Opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla budowy obwodnicy Zatora będzie pilotażowym projektem, w którym na życzenie GDDKiA wykorzystana będzie metodyka i narzędzia BIM. Droga ma powstać w ciągu drogi krajowej nr 28. Umowa podpisana.
To pierwszy kontrakt, w którym GDDKiA wymaga zastosowania metodyki i narzędzi BIM. Wykonawcą jest Sweco Engineering. Jej zadaniem będzie również uzyskanie decyzji administracyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego nad budową. Za zlecone prace firma otrzyma 2 mln 214 tys. zł.
Umowa będzie realizowana w czterech etapach i potrwa 49 miesięcy.
GDDKiA chce potraktować ten kontrakt pilotażowo – zastosowanie BIM na stosunkowo niedużej inwestycji ma służyć edukacji. Jeśli będą pozytywne doświadczenia, jest szansa, że BIM będzie częściej wykorzystywany przy realizowaniu inwestycji drogowych w Polsce.
Jak przypomina GDDKiA, BIM, czyli Building Information Modeling jest nowoczesną technologią, w której stosuje się trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów, uwzględniające wszystkie niezbędne informacje możliwe do wykorzystania na każdym etapie inwestycji – od projektu przez realizację po odbiór utrzymanie i zarządzanie.
W projekcie pilotażowym, na który podpisano umowę, wykonawca został zobowiązany do wdrożenia metodyki BIM z uwzględnieniem następujących przesłanek:
- uzyskanie projektu o jak najlepszej jakości w zakresie merytoryki oraz zawartości informacyjnej dokumentacji,
- usprawnienie procesów decyzyjnych poprzez efektywne wykorzystanie danych na etapie projektowania,
- skuteczne zdefiniowanie i optymalizacja procesów obiegu informacji,
- skuteczna analiza ryzyk już na etapie przygotowania i projektowania, pozwalająca minimalizować skutki ich wystąpienia na etapie realizacji,
- zlokalizowanie źródeł problemów napotykanych podczas realizacji prac projektowych, zarówno po stronie zamawiającego, jak i wykonawców czy organów administracji, określenie genezy tych problemów i wskazanie możliwych rozwiązań.
Zgodnie z umową, w trakcie pierwszych czterech tygodni wykonawca ma opracować plan wykonania BIM, w którym przedstawi strategię oraz szczegółowy plan implementacji technologii BIM.
W trakcie dalszej realizacji zadania wykonawca będzie wdrażał standardy obiegu informacji z wykorzystaniem środowiska CDE (ang. Common Data Environment), czyli platformy do zarządzania dokumentacją projektu i wymiany informacji. Opracuje również modele BIM służące przekazywaniu informacji projektowej.
Realizacja umowy została podzielona na IV etapy, przy czym etap II będzie realizowany równolegle z etapami III i IV.
Etap I to opracowanie (z użyciem BIM) kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z opracowaniami towarzyszącymi i uzyskaniem ZRID. Na ten etap przewidziano 24 miesiące.
Etap II - wykonanie czynności i opracowanie dokumentacji związanych z gospodarowaniem nieruchomościami po uzyskaniu ZRID (25 miesięcy),
Etap III wiąże się z udzielaniem odpowiedzi na pytania wykonawców na etapie przetargu (7 miesięcy).
Etap IV obejmuje nadzór autorski (18 miesięcy).
Całość prac to okres 49 miesięcy.
Obwodnica Zatora ma być drogą klasy GP o długości 2,1 km. Powstanie jako nowy odcinek drogi krajowej nr 28 i ominie miasto od zachodu. Ma się zaczynać od ronda w ciągu drogi krajowej nr 44 ronda, a kończyć dowiązaniem do istniejącego odcinka drogi krajowej nr 28.
Docelowo przebudowany zostanie także odcinek drogi wojewódzkiej nr 781. Powstanie pięć obiektów inżynierskich, w tym dwa wiadukty, most i dwa przepusty, skrzyżowania, drogi dojazdowe do obsługi przyległego terenu, a także urządzenia ochrony środowiska.
Inwestycja ma już decyzję środowiskową, została dla niej także opracowana koncepcja programowa.