Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

GDDKiA: Chcemy wykorzystywać destrukt asfaltowy. To dobry materiał

| Elżbieta Pałys źródło: RI 14.04.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

GDDKiA: Chcemy wykorzystywać destrukt asfaltowy. To dobry materiał
fot. pixabay.com/byrev

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad mówi jednym głosem z organizacjami branżowymi: tzw. destrukt asfaltowy to dobry materiał, który można i warto wykorzystywać przy budowie dróg. Publiczny inwestor widzi potrzebę regulacji prawnych, które będą sprzyjały szerszemu wykorzystywaniu materiału z recyklingu. Chodzi m.in. o pozbawienie destruktu statusu odpadu.
Materiał, który zostaje po rozbiórkach czy frezowaniu nawierzchni drogowych może ponownie zostać użyty do budowy warstw konstrukcyjnych. Drogowcy korzystają z tej możliwości, jednak w świetle przepisów, korzystają z…odpadu, gdyż do tej kategorii zaliczają destrukt przepisy środowiskowe. To kłopotliwe, tym bardziej że prawo dotyczące gospodarowania odpadami, idzie w kierunku większych obostrzeń dla podmiotów, które je wykorzystują.

Wykonawcy i inwestor jednym głosem

O pozbawienie destruktu asfaltowego statusu odpadu apelowały już organizacje branżowe – Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa oraz Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, które z prośbą o zmianę przepisów zwróciły się m.in. do ministra klimatu. Przedstawiciele branży mają w tym zakresie wsparcie po stronie największego publicznego inwestora drogowego.

– Nam wszystkim zależy na tworzeniu przepisów maksymalnie sprzyjających wykorzystywaniu materiałów z recyklingu. Pozwoli to łatwiej i na pewno też taniej realizować inwestycje drogowe, a jednocześnie ochronić złoża na potrzeby przyszłych pokoleń – mówi Marcin Nowicki, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

– GDDKiA rozwija technologie stosowania destruktu asfaltowego, między innymi w ramach projektów współfinansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Niekonsekwencją byłoby gdybyśmy nie dążyli w kierunku tworzenie takich regulacji prawnych, które sprzyjają maksymalnemu wykorzystaniu tego materiału – mówi Marcin Nowicki.

Trudno powiedzieć, by sprzyjało temu nazywanie destruktu odpadem, choć jak zauważa nasz rozmówca, samo słowo „destrukt” też jest pejoratywnie nacechowane. – Osobiście wolę określenie granulat asfaltowy – mówi. I dodaje: – To produkt bardzo dobrej jakości, który zawiera tylko kilka procent lepiszcza asfaltowego, pozostała część to bardzo dobrej jakości kruszywo.

Granulat w wymaganiach przetargowych?

Samo lepiszcze otaczające kruszywo, obecnie także spełnia wysokie wymagania jakościowe, często jest to materiał modyfikowany polimerami, czy elastomerami. – To materiał nieszkodliwy dla środowiska. Dość powszechnie stosujemy go do utwardzania poboczy dróg – mówi Marcin Nowicki. Przyznaje, że ma nadzieję, iż w przyszłości korzystanie z granulatu asfaltowego będzie wymaganiem stawianym w przetargach drogowych.

– Jesteśmy w kontakcie z naszym resortem, wspólnie staramy się doprowadzić do tego, by destrukt utracił status odpadu – informuje przedstawiciel GDDKiA. – Osobiście nie widzę żadnych zagrożeń dla środowiska, niemniej mam świadomość, że osoby odpowiedzialne za ochronę środowiska muszą tę kwestię bardzo dobrze ocenić i wziąć pod uwagę, wszystkie aspekty – dodaje.

Dążenie do pozbawienia destruktu asfaltowego statusu odpadu popiera także środowisko naukowe, w tym członkowie rady naukowej działającej przy GDDKiA. Także oni podkreślają, że wtórne wykorzystanie materiału ze sfrezowanej nawierzchni, jest korzystne dla gospodarki.

Ile wykorzystano

W latach 2018-2019 GDDKiA przekazała samorządom ponad 35 tys. ton destruktu, podobną ilość wbudowując w nawierzchnie i pobocza dróg. Oprócz tego, ponad 14 tys. ton destruktu zabezpieczono do wykorzystania przy bieżącym utrzymaniu dróg, a ok. 10 tys. ton sprzedano w drodze przetargu. Niezagospodarowanych pozostało ponad 72 tys. ton pozostało niezagospodarowane, a dane nie uwzględniają destruktu pozyskanego przez wyk, przy czym liczba ta nie uwzględnia materiału, który jest własnością wykonawców inwestycji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5