Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

GDDKiA: Korzystne dla rynku zmiany w 2019 r.

| Roman Czubiński źródło: 04.01.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

GDDKiA: Korzystne dla rynku zmiany w 2019 r.
fot. Patryk Korzeniecki, commons.wikimedia.org, CC

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Miniony rok przyniósł wiele pozytywnych zmian w metodach rozstrzygania kontraktów, które powinny przełożyć się na dalszą poprawę sytuacji na rynku budowlanym – ocenia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Równie istotne, zdaniem jej przedstawiciela, było wypracowanie nowego mechanizmu waloryzacji kontraktów. GDDKiA zapewnia, że Program Budowy Dróg Krajowych zostanie wykonany w terminie.
Według Lecha Dybkowskiego z Biura Generalnego Dyrektora trudno wskazać kilka najważniejszych dla Dyrekcji wydarzeń w 2019 r. – Dla największego inwestora drogowego w Polsce ważne są wszystkie działania i ich konsekwencje: nie tylko oddawane kilometry nowych dróg, ale również sprawne przygotowanie inwestycji czy ogłaszane postępowania przetargowe – uzasadnia rozmówca RI. Celem GDDKiA jest rozwój i łączenie sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. – Przez ostatnie miesiące został wykonany wspólny plan GDDKiA i wykonawców. Udało się skutecznie zrealizować jego założenia – przekonuje Dybkowski.

Wymagania: Więcej elastyczności

Zachodzące na rynku zmiany skłoniły GDDKiA do wprowadzenia wielu innowacji, bezpośrednio wpływających na realizację inwestycji. Dyrekcja odbiera sygnały o poprawie sytuacji na rynku budowlanym. – Wymaga to pracy, zaangażowania wszystkich stron procesu inwestycyjnego i ciągłego udoskonalania oraz wprowadzania konstruktywnych rozwiązań. Między innymi od połowy 2019 r., mając na uwadze dynamiczną sytuację gospodarczą oraz rynek robót drogowych, stosujemy zmodyfikowane kryteria oceny ofert. Przeanalizowaliśmy wprowadzone przez nas kryteria pozacenowe i to, jak ich zastosowanie w przetargach wpływa na oferty – podaje przykład Dybkowski.

Aby zwiększyć konkurencyjność w przetargach, GDDKiA zaczęła przyznawać wykonawcom możliwość wyboru rodzaju nawierzchni: betonowej lub bitumicznej. – Oznacza to, że firma przystępująca do przetargu może zastosować technologię, w której się specjalizuje, i pod tym kątem dostosować ofertę. Oczywiście podczas samej realizacji wykonawca musi zachować określone przez nas wymagania jakościowe – zastrzega przedstawiciel Dyrekcji. Mówi też o optymalizacji procedur przetargowych oraz o wypracowaniu nowego harmonogramu dla postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Dotyczy on robót prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego w procedurze odwróconej.

– Wyznaczamy dłuższe niż ustawowe pierwotne terminy składania ofert – kontynuuje rozmówca RI. Dzięki dłuższemu czasowi na przygotowanie optymalnych i dobrze skalkulowanych ofert oferenci mogą przeanalizować ryzyka i swoje możliwości wykonania zadania, a w konsekwencji – lepiej przygotować propozycje cenowe. Ograniczono też możliwość skrócenia terminu realizacji z 6 do 3 miesięcy. GDDKiA zoptymalizowała wymagania w zakresie personelu wykonawcy, zmniejszając wymagania dotyczące okresu doświadczenia (m. in. 12 miesięcy doświadczenia zawodowego) oraz liczby wymaganego personelu. Modyfikacje – według Dybkowskiego – dotyczyły także obszarów związanych z terminem realizacji inwestycji.

Waloryzacja: Krok w dobrą stronę

Nasz rozmówca podkreśla zalety wprowadzonego w styczniu 2019 r. nowego mechanizmu waloryzacji wynagrodzenia za kontrakty. Za korzystne dla wykonawców uznaje jasno określone zasady, prosty sposób wyliczenia i wskaźniki bazowe. – Nowa waloryzacja opiera się na rozliczeniach w oparciu o zmianę wartości „koszyka waloryzacyjnego”. W skład „koszyka”, składającego się z głównych elementów cenotwórczych wpływających na ostateczny bilans kosztowy kontraktu, wchodzą ceny produkcyjne: paliwa, cementu, asfaltu, stali, kruszywa oraz średnie wynagrodzenia pracowników branży (wszystkie z ustalonymi stałymi wagami) – wyjaśnia Dybkowski. Pod uwagę jest też brany indeks zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych (wskaźnik inflacyjny CPI), odzwierciedlający pozostałe, nieobecne w „koszyku” elementy cenotwórcze. Zmiany obowiązują również w umowach zawartych z podwykonawcami. Nowe zasady waloryzacyjne zastosowaliśmy już podczas zlecania prac zabezpieczających przy budowie obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1.

– Ponadto współpraca GDDKiA oraz Głównego Urzędu Statystycznego od końca 2018 r. zaowocowała stworzeniem nowego narzędzia pomagającego w wyliczeniach waloryzacji kosztów kontraktów – uzupełnia przedstawiciel Dyrekcji. Mowa o aplikacji „Kalkulator”, pełniącą rolę mechanizmu waloryzacyjnego do obliczenia realnych zmian kosztów na rynku w określonym czasie dla kontraktów infrastrukturalnych w Polsce. – Dajemy wykonawcom narzędzia i wprowadzamy takie zmiany, aby podpisywane kontrakty były realizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem. Wprowadzone nowe zasady waloryzacji to perspektywiczne myślenie o kontraktach, które będą realizowane teraz i w najbliższych latach – zaznacza Dybkowski, zapowiadając dalsze udoskonalanie procedur.

PBDK: Zdążymy w terminie

Czy realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych w zaplanowanym terminie jest realna? – Zgodnie z listą podstawową projektów ujętych w Programie jesteśmy gotowi do realizacji inwestycji ujętych w tym dokumencie. Program został nawet rozszerzony o budowę autostrady A18 Olszyna-Golnice – mówi przedstawiciel GDDKiA. Według stanu na 19 grudnia 2019 r. w realizacji było 86 zadań o łącznej długości 1039,7 km i wartości ok. 37 mld zł. – Z tego 9 odcinków to przyszłe autostrady o długości 138,5 km, 60 odcinków to przyszłe drogi ekspresowe o łącznej długości ponad 760 km, a pozostałe 17 zadań to obwodnice, stanowiące kolejne 140 km – precyzuje.

W nowym roku Dyrekcja zapowiada podpisanie umów dla kolejnych zadań. Będzie to 30 odcinków o łącznej długości ponad 390 km. Wśród nich znajdą się 4 odcinki autostrad (łącznie 47,8 km), 24 odcinki dróg ekspresowych (323 km) i 2 obwodnice miast (prawie 20 km). – Będziemy ogłaszać kolejne postępowania – zapewnia Dybkowski.

Jednocześnie w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej trwają przygotowania do kolejnej unijnej perspektywy budżetowej. – GDDKiA, jako jeden z największych beneficjentów środków unijnych, została zaproszona do uczestnictwa w pracach Grupy Roboczej ds. programowania polityki transportu w perspektywie 2021-2027 w ramach celu polityki 3 – informuje przedstawiciel Dyrekcji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5