Na wiadukcie Biskupia Górka trzeba przeprowadzić ostatnie testy przed zakończeniem budowy. W nocy z poniedziałku na wtorek (31 maja na 1 czerwca) obiekt zostanie wyłączony z ruchu, ponieważ będą na nim przeprowadzane próby obciążeniowe.
Dziś w nocy (31 maja) na obie nitki wiaduktu Biskupia Górka wjedzie po siedem 4-osiowych pojazdów o masie 32 ton każdy, ustawionych w sześciu kolumnach. Łączne obciążenie wyniesie 448 ton.
Operacja będzie polegać będzie na wykonaniu próby statycznej oraz próby dynamicznej obciążenia obiektów taborem samochodów ciężarowych. W trakcie próbnego obciążenia wykonane zostaną m.in. pomiary przemieszczeń pionowych ustrojów nośnych i na łożyskach. Badana będzie także stabilność podpór.
Podczas prób wiadukt będzie zamknięty i obowiązywać będą zmiany w komunikacji miejskiej.
Druga część wiaduktu Biskupia Górka została przekazana do użytkowania w styczniu tego roku. Nowy wiadukt nad torami w ciągu ul. Trakt św. Wojciecha jest oparty na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których podwieszone zostały pomosty (osobne dla każdej z jezdni), składające się ze stalowych rusztowań zespolonych z żelbetową płytą. W ramach projektu powstaje całkowicie nowy układ drogowy w ciągu głównej arterii Trójmiasta jaką jest ul. Trakt Św. Wojciecha.
Inwestycja objęła budowę nie tylko opisanego wiaduktu nad torami kolejowymi, ale również budowę estakady dojazdowej wraz z murami oporowymi, przyległego wiaduktu nad ulicą Nowe Podwale Grodzkie, mostu nad Kanałem Raduni, przebudowę dróg dojazdowych, elementów infrastruktury kolejowej oraz budowę wielopoziomowego parkingu Park&Ride.
Budowa wiaduktu jest elementem przebudowy Traktu św. Wojciecha w Gdańsku, elementem docelowego układu drogowego w ciągu DK-91 dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu) i łączącej Pomorze z południem kraju. Głównym wykonawcą robót jest firma Budimex, z którą podpisano umowę w marcu 2018 r.
Prace na budowie zakończą się w połowie 2021 roku, a ich koszt to ok. 165 mln złotych. Koniec prac przewidziano na połowę 2021 r. Inwestycja dofinansowana jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.