Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

GDDKiA: Kwestie środowiskowe piętą achillesową inwestycji infrastrukturalnych

| Łukasz Malinowski, Elżbieta Pałys źródło: RI 17.12.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

GDDKiA: Kwestie środowiskowe piętą achillesową inwestycji infrastrukturalnych
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Od maja tego roku organizacje ekologiczne mają szersze możliwości działania w zakresie zaskarżania inwestycji infrastrukturalnych, w tym drogowych. GDDKiA obawia się sytuacji, w których podważone zostaną decyzje na już realizowanych kontraktach, co może oznaczać długie opóźnienia i znaczący wzrost kosztów.
W maju 2021 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o cenach oddziaływania na środowisko. Ma ona na celu dostosowanie prawa do prawa Unii Europejskiej - art. 11 ust. 1 i 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko.

Większe uprawnienia organizacji ekologicznych

Nowe przepisy zwiększają uprawnienia zainteresowanej społeczności, tj. stron postępowania oraz organizacji ekologicznych, w całym procesie inwestycyjnym przedsięwzięć, dla których przeprowadzano ocenę oddziaływania na środowisko. Do tej pory możliwość zaskarżenia do sądu służyła jedynie osobom fizycznym. Teraz zakres podmiotowy został rozszerzony. Również organizacjom ekologicznym przysługuje skarga na decyzję środowiskową i decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID).

Ponadto zmiana ustawy „ocenowej” daje narzędzie do wstrzymywania wykonalności decyzji środowiskowej właśnie przy okazji skargi do sądu na tę decyzję. Nowe regulacje mają tym samym znaczący wpływ na działania prowadzone przez GDDKiA.

Kierujący pracami GDDKiA Tomasz Żuchowski podkreśla, że dialog z ekologami jest cały czas prowadzony i to na wielu etapach realizacji inwestycji, poczynając od studium korytarzowego, a takie zostało opracowywane dla tzw. dużej obwodnicy Warszawy, czy na kolejnym etapie - STEŚ.

– Tam, gdzie jest zdroworozsądkowe podejście i merytoryczna dyskusja, udaje się też znaleźć porozumienie. Rozumiem konieczność ochrony zasobów przyrodniczych, ale jeśli chcemy mówić o dalszym rozwoju kraju, to nie możemy zaprzestać budowy dróg. Czasami oznacza to dla nas dodatkowe milionowe wydatki, ale stosujemy się do decyzji GDOŚ. Niestety są też organizacje, które mają podejście na zasadzie „nie, bo nie” i wówczas dialog jest trudny albo niemożliwy - przyznaje Żuchowski.

Szef GDDKiA podkreśla, że zmiana przepisów, która daje większe kompetencje organizacjom pozarządowym, nie jest zła, ale z perspektywy dotychczasowych doświadczeń, budzi też pewien niepokój i wprowadza nowe ryzyka. – Organizacje ekologiczne zaskarżające decyzje środowiskowe to jeszcze nie jest wielki problem, natomiast może się on pojawić, jeśli zaskarżone zostanie prawomocne pozwolenie na budowę. Wtedy ocenę będzie musiał wydać sąd, a to może oznaczać, przy wykazaniu znaczących szkód dla środowiska, dodatkowe koszty i przede wszystkim wstrzymanie inwestycji. Powstaje pytanie, jak i kiedy sąd podejmie takie decyzje? - pyta Żuchowski.

Czy zaskarżenia zatrzymają już realizowane inwestycje?

Kierujący GDDKiA przyznaje, że w przypadku zaskarżenia decyzji środowiskowych przetarg na budowę nie zostanie ogłoszony dopóki sąd nie orzeknie w danej sprawie. W przypadku gdy zaskarżenie pojawi się na późniejszym etapie i konieczne będzie wstrzymanie robót, sprawa się skomplikuje. Wykonawca będzie miał bowiem roszczenia do zamawiającego, a realizacja kontraktu może okazać się znaczenie droższa i dłuższa. – Rozmawialiśmy o tym z wykonawcami i organizacjami branżowymi. Musimy od samego początku procesu szukać punktów, które mogą być zapalne i ich unikać. Natomiast jeśli one rzeczywiście wystąpią, to będzie to dalej kwestia odpowiedzialności sądu - podkreśla Żuchowski.

Obecnie GDDKiA ma zaskarżonych kilka decyzji środowiskowych. Ważnym jest, aby ten obszar sprawnie przeszedł ścieżkę sądową. Każda strona ma prawo definiować swoje racje, ilekroć argumentacja jest zasadna. Myślę, że sprawy środowiskowe będą piętą achillesową przyszłych inwestycji drogowych, kolejowych i energetycznych oraz tych związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Będziemy potrzebowali sporo odpowiedzialności i wyczucia oraz chęci z obu stron do osiągnięcia kompromisu, żeby wszystkie inwestycje mogły dalej być sprawnie realizowane - kończy szef GDDKiA.

Drogi i środowisko to też akustyka, walka z hałasem i jedyne rozwiązanie, jakie do tej pory mamy, to ekrany akustyczne. Z jednej strony osoby jadące dana drogą, dziwią się, czemu w Polsce mamy tyle ekranów i autostradą jedzie się jak w tunelu. Z drugiej zaś strony, mamy kolejne wnioski o dobudowę ekranów akustycznych czy zwiększenie ich wysokości.

Przykładowo w latach 1995-2021 wybudowano ekrany akustyczne o łącznej powierzchni blisko 8,7 mln m2. Kolejne są w budowie. Jest to temat wrażliwy, ale wymaga na pewno dyskusji o rozwiązaniach alternatywnych, gdyż ekrany to w większości przypadków tworzywo, a ich utylizacja przyjazna dla środowiska nie będzie.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5