Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

GDDKiA: Nie wszystkie przetargi naraz

| Elżbieta Pałys źródło: RI 01.08.2019

 

GDDKiA: Nie wszystkie przetargi naraz
fot. jswieringa, flickr.com, CC

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Jesteśmy gotowi do ogłoszenia kolejnych przetargów na dokończenie inwestycji po nierzetelnych wykonawcach, jak i na nowe odcinki – deklaruje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zapewnia, że nie ma mowy o zwlekaniu z wznawianiem przetargów, chodzi jedynie o odpowiednie rozłożenie zadań w czasie.
Przypomnijmy, od początku roku doszło do zerwania 9 kontraktów drogowych realizowanych na zlecenie GDDKiA. Przetargi na wybór nowych wykonawców miały ruszyć niezwłocznie. Najszybciej wybrano następcę konsorcjum na czele z Salini na odcinku F autostrady A1. Tam inwestor skorzystał z trybu negocjacji bez ogłoszenia – wybrane w ten sposób konsorcjum ma wykonać najważniejsze prace, które zabezpieczą to co zostało wykonane w ramach pierwotnej umowy. Robotnicy są już na placu budowy.

Ruszył także przetarg na dokończenie części robót na S5 Poznań – Wronczyn (pierwotny wykonawca – konsorcjum na czele z Toto Construzioni Generali). Oferty już otwarto. Trwa poszukiwanie chętnego by dokończyć S3 koło Polkowic (odcinek po Salini) oraz S7 od węzła Lotnisko do Lesznowoli (stroną zerwanej umowy była firma Rubau).

Ma być bez spiętrzeń

Część inwestycji wciąż jednak czeka na nowego wykonawcę. GDDKiA zapewnia, że nie ogłaszając wszystkich przetargów naraz chce uniknąć spiętrzenia robót. To samo dotyczy nowych postępowań, których przykładem jest droga ekspresowa S7 na północ od Warszawy (Czosnów – Płońsk). Rusza właśnie przetarg na pierwszy z trzech planowanych odcinków (Czosnów – Załuski), kolejne mają być ogłaszane co dwa tygodnie.

– Chcemy w ten sposób uniknąć spiętrzenia postępowań przetargowych – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. – Taka optymalizacja harmonogramu nowych postępowań pozwoli na profesjonalne i rzetelne przygotowanie się firm do złożenia właściwie skalkulowanych ofert – dodaje rzecznik.

Jakie plany?

GDDKiA zapowiada, że w najbliższym czasie, poza wspomnianymi postępowaniami dotyczącymi S7, będą ogłoszone przetargi na cztery odcinki S5: Nowe Marzy – Dworzysko, Dworzysko – Aleksandrowo, Białe Błota – Szubin (te trzy po firmie Impresa Pizzarotti), a także Wirwajdy – Ornowo. Będą także poszukiwani wykonawcy dla S7 Moczydło – Miechów, S61 Ostrów Mazowiecka – Śniadowo (tu prac zaprzestała firma Rubau) oraz S61 obwodnica Augustowa – granica państwa (po włoskiej Impresa Pizzarotti).

Ponowiony ma być przetarg na S16 Borki Wielkie – Mrągowo (unieważniony ze względu na wysokie ceny). Będzie także poszukiwany wykonawca drogi S19 Rzeszów Południe - Babica.

Pieniądze są

GDDKiA zapewnia, że fundusze na budowę nie są problemem. – Finansowanie budowy dróg krajowych jest zapewnione i niezagrożone – mówi Jan Krynicki.

W ponawianych przetargach, jak informuje inwestor, dodatkowo zmieniają się niektóre zapisy w dokumentacji przetargowej. Nowe założenia mają pozwolić na uniknięcie zbyt wysokich cen w ofertach. Taki efekt udało się uzyskać w przypadku przetargu na A18. Pierwszy przetarg z niewielkim przekroczeniem kosztorysu został unieważniony. W drugim, gdzie między innymi wprowadzono tylko jedno kryterium oceny ofert – cenę – oferty były tańsze. Przy szacunkowej wartości ok. 288 mln zł (to mniej niż przy pierwszym podejściu, gdy było 303 mln zł), najniższa oferta była warta ok. 254 mln zł.

GDDKiA zauważa też, że tam, gdzie umowy z wykonawcami zostały rozwiązane, nawet przy wyższych obecnie cenach na rynku, nie powinno być dużych strat w stosunku do pierwotnych kosztorysów, sprzed kilku lat. Wówczas, przy innej sytuacji na rynku wykonawczym, wartość zawieranych (a teraz zerwanych) umów była znacznie poniżej kosztorysu. Np. w przypadku S5 Dworzysko – Aleksandrowo stanowiła niespełna 60 proc. budżetu GDDKiA.

– Oznacza to, że nasze pierwotne kosztorysy z 2015 r. zachowały aktualność i przyjęte wartości wystarczą na realizację tych zadań obecnie – stwierdza GDDKiA w komunikacie. – Pamiętajmy, że w ostatnich latach zdecydowana większość umów była zawierana na kwoty niższe niż wartość kosztorysowa. Umowy, od których odstąpiliśmy, stanowią jedynie ok. 5% realizowanych inwestycji. Na pozostałych kontraktach udało się w ten sposób wygenerować oszczędności. Środki te będą mogły być wykorzystane na kolejne inwestycje drogowe – dodaje administrator drogowy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5