Ruszył przetarg na dzierżawę kolejnych fragmentów nieruchomości przeznaczonych pod budowę ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Wybrani dzierżawcy będą także pełnili rolę operatora oraz dostawcy usługi ładowania dla tych stacji. Chodzi o MOP-y przy autostradach A1, A2, A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7 i S8.
Przedmiotem obecnego postępowania przetargowego jest dzierżawa fragmentów nieruchomości aż na 36 Miejscach Obsługi Podróżnych (kategorii I). Znajdują się one w ciągu autostrady A1 (Toruń – Tuszyn oraz Sośnica – Gorzyczki), A2 (Konin – Stryków), A4 (Jędrzychowice – Krzyżowa, Wrocław – Katowice oraz Kraków – Korczowa), drogi ekspresowej S3 (Szczecin – Gorzów Wielkopolski), S7 (Elbląg – Kielce), S8 (Zambrów – Ostrów Mazowiecka oraz Wrocław – Kępno).
Oferty będą przyjmowane do 1 lutego 2021 roku, a podstawowym kryterium ich oceny będzie wysokość stałego czynszu dzierżawnegoz uwzględnieniem zasady ABAB (zasada antymonopolowa – dzierżawcy mogą składać oferty na co drugi MOP znajdujący się po tej samej stronie drogi).
W obecnym postepowaniu najwięcej MOP-ów ma być wydzierżawionych przy autostradzie A4 – to aż 16 miejsc. Ponadto GDDKiA chce oddać na budowę stacji ładowania miejsca na 5 MOP-ach przy S7, po 4 na A1, A2 i S3 oraz 3 MOP-y przy S8.
To nie pierwszy tego typu działanie administratora dróg krajowych. We wrześniu uruchomiona została stacja ładowania na MOP Wierzbnik przy autostradzie A4, natomiast w listopadzie planowane jest otwarcie kolejnych na MOP Guzew Północ, Jonas Południe, Jonas Północ (droga ekspresowa S8), Jankowice Wielkie oraz Proboszczowice (autostrada A4).
W sumie w 2019 roku GDDKiA zawarła 11 umów dotyczących budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych (przy A4 i S8), a kolejnych 9 podpisano w roku 2020. Dotyczą one miejsc przy A1, A2 oraz A4.