Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Łódź

GDDKiA Łódź: S14 powstanie, choć może bez części węzłów

| Roman Czubiński źródło: 24.04.2017

PARTNER DZIAŁU


 

GDDKiA Łódź: S14 powstanie, choć może bez części węzłów
fot. Roman Czubiński

Więcej z regionu:

Łódź

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowy przetarg na drogę szybkiego ruchu S14 zostanie ogłoszony w ciągu najbliższego miesiąca – poinformował dyrektor łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Postępowanie będzie miało tym razem formułę „projektuj i buduj”: wykonawca będzie musiał najpierw zoptymalizować dotychczasowy projekt. Jak twierdzi dyrektor, analizy wykazały, że uzyskanie oszczędności i jednoczesne wybudowanie drogi do 2021 r. jest wykonalne.
Przypomnijmy: oferty w unieważnionym przetargu otwarto 7 lutego. Najtańsza, złożona przez Budimex, przekraczała kosztorys o 149 milionów złotych. – Taka sytuacja była dotychczas niespotykana w Oddziale Łódzkim. Być może to przypadek, ale ceny najniższych ofert były zbliżone do siebie, a najdroższa przewyższała kosztorys o prawie miliard złotych – twierdzi dyrektor Oddziału Łódzkiego GDDKiA Maciej Tomaszewski.

Mniej węzłów? Niewykluczone

Przetarg został unieważniony w piątek. Biegnie już dziesięciodniowy termin uprawomocnienia tej decyzji. – Po jego upływie jesteśmy gotowi w najbliższym czasie – może za tydzień, a może za trzy – ogłosić kolejne postępowanie – mówi dyrektor. Tym razem będzie ono miało formułę „projektuj i buduj”. – Korzystając z posiadanego projektu i decyzji o realizacji inwestycji drogowych, wykonawca będzie musiał zoptymalizować parametry drogi tak, by mieściły się w zakładanym przez rząd kosztorysie – precyzuje dyrektor.

Jakie zmiany wchodzą w grę? – Przewidujemy obniżenie niwelety, likwidację niepotrzebnych w tym układzie przejść dla zwierząt, likwidację murów oporowych i inne zmiany sposobu wykonania drogi – wylicza szef łódzkiego oddziału. Co wydaje się najistotniejsze, nie jest wykluczone zmniejszenie liczby węzłów. – Ich liczba wyniknie z programu funkcjonalno-użytkowego i optymalizacji wykonanych przez wykonawcę. Przypominam, że S14 będzie obwodnicą Łodzi, a nie częścią jej układu komunikacyjnego – mówi Tomaszewski. Obecny projekt przewiduje 7 węzłów: Lublinek, Łódź Rekinia, Konstantynów Łódzki, Łódź Teofilów, Aleksandrów Łódzki, Lućmierz i Emilia.

Czy samorządy będą wobec tego musiały przeprojektować swoje dojazdy? – Sprawa jest otwarta. Obecnie ustawa umożliwia współfinansowanie budowy przez samorządy infrastruktury drogowej – odpowiada dyrektor. Jak dodaje, zmiany z pewnością nie wpłyną na pogorszenie poziomu bezpieczeństwa.

Podwójne wyzwanie: zaoszczędzić...

Celem zmian będzie przeprowadzenie inwestycji taniej pod względem technologicznym, wykonawczym i funkcjonalnym. Samorządowcy z gmin, dla których budowa S14 jest szczególnie ważna – Zgierza, Aleksandrowa łódzkiego, Konstantynowa Łódzkiego, Pabianic i Łodzi – kwestionują jednak sens takiego zabiegu, twierdząc, że ewentualne oszczędności zostaną zniwelowane przez wzrost cen paliw i surowców oraz płacy minimalnej. – Dokonaliśmy szczegółowych analiz – obliczenia, którymi dysponuje GDDKiA, świadczą o tym, że jest to możliwe. Mamy przyznany na to zadanie budżet i poruszamy się w jego ramach. Natomiast po opracowaniu PFU dla przetargu w systemie „projektuj i buduj” mamy pewność, że oferty będą poniżej budżetu – zapewnia Tomaszewski.

Odnosząc się do kolejnego zarzutu samorządów z aglomeracji – długiego czasu oczekiwania na decyzję o formalnym unieważnieniu przetargu – dyrektor informuje, że łódzki oddział wystąpił do centrali GDDKiA o zwiększenie środków na to zadanie. Niestety, centrala otrzymała odmowną odpowiedź od ministerstwa. – Podejmowanie decyzji trwało długo, ponieważ trzeba było rozważyć wiele aspektów – tłumaczy.

...i zdążyć przed Expo

– Zachodnia obwodnica miasta powstanie – uspokaja dyrektor. Szacunki dotyczące czasu potrzebnego na jej wybudowanie robią jednak wrażenie mocno optymistycznych. – Dokumenty do ponownego przetargu przygotowujemy już od pewnego czasu. Musimy także dostosować się do przepisów nowego Prawa Zamówień Publicznych. Nie wiem, jak długo będzie trwało postępowanie przetargowe, ale jeśli wszystko pójdzie zgodnie z naszymi planami i doświadczeniem – liczymy, że pod koniec 2021 r. droga S14 zostanie oddana do użytku – zapewnia Tomaszewski.

Ten sam termin podawano jednak dla wcześniejszego postępowania, nie zakładając wówczas konieczności przeprowadzenia ponownej procedury przetargowej ani prac projektowych. Rok 2021 jest zaś ważną cezurą, ponieważ w kolejnym roku ma odbyć się wystawa Expo, o której zorganizowanie w Łodzi zabiega polski rząd.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS