Zerwano kontrakt dotyczący rozbudowy drogi krajowej nr 22 między Czarlinem a Knybawą. Za jej realizację odpowiadało konsorcjum firm Trakcja, Masfalt oraz AB Kauno Tiltai.
– Wykonawca rozbudowy drogi krajowej nr 22 Czarlin – Knybawa nie daje gwarancji na ukończenie inwestycji – stwierdziła w komunikacie prasowym GDDKiA. Poinformowała jednocześnie, że umowa z tym wykonawcą została rozwiązana.
Inwestor podał, że za decyzja stoją przekroczenie terminu realizacji inwestycji, który minął w listopadzie 2019 r), a także brak mobilizacji wykonawcy.
– Pomimo licznych działań podjętych przez GDDKiA oraz wydawanych przez inżyniera kontraktu kilkunastu wezwań do poprawy (w oparciu o klauzulę 15.1 Szczególnych Warunków Kontraktu) w celu zmobilizowania wykonawcy do realizacji inwestycji zgodnie z umową, nie doszło do wznowienia i prowadzenia prac w wymaganym zakresie – poinformowała GDDKiA.
Jak podała, wykonawca nie przystąpił do realizacji prac po upływie okresu zimowego, a także nie deklarował również terminu wznowienia robót.
– Nic nie wskazuje także na zmianę tej sytuacji – stwierdza inwestor.
GDDKiA odstąpiła od umowy ze skutkiem od 31 sierpnia 2020 r. Dotychczas w ramach kontraktu zostało wykonanych około 47 proc. zakresu robót.
Inwestor poinformował także o naliczeniu kar z tytułu nieprawidłowego wykonywania obowiązków wynikających z umowy. Do tej pory przekroczyły one wartość określonego w umowie limitu 20 proc. kwoty kontraktu brutto. Nie zamyka ona jednak – według GDDKiA – wszystkich roszczeń GDDKiA w stosunku do konsorcjum.
GDDKiA planuje ogłosić nowy przetarg.
Umowa na rozbudowę drogi krajowej nr 22 między Czarlinem a Knybawą została podpisana w październiku 2017 r. Inwestycja polegała na rozbudowie skrzyżowania z ul. Lipową i pobliskim węzłem Czarlin w postaci dwóch rond oraz rozbudowie skrzyżowań o pasy do lewoskrętów na skrzyżowaniach. Dodatkowo skrzyżowanie z drogą Bałdowo – Gorzędziej miał zostać wyposażone w sygnalizację świetlną.
W ramach inwestycji miało być także wyremontowanych lub rozbudowanych pięć obiektów mostowych nad drogą krajową nr 91, linią kolejową, nad rzeką Drybok, a także przejście pieszo-rowerowe w okolicy mostu knybawskiego i przyczółek zachodni tego mostu.
Wzdłuż całego odcinka miał być zbudowany ciąg pieszo-rowerowy po północnej stronie drogi, a dla obsługi okolicznych posesji w Czarlinie – droga serwisowa.
Kontrakt, który miał się zakończyć w listopadzie 2019 r. był wart ok. 35 mln zł brutto.