GDDKiA dokona ponownej oceny ofert w przetargu na odcinek Zakopianki - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Małopolskie

GDDKiA dokona ponownej oceny ofert w przetargu na odcinek Zakopianki

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 09.08.2018

PARTNER DZIAŁU


 

GDDKiA dokona ponownej oceny ofert w przetargu na odcinek Zakopianki
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Małopolskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Małopolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uznał zarzuty stawiane przez firmę Intercor dotyczące wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na projekt i budowę odcinka Zakopianki. Teraz zamawiający dokona ponownej oceny ofert. Pierwszym wyborem inwestora była chińska firma Stecol Corporation.
Brak doświadczenia i niska cena

Głównym zarzutem, w odwołaniu firmy Intercor, było wprowadzenie w błąd zamawiającego, przez Stecol Corporation, poprzez wskazanie w ofercie zawyżonego doświadczenia osób przewidzianych na stanowiska dyrektora kontraktu, przedstawiciela wykonawcy i kierownika budowy.

Kolejnym zastrzeżeniem, do oferty chińskiej firmy, była rażąco niska cena propozycji. Przypomnijmy jednak, że to właśnie spółka Stecol Corporation jako jedyna złożyła ofertę, która mieści się w budżecie zamawiającego. Jej wartość była równa 706,244 mln zł, przy budżecie zamawiającego równym 871,403 mln zł.

Ostatecznie GDDKiA uznała zarzuty firmy Intercor, a Krajowa Izba Odwoławcza umorzyła postępowanie. Teraz zamawiający dokona ponownej oceny ofert. Jeśli dojdzie do takiego samego przekonania jako odwołujący, to odrzuci ofertę chińskiej firmy.

Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, to kolejny w kolejce jest właśnie Intercor. Wycenił on prace na 880,100 mln zł, czyli nieco więcej niż przewidział na tę inwestycję zamawiający. Zestawienie wszystkich ofert można znaleźć tu.

Powrót oferentów z Dalekiego Wschodu

Jest to drugi przetarg w ostatnim czasie, w którym z najkorzystniejszą uznawana jest oferta firmy Stecol Corporation. Podobna sytuacja zaistniała w przypadku budowy Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52, również w województwie małopolskim.

Wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tylko raz współpracowała z firmą z tego kraju. Było to konsorcjum Covec, które wygrało przetarg na budowę odcinka autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Niestety cena, którą ten wykonawca zaproponował za przeprowadzenie robót, okazała się zbyt niska, co ostatecznie zakończyło się zejściem z budowy. Na dokończenie budowanego przez Chińczyków fragmentu Autostrady Wolności rozpisano nowy przetarg, a Covec i GDDKiA przez lata prowadziły sądowy spór.

W sprawę były zaangażowane rządy Chin i Polski, ambasady obu państw oraz resorty spraw zagranicznych i infrastruktury. W 2015 roku chińska firma spłaciła gwarancje bankowe, które przez lata były blokowane w chińskich sądach. Wtedy do zapłaty pozostało jeszcze 550 mln zł kar umownych. W końcu, w 2017 roku strony podpisały polubowne porozumienie w sprawie niedokończonej przez Chińczyków budowy A2.

Ważna droga

Inwestycja przewiduje budowę drogi krajowej nr 47 Rabka-Zdrój – Zakopane na odcinku Rdzawka – Nowy Targ. Trasa liczy 16,136 km, ma mieć klasę GP i szerokości jezdni 2 x 3,50m. W jej ciągu znajdą się węzły drogowe Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe. Ponadto w ramach zadania należy wybudować drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, kanalizację i odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt) oraz przebudować infrastrukturę techniczną.

Przedsięwzięcie jest prowadzone w formule „projektuj i buduj”. Oznacza to, że wykonawca będzie zobowiązany do opracowania projektu, uzyskania pozwolenia na budowę, realizacji prac budowlanych oraz otrzymania zezwolenia na użytkowanie infrastruktury.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. na tym odcinku panuje średni ruch dobowy na poziomie 14 007-18 082 pojazdów/dobę. W okresie weekendów, ferii i wakacji ruch ten znacznie wzrasta, tworzą się spiętrzenia ruchu co świadczy o wyczerpaniu przepustowości przekroju jednojezdniowego drogi. Do tego dochodzą liczne zjazdy, zabudowa wzdłuż istniejącej drogi, ruch pieszych, co stwarza duże utrudnienia w ruchu tranzytowym oraz lokalnym.

Jak podaje GDDKiA – atrakcyjność turystyczna Podhala i związane z tym duże natężenie średniego ruchu dobowego i jeszcze większe weekendowego, budowa drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Rabki-Zdroju oraz istniejący dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 47 z Chabówki do Rdzawki, uzasadniają kontynuację budowy odcinka dwujezdniowego z Rdzawki do Nowego Targu. W mieście tym krzyżują się drogi krajowe nr 47 i 49 oraz droga wojewódzka w kierunku Czarnego Dunajca, rozprowadzające ruch na Podhalu. Budowa drogi dwujezdniowej do Nowego Targu umożliwi szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala i Zakopanego z innymi regionami kraju.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS