Mazowiecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na projekt i budowę pierwszego z trzech odcinków południowego wylotu z Warszawy w ciągu S7 do Grójca. W maju br. GDDKiA zerwała umowę z firmą Rubau Polska na realizację tego fragmentu.
Chodzi o odcinek od węzła Lotnisko do węzła Lesznowola. Liczy on 6,64 km, będzie miał dwie jezdnie po 3 pasy ruchu, dwa węzły drogowe (Zamieni i Lesznowola) oraz 9 obiektów inżynierskich (8 wiaduktów oraz kładka pieszo-rowerowa).
Po wielokrotnych wezwaniach generalnego wykonawcy, firmy Rubau Polska, do rzetelnej i zgodnej z podpisaną umową realizacji kontraktu, S7 węzeł Lotnisko – węzeł Lesznowola, 16 maja 2019 r. GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą.
Zadaniem nowego wykonawcy będzie kontynuacja projektowania, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej – ZRID (w tym decyzji zamiennych), wybudowanie trasy, uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytku nowej drogi.
Na oferty zamawiający czeka do 3 września br. Termin realizacji umowy: 29 miesięcy od daty zawarcia Umowy (w tym złożenie wniosku o uzyskanie decyzji ZRID po 5 miesiącach od podpisania Umowy).Planowane podpisanie Umowy z Wykonawcą (przy braku odwołań): luty 2020 r.
Inwestycja jest częścią przedsięwzięcia mającego na celu wybudowanie drogi ekspresowej S7 od Warszawy (węzła Lotnisko) do początku obwodnicy Grójca. Pozostałe odcinki to:
- fragment B: węzeł Lesznowola (bez węzła) do węzła Tarczyn Północ (z węzłem) o długości 14,8 km, realizowany przez IDS-BUD, wartość kontraktu to 388,7 mln zł,
- fragment C: węzeł Tarczyn Północ (bez węzła) - początek obwodnicy Grójca o długości 7,9 km, realizowany przez Mota-Engil Central Europe, wartość kontraktu to 203,4 mln zł.
W przypadku odcinka B toczy się postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID. Zakończył się udział społeczeństwa. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Warszawie wydała postanowienia zatwierdzające ponowną ocenę środowiskową wpływu na otoczenie przyszłej trasy ekspresowej. Ostatnim krokiem będzie wydanie decyzji ZRID. Po uzupełnieniu dokumentacji przez wykonawcę Wojewoda Mazowiecki wyda dokument umożliwiający rozpoczęcie robót w terenie.
Z kolei na odcinku C trwają następujące roboty:
- drogowe (odhumusowanie, wykopy, nasypy, warstwy konstrukcji drogi),
- mostowe (konstrukcje wsporcze, wykonywanie podpór, filarów, izolacja płyty pomostu, deskowanie i zbrojenie ustroju nośnego),
- branżowe (budowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, likwidacja kolizji telekomunikacyjnych, przebudowa sieci gazowej i sieci elektro-energetycznej).
Po wybudowaniu drogi S7 Warszawa – Grójec kierowcy zyskają nowy wyjazd z Warszawy w kierunku Krakowa. W efekcie podróżujący na południe kraju od Południowej Obwodnicy Warszawy (S2) do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego, a w przyszłości również do Krakowa, dojadą bezkolizyjną drogą ekspresową.