W Gdańsku otwarto właśnie przetarg na jedną z najdroższych miejskich inwestycji tego roku – budowę wiaduktu „Biskupia Górka”, który będzie częścią Traktu Św. Wojciecha. Nowy obiekt zastąpi obecny, będący w złym stanie technicznym, most. Koszt projektu szacuje się na 138,46 mln zł.
Realizacja inwestycji rozpocznie się w tym roku, planowo zaś zostanie sfinalizowana w 2019. Wiadukt znajduje się na wysokości gmachów Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Wojewódzkiego. Pod wiaduktem przebiegają nowo wybudowane tory kolejowe linii PKP i SKM, a sam Trakt Św. Wojciecha stanowi z kolei główny ciąg komunikacyjny Gdańska prowadzący z południa do centrum. To z niego korzystają m.in. mieszkańcy gdańskiej Oruni i Pruszcza Gdańskiego.
Gruntowna przebudowa
Zgodnie z przygotowanym projektem istniejący wiadukt zostanie rozebrany, a wybudowane zostaną dwa nowe, trzyjezdniowe – także w ciągu Traktu Św. Wojciecha. Kierowcy nie muszą się jednak martwić o zamknięcie tego odcinka dla ruchu kołowego. Budowa nowego obiektu ma rozpocząć się od strony wschodniej, a w tym czasie ruch drogowy odbywać się będzie po istniejącym wiadukcie. Kiedy estakada będzie gotowa, wówczas na nią zostanie przeniesiony ruch, a w miejsce rozebranego, istniejącego obecnie obiektu zostanie zbudowany drugi, nowy.
W ramach tej inwestycji zaplanowano również przebudowę układu drogowego wraz ze skrzyżowaniami:
● Trakt Św. Wojciecha – Okopowa na odcinku od ul. Zaroślak w kierunku centrum;
● Łącznica zachodnia do ul. Nowe Podwale Grodzkie, łącznica wschodnia do ul. Okopowej;
● Ul. Zaroślak – odcinek do mostu nad Kanałem Raduni;
● Przejście nad mostem nad Kanałem Raduni – odcinek od Traktu św. Wojciecha
do ul. Zaroślak;
● Ul. Spadzista – odcinek od ul. Zaroślak;
● Ul. Toruńska – odcinek od Traktu św. Wojciecha;
● Ul. Nowe Podwale Grodzkie od strony centrum w kierunku ul. Augustyńskiego;
● Ul. Okopowa od ul. Nowe Podwale Grodzkie (w rejonie ul. Augustyńskiego)
do ul. Toruńskiej;
● Rondo Baszta – wyniesione skrzyżowanie wokół baszty o długości ok. 43,97 m – nawierzchnia – jezdnia z nowej kostki kamiennej płomieniowanej;
● Ul. Augustyńskiego – odcinek od budynku Centrum Kształcenia Ustawicznego do ronda Baszta;
● Zjazd z Traktu św. Wojciecha;
● Ul. Św. Trójcy – odcinek od ul. Okopowej;
● Dojazd do parkingu od ul. Okopowej;
● Zjazdy z Traktu św. Wojciecha o nawierzchni kostki betonowej.
W przyszłości, w sąsiedztwie nowego wiaduktu, przy ul. Okopowej wybudowany zostanie także wielopoziomowy parking, który pomieści 475 samochodów. Będzie on płatny, służyć będzie głównie pracownikom urzędów: marszałkowskiego i wojewódzkiego oraz petentom tych instytucji.
Wyświetl większą mapę
Unia pomaga
Koszt całego projektu szacuje się na 138,46 mln zł. Miasto otrzymało dofinansowanie unijne na ten cel w wysokości 117,69 mln zł. Jak podkreślają władze miasta, Ratusz jest zadowolony, że projekt spotkał się z akceptacją Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Ministerstwa Rozwoju.
– Unijne pieniądze pozwolą nam na zrealizowanie bardzo ważnego elementu ułatwiającego komunikację w tej części Gdańska – podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska. – Co istotne, tę inwestycję udaje nam się "wpiąć" we wspólny harmonogram budowy Forum Gdańsk. Dzięki temu duży obszar śródmieścia zyska nowe oblicze. To będzie zupełnie nowa przestrzeń w naszym mieście – dodaje.