Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Warszawa

GDDKiA: Filtry na wyrzutniach spalin z tunelu POW na razie niepotrzebne. W przyszłości niewykluczone

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 08.08.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

GDDKiA: Filtry na wyrzutniach spalin z tunelu POW na razie niepotrzebne. W przyszłości niewykluczone
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mieszkańcy Ursynowa obawiają się o jakość powietrza po wybudowaniu tunelu w ciągu południowej obwodnicy miasta (S2). Domagają się montażu filtrów na wyrzutniach spalin. Ich instalacja nie jest uzasadniona – odpowiada GDDKiA. Inwestor zapewnia jednak, że będzie możliwość ich założenia w przypadku przekroczenia norm w przyszłości.
Tunel w ciągu projektowanej południowej obwodnicy Warszawy powstanie na terenie dużej dzielnicy mieszkaniowej – Ursynowa. Obiekt ma mieć ok. 2,3 km długości. Prognozowany ruch w tunelu może sięgać nawet 100 tys. pojazdów na dobę.

Według Stowarzyszenia Projekt Ursynów, taka sytuacja zagraża zdrowiu mieszkańców Ursynowa. Najmniejsza odległość dzieląca bloki mieszkalne od przyszłej trasy szybkiego ruchu to zaledwie 110 metrów. Do tego w odległości 700 metrów znajduje się duży szpital – Centrum Onkologii.

Mieszkańcy za czystym powietrzem

Stowarzyszenie zainicjowało akcję zbierania podpisów pod petycją o zainstalowanie filtrów na wyrzutniach spalin, które powstaną na obu końcach tunelu.

Do apelu stowarzyszenia odniósł się warszawski oddział GDDKiA. Inwestor tłumaczy, że system wentylacji tunelu został zaprojektowany zgodnie z decyzją Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 2 grudnia 2011 roku, która nałożyła obowiązek zastosowania w tunelu systemu wentylacji mechanicznej poprzecznej z odprowadzeniem zanieczyszczeń powietrza poprzez wyrzutnie zlokalizowane przy jego portalach. Ponadto, jak dodaje GDDKiA, obowiązujące przepisy nie nakładają bezwzględnego obowiązku zastosowania w tunelu urządzeń oczyszczania powietrza przed jego redystrybucją do środowiska, a żaden uprawniony organ nie nałożył na GDDKiA wymogu związanego z montażem filtrów.

Badania nie niepokoją


Sprawa była jednak podnoszona podczas jednego ze spotkań z mieszkańcami jeszcze przed wydaniem decyzji ZRID dla tego zadania. W odpowiedni na to – jak informuje GDDKiA – w dokumentach przetargowych i kontraktowych zawarty został wymóg zastosowania filtrów, w przypadku gdy ich instalacja będzie uzasadniona.

„Dostępne wówczas GDDKiA obliczenia i analizy nie wskazywały na konieczność realizacji rozpatrywanych instalacji” – czytamy w piśmie GDDKiA. Brak konieczności instalacji filtrów potwierdziły także badania wykonane w 2016 przez wykonawcę zadania.

„Niezależnie od powyższego, mając na względzie oczekiwania społeczne wykonawca przewidział dla tunelu rozwiązania zapewniające rezerwę miejsca (w wentylatorniach pod wyrzutniami) do przyszłościowego montażu urządzeń oczyszczających powietrze w przypadku, gdy zajdzie taka konieczność” – wyjaśnia warszawska GDDKiA.

Tunel pod metrem

Tunel powstający w ciągu południowej obwodnicy Warszawy jest tzw. częścią A inwestycji. Ten fragment o łącznej długości ok. 4,6 km (między węzłami Puławska a Przyczółkowa) wykonuje Astaldi. Obecnie na tym odcinku trwają prace związane ze wzmocnieniem tunelu metra, pod którym w przyszłości będzie poprowadzony tunel z drogą ekspresową.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5