Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Pomorskie

Gdański model „Utrzymaj standard”

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 18.02.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Gdański model „Utrzymaj standard”
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:


Utrzymanie dróg

Więcej z regionu:

Pomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Model „Utrzymaj standard” zastosowany na pomorskiej sieci dróg krajowych jest odmienny od wcześniejszego swego wdrożenia. Funkcjonuje już nieco ponad rok. – Z analiz wynika, że przy spełnionych wymaganiach koszty utrzymania dróg spadły o ok. 10 proc. w stosunku do lat poprzednich – wstępnie podsumowuje efekty w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Karol Markowski, p.o. dyrektora Oddziału GDDKiA w Gdańsku.
Karol Markowski zastrzega jednak ostrożność w podejściu do szacowanych oszczędności. Jeszcze za wcześnie na ocenę ekonomicznej opłacalności nowego modelu. Do tego potrzebne są pełniejsze dane.

Różnica w kompleksowości

– Prace nad znalezieniem optymalnego modelu utrzymania dróg GDDKiA prowadzi od dawna. Ich tempo jest wprost proporcjonalne do rozwoju sieci dróg krajowych w Polsce i oczekiwań ich użytkowników. Służbom drogowym stawia się coraz wyższe oczekiwania co do szybkości i efektywności ich prac – przypomina K. Markowski.

Jakość pracy służb utrzymaniowych będzie coraz istotniejsza. Dowodzą tego m.in. ostatnie zdarzenia na autostradach, jak karambole na A1 czy A4. – Zapobieganie i neutralizowanie niepożądanych zdarzeń na drogach wymaga wdrożenia profesjonalnych modeli zarządzania utrzymaniem, już nie wystarczy mieć dobre drogi – zaznacza dyrektor.

Zastosowany na Pomorzu model utrzymania dróg jest zmodyfikowaną wersją wcześniej wdrożonego modelu „Utrzymaj standard”, który powszechnie stosowany jest na drogach nowo oddawanych do użytkowania. Zakłada on stosunkowo niskie ryzyko pojawienia się sytuacji nieprzewidzianych. Nowe drogi i ich elementy są objęte gwarancją wykonawcy, więc utrzymanie ogranicza się w zasadzie do rutynowych czynności.

– Zastanawialiśmy się czy istnieje możliwość rozszerzenia katalogu prac utrzymaniowych o inne niż te rutynowe. Poszukiwaliśmy również sposobu, by kontraktem objąć nie tylko jeden, wybrany odcinek, ale obszarowo sieć jako funkcjonalną całość, niezależnie od klasy, stanu technicznego czy wieku dróg. Wtedy pojawiło się rozwiązanie, które nazywamy modelem gdańskim – mówi Karol Markowski.

Precyzyjniejsze standardy

Pojęcie „Utrzymaj standard” jest swego rodzaju kluczem, do zrozumienia istoty zmian. Zarządca, odpowiadający za utrzymanie dróg, nie zleca pojedynczych, wybranych asortymentów, lecz zobowiązuje wykonawcę do osiągnięcia oczekiwanego wskaźnika oraz do takiego prowadzenia prac, by wskaźnik ten był stale utrzymany. – Nie mówimy zatem: skoś trawę, wyremontuj nawierzchnię czy odśnież drogę. Mówimy: utrzymaj standard, tj. wykonaj taką liczbę czynności, z takim zaangażowaniem, takimi siłami i środkami, by spełnić standard. Ostatecznej ocenie podlega przede wszystkim stopień jego spełnienia – tłumaczy dyrektor.

Przygotowując formułę nowego zlecenia na utrzymanie odwołano się do doświadczeń innych oddziałów GDDKiA i płynącego z tego wniosku: standardy były zbyt słabo doprecyzowane.

– Z pozycji piszącego specyfikacje pewne kwestie mogły wydawać się jasne i proste. Piszący często odwoływali się do swoich osobistych doświadczeń, a pewne rzeczy traktowali jako oczywiste. Ale, już po zawarciu kontraktu, dochodziło do rozbieżności w interpretacji – mówi K. Markowski. I dodaje, że tego chciano uniknąć. Takie problemy bowiem wywołuje dopiero kształtujący się rynek firm specjalizujących się w kompleksowym utrzymaniu dróg. Stąd tak ważne okazało się, by kontrakt był w swych zapisach jednoznaczny.

– Jako pracownicy pionów utrzymania, przez lata zlecając i koordynując prace utrzymaniowe, nabyliśmy doświadczenia w planowaniu procesu utrzymania dróg i z dużym prawdopodobieństwem możemy przewidzieć jaki stopień zaangażowania wykonawcy jest wystarczający do tego, by osiągnął pożądany standard. W kontrakcie gdańskim opisaliśmy sto kilkadziesiąt asortymentów, grup robót i czynności do wykonania, a każda została opisana na bazie naszej najlepszej wiedzy – tłumaczy dyrektor.

– Model gdański ponadto wyróżnia się tym, że warunkiem spełnienia standardu nie jest tylko fizyczne osiągnięcie jakości, lecz też przestrzeganie określonego schematu dochodzenia do niego. Sam bowiem proces realizacji prac utrzymaniowych jest niezwykle istotny z punktu widzenia funkcjonalności dróg, bezpieczeństwa ruchu, jak i ekonomii – podkreśla dyrektor. I zaznacza, że wykonawcy z aprobatą do tego podeszli. Dzięki wskazaniu zakresów minimalnych, krotności i częstotliwości niektórych zabiegów, łatwiej im wycenić rzeczywisty koszt prac.

Nowa wersja „Utrzymaj standard”

W gdańskim modelu utrzymanie zostało podzielone na dwie odrębne grupy. Pierwszą nazwano „utrzymaniem rutynowym”. Są to czynności wskazane jako obligatoryjne, niezależnie od okoliczności zewnętrznych. Ta grupa jest rozliczana ryczałtowo. Druga grupa to tzw. „utrzymanie strukturalne”. Tam zawarto katalog prac, które zlecane będą dodatkowo w sytuacjach, w których zajdzie potrzeba wykonania coś więcej, poza pracami rutynowymi. Te prace nie obciążają ryzyka wykonawcy.

– Ryzyko zawsze wliczane jest w kontrakt. Obu stronom powinno zależeć na tym, aby wyznaczać je racjonalnie. Zbyt duże ryzyko to wzrost ceny i niższa atrakcyjność oferty dla zleceniodawcy, a też dla wykonawcy, bo jeśli źle wyceni wówczas realizacja kontraktu przestaje być opłacalna – mówi dyrektor. – Tutaj ryzyko jest rozłożone sprawiedliwie – podkreśla dyrektor, nawiązując do pretensji wykonawców o przekładanie na nich ryzyk.

Wdrożenie gdańskiego kontraktu było etapowane. Przede wszystkim postawiono na wcześniejsze podpisanie kontraktu, zanim zacznie on obowiązywać. Chodziło o to, by wykonawcy kontraktu nie dokładać kosztów nagłej mobilizacji. Przetarg został przygotowany półtora roku wcześniej przed terminem planowanego przekazania utrzymania dróg wykonawcy. Umowa natomiast została podpisana rok wcześniej. Ten czas został wykorzystany na szkolenia organizowane dla pracowników wykonawcy i kadry zleceniodawcy. – Chciałem mieć pewność, że rozpoczynając kontrakt wszyscy będą wiedzieć co mają robić – mówi K. Markowski.

Kontrakt rozpoczął się 1 stycznia 2016 r., a jego zakończenie przypada na 30 czerwca 2021 r. Ten czas jest maksymalnym okresem przewidzianym prawem zamówień publicznych. – Tak rozkładamy ryzyka na dłuższy czas, co zapewniło korzystniejszą ofertę – podkreśla dyrektor. Ponadto założone w kontrakcie standardy są niezmienne przez cały ten okres, a więc nie podlegają zmianom kadrowo-organizacyjnym zleceniodawcy.

Efektem modelu jest uzyskanie spójności jakości utrzymania sieci dróg. Rozwiązuje on też problem całodobowego dostępu służb drogowych, co w przypadku administracji było niekiedy trudne, szczególnie w okresach weekendów i świąt. Teraz te obowiązki są wkalkulowane w cenę kontraktu i realizowane siłami wykonawcy.

– Ten system jest wymagający dla wykonawcy, bo standardy zostały wysoko postawione. Dla nas też jest trudny przez fakt jego nowości. Musimy się stale uczyć, spotykać i wyjaśniać pewne kwestie – mówi dyrektor. – Satysfakcją jest to, że udaje się dobrze utrzymać drogi, bez zwiększania na to nakładów – dodaje dyrektor Markowski.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS