów – Lubin Północ. Za ich wykonanie odpowiadała firma Salini.

Było zbyt dużo szans dla wykonawcy

– To bardzo dobra, ale spóźniona decyzja, bo te inwestycje od dawna wyglądały jak porzucone ze względu na bardzo niską mobilizację Salini – ocenia Adrian Furgalski z ZDG TOR. Wykonawca, jego zdaniem, miał dużo czasu na to, by się zmobilizować, a różnica w tempie prac na sąsiadujących odcinkach dróg realizowanych przez różnych wykonawców była od dawna widoczna bardzo wyraźnie.

Dla przykładu, na budowanym przez Salini odcinku F autostrady A1 zrealizowano niewiele ponad 50 proc. robót, podczas gdy na trzech pozostałych zaawansowanie jest około 90-procentowe. – Nie można tego tłumaczyć gorszymi warunkami pogodowymi, bo jeśli jest deszcz, to pada także na sąsiednie odcinki – mówi Furgalski.

Przyznaje jednak, że podstawowy problem, z którym zetknął się włoski wykonawca, dotyka obecnie całą branżę – chodzi o ogromny wzrost kosztów inwestycji. – Włosi mieli kłopot tym większy, że pojawili się w Polsce z bardzo mizernym potencjałem, wejście na rynek okupili niskimi ofertami cenowymi, bazowali właściwie tylko na podwykonawcach, a to ich usługi podrożały w minionych 3 latach najbardziej – zauważa Furgalski.

Będzie drożej, ale musi być szybko

Teraz, priorytetem, jego zdaniem, musi być jak najszybszy wybór nowego wykonawcy, najlepiej bez pełnej procedury przetargowej. – Nie można dopuścić do powstania wyrwy w ciągach drogowych, zwłaszcza jeśli chodzi o tak ważną trasę jak A1 – mówi Furgalski. Dodaje przy tym, że sprawą oczywistą w obecnej sytuacji jest to, że koszty będą wyższe.

Tezę o kosztach potwierdza przykład z innego kontraktu. W maju ub. roku GDDKiA wypowiedziała firmie Salini umowę dotyczącą budowy drogi ekspresowej S8 – obwodnicy Marek między Markami i Kobyłką. Postepowanie związane z wyborem wykonawcy, który dokończy prace do tej pory nie ruszyło.

– GDDKiA dokonała weryfikacji kosztorysu biorąc pod uwagę np. wzrost cen materiałów czy wykonanie robót poprawkowych. Z uwagi na to, iż kwota jest wyższa od poprzedniej wyceny, wystąpiliśmy o przyznanie dodatkowych środków finansowych – informuje Małgorzata Tarnowska, rzecznik prasowa warszawskiego oddziału GDDKiA. – Po ich otrzymaniu niezwłocznie ogłosimy przetarg na dokończenie robót – dodaje przedstawicielka inwestora.

W ocenia Adriana Furgalskiego, trwa to zbyt długo. – Można usiąść z kilkoma firmami i przeprowadzić negocjacje, ważne, by zrobić to sprawnie, a pieniądze muszą się znaleźć, trudno bowiem tolerować rozgrzebaną budowę – mówi.

Groźny paraliż drogowy koło Częstochowy

Jak dodaje, obecnie największy problem powstanie w okolicach Częstochowy, gdzie dużą przebudowę drogi krajowej nr 1 na swoim terenie zaplanowało miasto. – Ta inwestycja była przygotowywana z nadzieją, że na czas prowadzenia robót ruch przeniesie się na wybudowaną obwodnicę – mówi wiceprezes ZDG TOR. W obecnej sytuacji wszystko wskazuje na to, że ten plan się nie uda.

Miejska inwestycja jest obecnie na etapie projektowania – umowę w trybie zaprojektuj i wybuduj miasto podpisało w październiku ub. roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5