Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

GDDKiA: Protest przeciw kreskom. Przebieg AOW to tylko wstępna analiza

| Magdalena Romanowska źródło: Rynek Infrastruktury 11.03.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

GDDKiA: Protest przeciw kreskom. Przebieg AOW to tylko wstępna analiza
fot. GDDKiA

 

Budowa drogowych ciągów komunikacyjnych związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym to kontrowersyjny temat. Po opublikowaniu przez spółkę CPK wariantów przebiegu Autostradowej Obwodnicy Warszawy samorządy podniosły larum, ponieważ proponowane przebiegi przecinają na pół wsie i zlokalizowane w nich zabudowania. – To tylko wstępne studium, które musiało powstać, aby były możliwe dalsze dyskusje – mówi p.o. dyrektora generalnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Tomasz Żuchowski.
11 marca 2020 r. zostało podpisane porozumienie między Centralnym Portem Komunikacyjnym a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Instytucje będą prowadzić inwestycje we wspólnych korytarzach, koordynować prace i synchronizować harmonogramy.

− Porozumienie ugruntowuje formalno-prawnie relacje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nasza współpraca trwa tak naprawdę od samego początku tak, aby planować wspólne inwestycje i umożliwić CPK korzystanie z naszych doświadczeń. Lepsze lub gorsze – doświadczenie na pewno mamy. Zależy nam, żeby gorszych decyzji nie powielać po stronie CPK, a wszędzie tam, gdzie to możliwe, połączyć siły – mówi Tomasz Żuchowski, p.o. dyrektora generalnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Inwestycje drogowe skupione wokół budowy Centralnego Portu Komunikacyjne już w fazie początkowej wzbudziły spore kontrowersje. Zwłaszcza po pokazaniu wstępnego przebiegu Autostradowej Obwodnicy Warszawy podniosły się protesty samorządów i samych mieszkańców, którzy nie chcą, aby A50 dzieliła na pół wsie, parki krajobrazowe i rezerwaty.

Protest przeciw kreskom


− Protesty podniosły się już na samo hasło i na samą „kreskę”. Kwestia, którą przeoczyliśmy jest taka, że mamy chaos zabudowy. Chcemy się rozwijać, mówimy, że drogi są zbyt wąskie, w sektorze transportu szynowego nie budujemy nowych linii, a jednocześnie mamy tę rozproszoną zabudowę. Dziś, chcąc cokolwiek w tym temacie zdziałać, musimy liczyć się z reakcjami mieszkańców. Chodzi tu jednak tylko o pokazanie, że w danym miejscu możliwe jest przetoczenie tej drogi. Nie dziwię się też sprzeciwom – każdy, kto widzi kreskę na mapie przebiegającą przez jego dom ma prawo do protestu. Ludzie nie po to kupują domy w zacisznym miejscu, żeby mieć autostradę za oknem – komentuje generalny dyrektor.

Dla wielu osób mieszkających w rejonach obwodnicy wariant ten oznaczałby wyburzenia budynków. Ponadto mieszkańcy okolicznych miejscowości zgłaszali, że droga potencjalnie ma przebiegać po obszarach chronionych, takich jak parki krajobrazowe, bagna i torfowiska.

− Uspokajam wszystkich – przygotowuje pismo do samorządów, do wszystkich, którzy są zlokalizowani wokół wstępnego przebiegu AOW są zlokalizowani. To tylko kreska na mapie, studium korytarzowe, którego moglibyśmy nawet na tym etapie nie pokazywać. Zazwyczaj udostępnia się je dopiero po uzyskaniu decyzji środowiskowej. Chcieliśmy pokazać pomysł. To wstępne studium oznacza tylko tyle, że z punktu widzenia technicznego, ekonomicznego i środowiskowego, również geologicznego, na tych obszarach jest możliwe poprowadzenie autostrady – odpowiada Tomasz Żuchowski.

Po wyborze wariantu dalsze dyskusje

Szef GDDKiA podkreśla również, że eksperci przygotowali wstępny korytarz o szerokości 5 km, nad którym nadal będą pracować. Jak mówi, eksperci przygotowują takie orientacyjne analizy do każdego dofinansowania unijnego. Dyrektor odnosi się również do pomysłu, aby poprowadzić autostradę po starej drodze krajowej nr 50.

− Wiemy jednak, jak wygląda ta droga – po jej obu stronach znajdują się budynki. Rozszerzenie tej drogi do parametrów autostrady oznaczałoby konieczność ich wyburzenia. Zależy nam na tym, żeby zredukować do minimum wyburzenia, jak również konflikty społeczne. Dlatego też pokazaliśmy to studium, ale na dzień dzisiejszy to jeszcze niczego nie oznacza. Dopiero kiedy wybierzemy wariant, zaczną się kolejne prace studialne i zapadną decyzje, czy ten korytarz bardziej przesunąć w prawo, w lewo czy na środek. Wtedy będzie też czas na kolejne dyskusje. Zachęcam do tego, aby za pomocą różnych mediów społecznościowych i dostępnych środków komunikacji zgłaszać swoje uwagi, ale nie odwracać się od razu plecami do pomysłu, który będzie jeszcze ewoluował – namawia Żuchowski.

Podkreśla również, że negatywne reakcje na opublikowane analizy były przedwczesne.

− Cztery warianty przebiegu Autostradowej Obwodnicy Warszawy pokazała spółka CPK. My tych wariantów nie publikowaliśmy z uwagi na to, że nie zaczęły się kolejne etapy realizacji. Po pierwsze: nie wybraliśmy jednego z wariantów do dalszej analizy, po drugie: ten etap jest dokumentem wewnętrznym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który ma na celu umożliwienie dalszych prac. Pokazalibyśmy to dopiero przy kolejnym kroku, czyli po zapewnieniu środków finansowych na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i po wyborze jednego z wariantów – mówi.

Kiedy AOW i poszerzenie A2?

Trudno wskazać dokładną datę budowy dużej obwodnicy. Jak informuje generalny dyrektor, studium korytarzowe było w przygotowaniu jeszcze zanim doszło do połączenia sił z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

− Jak wiemy, Południowa Obwodnica Warszawy nie wyprowadzi ruchu z miasta, tylko uruchomi tereny inwestycyjne. Za 10 lat i Warszawiacy, i osoby przyjezdne stwierdzą, że znów jest to droga wewnętrzna. Na razie więc mówimy o najbliższej perspektywie, o pierwszych odcinkach dużej obwodnicy Warszawy, dlatego chcę, żebyśmy po pierwsze zaczęli dyskusje na ten temat, a po drugie sprawnie realizować kolejne etapy. Kiedy powstanie cała obwodnica, to trudno powiedzieć – mówimy 400 km drogi, a jak wiemy, tyle oddaje się rocznie. Jeśli ma powstać CPK, co jest potrzebne, bo Lotnisko Chopina ma ograniczoną przepustowość, to musimy zacząć od wariantu południowego, czyli skomunikowania autostrady A1, jak również tej najbardziej newralgicznej ruchowo, południowej strony aglomeracji warszawskiej – dodaje.

Jako nadrzędny cel Tomasz Żuchowski wskazał rozbudowę autostrady A2.

− Tak zwana Konotopa do Łodzi Północ to ponad 90 km drogi, na której stale rośnie ruch. Zleciliśmy przygotowanie dokumentów, zarówno dla odcinka łódzkiego jak i mazowieckiego i w 2021 roku wszystkie dokumenty, począwszy od geologicznych, a na decyzji środowiskowej skończywszy, powinny być gotowe. Na bazie tej dokumentacji, przy wygospodarowaniu przez rząd odpowiednich środków, będziemy mogli rozpocząć prace projektowe, a w 2024-2025 roku trzeci pas A2 funkcjonował. To namacalny horyzont – co do dużej obwodnicy i innych ciągów komunikacyjnych, koncentrujemy się raczej na zamykaniu kolejnych etapów – powiedział.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5