Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Furgalski: Planujmy aglomeracyjną, ale budujmy „miejską” obwodnicę

| Elżbieta Pałys źródło: RI 31.08.2019

 

Furgalski: Planujmy aglomeracyjną, ale budujmy „miejską” obwodnicę
fot. GDDKiA

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ujawniła pierwsze pomysły na przebieg aglomeracyjnej obwodnicy Warszawy. Choć jest to ważna inwestycja, trzeba pamiętać, że Warszawa wciąż nie ma jeszcze pełnej obwodnicy miejskiej. To na tym zadaniu, nie tracąc z oczu dalszych panów, należy się skupić w pierwszej kolejności – zwraca uwagę Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Obwodnica aglomeracyjna ma m.in. zapewnić komunikację z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Odciąży też obejścia Warszawy w ciągu S2 i S8.

Ósemka już dziś jest bardzo obciążona ruchem, a będący w jej ciągu most Grota Roweckiego niemal pęka w szwach – w ubiegłym roku każdego dnia korzystało z tej przeprawy ponad 200 tys. pojazdów, a liczba ta z roku na rok rośnie.

Obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S2 jest obecnie w budowie – trzy odcinki między węzłami Puławska l Lubelska powinny być gotowe w drugiej połowie przyszłego roku.

Najmniej zaawansowana jest wschodnia obwodnica Warszawy w ciągu S17.

W budowie jest węzeł Lubelska, gdzie obwodnica wschodnia połączy się z południową oraz odcinek S17 między węzłem Lubelska a Zakrętem. Skrajny odcinek S17 z drugiej strony, tj. między węzłem Drewnica i Ząbki jest na etapie koncepcji programowej, na którą umowę podpisano rok temu.

Najtrudniejszy jest odcinek środkowy: Ząbki – Zakręt, którego przebieg od lat budził i nadal budzi kontrowersje. W czerwcu tego roku podpisana została wprawdzie umowa na opracowanie koncepcji, niemniej GDOŚ w odniesieniu do tego fragmentu biegnącego m.in. przez dzielnicę Wesoła wciąż rozpatruje odwołania od decyzji środowiskowej.

– Najważniejsze na dzisiaj jest pilnowanie dokończenia wschodniej części obwodnicy miejskiej stolicy wiodącej przez Wesołą, żeby bez kolejnych niespodzianek zamknąć jak najszybciej ten ciąg drogowy – mówi Adrian Furgalski. – On musi powstać w pierwszej kolejności, gdyż w 85 proc. ruch na nim ma i mieć charakter miejski i aglomeracyjny – podkreśla.

– Do ruchu tranzytowego, zwłaszcza towarowego, musimy podejść w drugim etapie – dodaje Furgalski. Zaznacza jednak, że w tym przypadku nie ma czekać na wysokość środków europejskich przyznanych na drogi w kolejnej perspektywie, gdyż wszystko na to wskazuje, że będą one mocno zmniejszone. – Powinniśmy nie oglądając się na nie zaplanować inwestycje siłami krajowymi – choć będą to poważne środki, bo ponad 20 mld zł – tak, żeby możliwy termin jej zakończenia przypadał na okolice roku 2030 – mówi wiceprezes ZDG TOR.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5