Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Mosty - Cigacice

GDDKiA: Ponowne wykorzystanie demontowanych przęseł mostowych jest nieopłacalne

| Kasper Fiszer źródło: 18.08.2019

 

GDDKiA: Ponowne wykorzystanie demontowanych przęseł mostowych jest nieopłacalne
Stalowy most drogowy w Toruniufot. Mateuszgdynia, lic. CC BY-SA 4.0

Zobacz więcej na temat:

GDDKiA

Więcej z regionu:

Cigacice

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W drogownictwie, inaczej niż w kolejnictwie, praktycznie nie stosuje się rozwiązania polegającego na ponownym wykorzystaniu demontowanego przęsła mostowego, jeśli jest ono w wystarczająco dobrym stanie technicznym. Jego wykorzystanie rozważano przy okazji rozbiórki przeprawy w Cigacicach. Okazało się jednak, że taniej będzie wybudować w innej lokalizacji całkiem nowy most.
Niedawno opublikowaliśmy na naszych łamach materiał dotyczący ponownego wykorzystywania przęseł ze zdemontowanych mostów i wiaduktów kolejowych. Podobne przypadki w drogownictwie są bardzo rzadkie. Dlaczego?

O sensie przenoszenia mostu decyduje ekonomia

Na liniach kolejowych często wykorzystywane są bowiem konstrukcje stalowe. Tymczasem obiektów o tej konstrukcji na drogach jest znacznie mniej w porównaniu do ogólnej liczby przepraw. Dużo więcej mostów czy wiaduktów kolejowych pozostających w dobrym stanie technicznym jest też rozbieranych w związku z podnoszeniem parametrów technicznych tras.

– Tymczasem w ciągach dróg krajowych obiekty projektowane są obecnie na tę samą klasę obciążenia bez względu na natężenie ruchu. To powoduje, że stare konstrukcje stalowe, jeśli już są rozbierane, teoretycznie mogłyby być wykorzystane [jedynie] na drogach niższych kategorii – mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Jednak w praktyce o zasadności takich działań decyduje sens ekonomiczny – podkreśla. Tłumaczy, że rozbiórka obiektu w taki sposób, by most dało się odtworzyć gdzie indziej, okazuje się zbyt droga.

GDDKiA analizowała możliwość przeniesienia mostu z Cigacic

– Pokazała to analiza możliwości wykorzystania w innym miejscu konstrukcji mostu na Odrze w Cigacicach, który powstał w latach 80. zeszłego stulecia. Wskazała ona, że rozwiązaniem tańszym będzie zaprojektowanie i wykonanie nowego mostu dla konkretnej nowej lokalizacji – argumentuje nasz rozmówca. Na wynik badań wpłynęło również to, że do starego mostu i tak należałoby dobudować nowe elementy, bo w przeciwnym razie konstrukcja byłaby za krótka.

Jan Krynicki zauważa też, że nie tylko największe konstrukcje mostowe projektowane są każdorazowo na potrzeby wynikające z konkretnej lokalizacji powstających obiektów. Nic nie wskazuje na to, by trend ten miał się zmienić.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5